köpa ett stativ

Att köpa ett stativ-en liten guide

Stativ är viktiga fotografering och video, men det finns så många olika varianter och så många olika kvaliteter att det kan bli lite förvirrande att välja. Det kan också bli fel om man köper för stor när man behöver en liten eller tvärt om. Oavsett om du ska fota stillbilder eller video behöver du ett stativ som är stabil, kan användas i olika höjd (det är du som vet bäst vad du fotograferar och det är också något du köper endast en gång.
Du kan byta ut din kamera eller objektiv men stativet behåller du länge.

Stativ för stillbildsfotografen

Som stillbildsfotograf ska du välja din stativ efter kamerans vikt. Om du har flera kameror och olika objektiv se till att du väljer för den tyngsta kombinationen. Stativet kommer inte att svika dig! Du ska också ta hänsyn på hur länge kommer du att bära stativet. Blir du för trött kommer förmodligen stativet att stanna hemma nästa gång.
Hur stor eller litet? En praktisk regel är att du ska kunna ha kameran i ögonhöjd. Kan du göra det utan att lyfta upp mitten kolumnen? Mitten kolumnen är en känslig del av stativet i framförallt billigare stativ. Det kan svika om du fotograferar utomhus och det blåser.
Om du fotograferar utomhus är du kanske en fotograf som fotar arkitektur, landskap, makrobilder av insekter, eller fotar du fåglar, natur eller sport. Ibland måste man gå och bära på utrustningen länge (som landskapsfotograf kanske) Detta gör att stativet får inte bli för tung. Fotar du macrobilder av insekter är det viktigaste att stativet kan komma ner närmare marken. Fotar du fåglar eller sport har du oftast långa och tunga teleobjektiv och samtidigt måste du vara snabb. Då är det ett ettbensstativ ett bättre alternativ.
 

Stativhuvud för stillbildsfotografen.

Det finns olika stativhuvud som är mer eller mindre anpassade till olika typ av fotograferingar. En 3 väkshuvud tillåter att man kan justera 3 olika vinklar var för sig och låsa två av dem medan man justerar den tredje. Väldigt exakt och någorlunda tidskrävande men man kan få mycket precision. Landskapsfotograf eller arkitektur fotograf har bäst nytta av en 3 väggshuvud medan samma 3 vägshuvud är helt värdelös för sport eller djurfotografering där man vill ha mera snabbhet och det är inte så viktigt med exakthet på millimeter och vinkel.
II dessa fall kan en kulled huvud var mera optimal. Med en kulledshuvud på stativet (och lite tålamod) kan du bli ganska exakt när du fotograferar landskap eller arkitektur, däremot det motsatta är inte sant. Därför ska du undvika trevägs huvud om du inte fotar mycket långsamma motiv.

köpa ett stativ
När man jobbar i studio behöver man inte tänka på stativvikten. Stativet väger 130 kg och den går på hjul.

Flexibilitet

Kan man låsa stativbenen till ett position?
Kan man vända mitten kolumnen och sätta fast den horisontel eller upp och ner?
Kan man ta av ett ben och använda det som en bens stativ?
Finns det en krok i mitten kolumnen för att hänga en väska för extra tyngd och stabilitet?

Stativ för video

När du ska filma video ser stativet oftast lite annorlunda ut men det stora skillnaden är i själva huvudet. Ett huvud som är avsedd för video är mycket mer komplicerad konstruktion och måste fungera bra även under rörelse. Det ska gå att balancera kameran på rätt sätt så att den inte tippar fram eller bak. Det är nyckel till att få en mjuk rörelse när vi panorerar. Video huvudet har oftast en lång arm så att rörelserna blir lena och mjuka. Den kan också anpassas till olika vikt och balancera om det. Det behövs om vi ska byta objektiv och den nya objektivet är större och tyngre.

Måste jag köpa ett stativ?

Ett stativ är inte bara för när ljuset blir svagt, vilket kräver att du använder en lägre slutartid. Det finns många skäl,  för att sätta fast din kamera på ett stativ.  Ett stativ gör att din bildtagning blir både kreativ och stabil.
Landskapsfotografering kräver ibland långa exponeringstider.
Om du använder ND filder krävs också långa exponerings tider,
Sak samma om du föredrar att sänka ISO för att få bättre kvalitet på bild.
Om du är sportfotograf kommer du att märka att du blir trött redan på det första 15 minuterna utan stativ.
Vi fågelfotografering orkar du inte ens 15 minuter eftersom optiken väger ännu mer.
När du filmar undviker du skakningar och din film känns proffsigare.

Som du ser är stativ kreativitets höjande som gör att du lättare kan kontrollera ljuset, Utan stativ skulle många av fotografierna från det förflutna helt enkelt inte existera. Många av de fotografier vi berömmer från mästare, till exempel Ansel Adams, skulle inte ha varit möjliga utan stativ.

Vad är det bästa stativet för mig?

Det bästa stativet är den som du har med dig! Därför ska du köpa ett stativ som inte väger mer än vad det behövs. Om du har en liten spegellös kamera och inga planer att skaffa tyngre objektiv räcker det med en liten (men bättre kvalitets stativ. (gärna i kolfiber) Kolfiber gör att stativer känns inte så kallt under vinter halvåret. Samtidigt är lättare att bära. Priset ökar dock lite än om du hade köpt ett vanligt aluminium stativ. Fundera på om du behöver packa ner stativet i en väska. Om du reser mycket kanske är lättare att packa in ett stativ som har 4 sektioner för varje ben. Om resor är inte aktuella funkar bättre med motsvarande 3 sektioner för varje ben. Det kommer att kännas stabilare.
Måste du skruva loss varje bensektion eller har du snabblås. Snabblåset kommer att göra ditt liv mycket enklare.
Hur snabbt går det att vrida kameran från liggande till stående?
Har huvudet en snabbplatta?

Vill du läsa med om fotoutrustning? Här finns en post om objektiv https://www.fotografjannis.se/basta-objektivet-for-portrattfoto-finns-det/

EnglishGreekSwedish