Optimera dina bilder för Google sök

Hur ska du optimera dina bilder för Google sök?

Hur ska du optimera dina bilder för Google? Sökoptimering handlar inte bara om att optimera dina texter. Den visuella innehåll som bilder och video måste optimeras också för att öka chansen att du blir hittad.

Här är en lista på hur du ska optimera dina bilder och hur du ska tänka:

1. Bildstorlek

Storleken är viktigt! Storleken på dina bilder kan påverka nedladdningshastighet (vilket är en viktig sökrankningsfaktor), och stora, tunga bilder är en av de största synderna för att sakta ner webbplatser – särskilt på mobilen. Se till att dina bilder är alltid snabbladdade och lätta. Hitta en balans mellan storleken du vill visa och komprimerings kvaliteten.

Mest användbara bilder på nätet är JPG, GIF och PNG. 96% av all internetens bildtrafik är någon av dessa format med JPG den dominerande formatet. När du har optimerat dina bilder kan du ta en titt på Google page Insights  och kolla upp om det behövs ytterligare optimering .

Bildnamn

Namnet på din bild kan hjälpa sökmotorer att upptäcka ditt innehåll. Det är här nyckelord in i bilden . Om du laddar upp ett foto av en person, politiker, instagramprofilen, djur, mässa  eller event har du  en bättre chans att bli hittat om namnet är relevant. Tänk på det och ändra namnet på bilden så att den inte hetter IMG_9999 utan ”företagetsAB-monter-pa-massan.jpg”

Alt-Text

Alt Text är textalternativen till din bild som kommer att visas om din bild inte laddas eller om google söker bara efter bilder. Skriv din nyckelord men överdriv inte med flera nyckelord. Det kan få motsatt resultat. Från början är Alt-text en möjlighet att ge en chans till personer med funktionsnedsättning att förstå vad bilden handla om. Ge en bra beskrivning utan att överdriva.

Alttext exempel-Optimera dina bilder för Google

Titel

Titeln är namnet på din bild.  Den måste vara läsbar. Använd mellanslag  inte understreck eller streck.

Det finns vissa omständigheter där titeltext är allt du behöver för att ersätta din bild – om titeltexten ensam beskriver bilden behöver du inte alltid alttext.

Om bilden är enporträtt för en person, då är det deras namn som räcker som titel.

Läs mer på:

https://support.google.com/webmasters/answer/114016?hl=en

Sist men inte minst eftersom vi pratar om bilder:

Bilderna kan vara skyddade med upphovsrätt:

Se skillnaden när man googlar efter ”fotograf Jannis” och markerar att se bilder som är fria att använda. Resultatet är att inga av de bilderna är mina. (inte minst Donald Trump 🙂 Det finns säkert någon annan ”Jannis” som har fotat :))

fotograf jannis exempel copyright-Optimera dina bilder för Google