bygga en webbkurs

Att bygga en webbkurs steg för steg

Din webbkurs ska byggas efter alla konstens regler! Nu när konkurensen är hårdare din kurs måste skilja sig från mängden.
Du ska sälja en kurs som håller bra kvalitet, ja men du ska samtidigt se till att namnet är rätt (och kittlande för alla som är nyfikna) att, det är lätt att köpa (betalningsrutiner) och att det är lätt att rekommendera till vänner och bekanta. Dessutom allt blir mycket enklare att marknadsföra när du bjuder på lite av din kunskap för att få in intresserade som eventuellt kommer att köpa kursen,
Det som vi kallar för varma kontakter 🙂

Det är både enkel och samtidigt ganska svårt och tidskrävande att bygga en online kurs. Med min guide och mina steg för steg beskrivning kommer du att klara det eftersom du har det förutsättningarna som krävs: Att du kan din sak och du brinner för det. Det är två förutsättningar som kommer att göra att din kurs lyfter och rekommenderas av de som köpte det. Resten handlar om bara att göra rätt sak i rätt tid och vara disciplinerad för att få bästa resultat. Metoden är beprövad och testad… Det som du behöver göra är att sätta dig i VD stolen och se till att allt bli gjort på bästa sätt.

Välj kursplattform till din webbkurs

En färdig kursplattform gör att du får ganska mycket färdig. Du behöver inte bry dig för saker som säkerhet, elevstatistik, att följa elevernas studier, att låta eleverna skapa konton och att använda betalningsrutiner. Du behöver inte heller bry dig så mycket om hur du ska strukturera upp det eftersom plattformen är fylld med mallar och block som du kan fylla på med innehåll. Mycket praktiskt och lätt att komma igång eftersom själva plattformen är som tillhandahåller detta. Skönt samtidigt eftersom du behöver bara i princip ägna dig åt innehållet. Anders Haglund och jag skapade en kurs som handlar om teknisk analys och värdepappershandel och investeringar. Eftersom jag arbetar som fotograf tyckte jag att en helt ny domän skulle vara bättre och lättare att bli hittat på Google. Vi köpte domänen teknisk-analys.nu. Ett dedikerat domännamn kommer att göra hemsidan lättare att söka upp.

webbkurs

Bygg en hemsida till kursen

Du kanske har redan en hemsida, men om du känner att din webbkurs kommer att lyfta bättre och blir lättare sökbar kan du köpa en extra domän med just kursens namn (eller kursernas namn ). Om du har flera kurser kan du använda en sida för varje kurs. Vi började med att ha endast en sida som beskriver alla fördelar med att gå på kursen och en detaljerad lista med vad kursens innehål är. Sen har vi en blogg där vi bloggar om investeringar, teknisk analys av aktier och index och annat relevant innehåll. Blogginläggen lever sitt eget liv i bloggen men också utnyttjas för publicering i sociala media där vi kan också göra lite reklam för kursen. Vi har använd Astra tema i wordpress för att bygga hemsidan

Skaffa nyhetsbrevplattform

Ett nyhetsbrev är ett bra sätt att kommunicera med de som är så pass intresserade att lämna sin epost adress. Det finns två möjliga anledningar ( jag tror ) för folk att lämna sin mailadress till oss.
Den första är att de har gillat och haft nyttan av analyserna vi har publicerat och de vill ha mer.
Det andra anledningen är att vi bjuder på en minikurs och om de skapar ett konto för att ta del av kursen får vi automatisk deras epost adress. Vi har använd Mailchimp som plattform för nyhetsbrevet

Planera innehållet-lektioner

En kurs måste ha en bra struktur. Anders som har full koll på teknisk analys och över 30 år erfarenhet av värdepappershandel delade upp hela kursen i olika lektioner. Varje lektion innehåller en text som sammanfattar innehållet och en eller flera video i lagom längd. Alla videofilmer i kursen är synkade med bilder och texter som syns på video samtidigt som Anders berättar.
Innan du börjar skapa videofilmer du måste gå igenom innehållet och se om det fattas bilder eller annat som kommer att göra videolektionerna bättre. De är superviktigt att ha allt klart och även separera /gruppera bilderna som hör till samma lektion. Det blir lättare att hitta och man slösar inte tid i klippningen.

Filma innehållet

Att filma innehållet är det roligaste i det hela. Det är NU man skapar det som folk ska betala pengar för. Det är inte den snygga hemsidan, det är inte användningsvillkor som du har skrivit, det är inte plattformen som du har konfigurerad, det är inte nyhetsbrev designen som du har spenderat flera timmar på och det är inte betalningsrutiner som du har fixat utan det är detta som de köper. Detta är den kunskapen som de tycker att det är värd att betala pengar till dig för att få det. Låt det bli proffsig och seriös, snygg och värdig pengarna.
En kompromiss i filmningen kommer att påverka negativt känslan som framkallas hos din kund så fort de kommer i kontakt med allra första lektionen eller till och med introduktionen.
Dina köpare ska tycka att det ser proffsig och seriöst! Klart ljud och bra belyst bild med snygg bakgrund och kläder som inte intrlacar med bilden. Det första intrycket gör att man positiv lagd inför ditt innehåll medan ett negativ första intryck gör att man börjar leta efter fel även i innehållet. Tänkt dig hur du själv reagerar när du kommer in ett hus där är ostädat och oordning, smutsigt och oorganiserat, trasiga lampor och dörrar som inte går att stänga.

Klippa videon för din webbkurs

Om filmning är viktigt, klippningen är minst lika viktigt. Det gör att ditt resultat av det fina filmningen kommer till sin rätta och allt fungerar utan skavanker. När man pratar klippnong och videoredigering är det lätta att komma i teknikdiskutioner men jag ska inte göra det. Det enda som jag kan varna om är att om du ska klippa filmen själv gör några prov innan, klipp några filmer och ladda upp dem på youtube för att kunna visa det till kompisar och få lite feedback. Experimentera inte med något som du ska sälja för pengar utan att ha gjort det förut. Du skulle aldrig laga mat hos någon och ta betalt för det om du inte är bra på det eller fixa ett trasig avloppsrör om du inte har erfarenhet av det. Erfarenhet och know how gör bra kockar och duktiga rörmokare, samma gäller för videoredigering.

Ordna användarvillkor och GDPR

När du säljer något måste du specificera villkor som dina kunder ska godkänna. Detta är skydd för dig så att de inte kommer med klagomål om något som du inte berättat eller något som de förväntar av dig och som du inte hade en tanke att tillhandahålla.
Det är också bra om du har en GDPR policy så att dina kunder vet att du kommer att spara deras mailadress och godkänner detta.

Ordna betalningsrutiner för din webbkurs

Betallningsrutiner är viktiga. Ju lättare det är att betala desto enklare blir det att få en kund. Vi alla har våra rutiner och vi alla föredrar ett sätt att handla för att det är enklare för oss! Om dina kunder betala med kort det blir enklare för dem att bli kunder när du tillhandahåller kortbetalning. På samma sätt andra vill betala med faktura, andra med swish och andra gillar paypal eller klarna.
Din plattform kan antagligen erbjuda flera betallningssätt. Ta reda på hur man gör.

Lägg materialet upp på plattformen

Vilken härlig stund där all material är klar och du ska ladda upp allt i plattformen. Dela upp, skapa lektioner, ladda upp materialet, video, bilder och texter, snart är vi igång, nu har du

Testa hur allt funkar- bjuda in betatestare

Din webbkurs ska vara perfekt! Kompisar och andra intresserade i ditt ämne är guldvärt att ha för att testa siten. Anders och jag sänkte priset till 5 kronor så att våra testare ska kunna gå igenom hela proceduren med betalning, att skapa ett konto och bli en betalande medlem efter att man ha godkänt villkor och GDPR. Vi sänkte faktiskt priset till en krona först men vi fick reda på att stripe inte funkade med mindre än 3 kronor 🙂 Det tog en extra timme att ta reda på det med support chat och allt 🙂 Nu vet du det!

EnglishGreekSwedish