Att synas på sociala media som fotograf

Published by jannis on

Att synas på sociala media som fotograf har ett stort värde. Man skapar en cirkel av kontakter och följare som kan gagna yrkeslivet på ett positivt sätt. Dina följare blir påminda att du faktiskt finns.

Hur ofta ska du synas på sociala media som fotograf? Det är svårt att säga eftersom alla är olika. Alla kan skapa bra och innehållsrika inlägg i olika takt. Takten spellar inte så stor roll egentligen. Men du måste vara konsekvent och du måste låta din personlighet lysa igenom.

Du kanske undrar: Som yrkesman måste jag väl visa upp vad jag kan göra  eller hur? Ja och nej. Detta gäller oavsett branch och yrke.  Klart ska du visa upp din forskning om du är läkare eller en fin trappa som du byggde om du är en snickare. Visa gärna upp din föreläsning eller din nya logga. Men det viktigaste är att din personlighet lyser igenom. Inte minst när du ska jobba långsiktigt med att synas på sociala media som fotograf (eller något annat).

Vi människor gillar andra människor för deras karaktär, åsikter, deras humor och syn på saker och ting.  Jag kommer att gilla mer en  tandläkare  om jag ser att hen har en speciell humor som jag gillar och kanske stödjer en organisation med välgörenhet än om jag ser det senaste inom tandimplantat eller bra brygga i övre käk. Personliga texter och bilder berör oss människorna mer än något annat.

Hur gör jag för att synas på sociala media som fotograf.

När jag började fatta detta tänkte jag prova hur det funkar att synas på sociala media som fotograf i verkligheten. Varje vecka gör jag personliga inlägg på både facebook, instagram och linkedin. Ja, Linkedin är ett jobbnätverk men de som är på ett jobbnätverk är människor också. Visa inlägg är personliga andra handlar om humor. Några har med jobbet att göra fast utan att beröra så mycket enstaka händelser från mina fotouppdrag.

Snart är det påsk, och då tänkte jag göra en skoj event och fota som påskkärringar grattis alla som kommer till studion. Den 40 sekunders långa film fick över 2000 visningar på 3 dagar bara.
Vi får se om några dyker upp, det är inte det viktigaste. Det viktigaste är att folk tyckte att jag gjorde det med humor och glimten i ögat och att jag bjuder på mig själv.

Det blir kul att göra en uppföljare av det faktiskt.

fotografjannis inlägg

Video, humor och tankeväckande inlägg är bäst. Ett inlägg som har minst två av dessa ingredienser blir väldigt populär speciellt om video är en av dem.

Ett av mina senaste videos är ett klipp som jag pysslat ihop när jag fotar ett femtiotal veterinarer för hemsidebilder för deras kliniker. Själva uppdraget tog i verkligheten c:a 4 timmar på plats och det eftektiva fotograferingstiden var drygga 2 timmar. Jag klippte ihop dessa 2 timmar till en drygga två minuters klipp. Fokus på filmen är hur vi förbereder och hur jag instruerar  veterinärerna under tiden och hur skojigt vi hade det under tiden med bloopers och ofurutsedda händelser.  Jag visar inte en enda originalbild utan bara på slutet lite snabbt det färdiga resultatet på hemsidan. Filmen har fått över 2200 visningar på Linkedin

fotografjannis linkedin inlägg

Jag  har också publicerat på min blogg på Facebook och Instagram och har fått mycket uppmärksamhet där också.
Ett annat exempel är eventet jag gjorde när jag fyllde 30 år som företag och köpte med min pengarinsamling en vattentank för en by i Kenya. Nya inlägg kommer att komma när bilder finns från det färdigt installerade vattentanken och alla glada barn som kan gå till skolan istället för att bära vatten. Jag vill förmedla en känsla att man vill göra gott. Att jag tänker på andra och att jag firade mina 30 år som företag genom att lösa vattenproblemet som några människor hade. Inte en enda referens att jag är fotograf och kan fota fina bilder.

Probono jobb och sponsring det är en del av jobb som jag gör för att synas på sociala media som fotograf. Under många år har jag stödjat Läkare utan gränsen, Här om dagen var jag hos Ladies Circle och sponsrade med bilder samtidigt som jag höll en föreläsning om deras profilbilder på Linkedin.

Att arbeta probono och “sponsra” har sina fördelar eftersom man har lite friare händer när det gäller skapandet. “Kunden” är tacksam för materialet de får och har inte så stora krav eftersom de betalar ju ingenting. När man är nöjd med alla säkra bilder är det dags att experimentera med något nytt och kreativt. “Kunderna” som oftast är non profit eller ideela organisationer får alltid fina bilder som de kan använda fritt i sin verksamhet men alla bilder har ett litet vattenmärke med mitt namn. Detta är inte för att jag tror att jag får exponering utan mest för att markera att det här uppdraget är sponsrad från min sida.

Ytterligare en fördell är att man kan träffa människor som man inte skulle kunna träffa annars och börja odla nya kontakter. Det händer ju att efter 1-3 år efter att jag har gjort ett probono jobb kommer ett riktigt betaluppdrag som jag inte hade räknat med. När ett probono jobb kan kombineras med en föreläsning kan hända att det kommer betaluppdrag direkt vilket är väldigt givande eftersom man både ger och får.

Dessa bilder får också nytt liv på blogg, facebook, linkedin, youtube, pinterest och google+ som stillbilder och filmklipp.

Fotografjannis Linkedin inlägg

Måste man hela tiden skapa själv “content” för att synas på sociala media som fotograf? Nej absolut inte. Det blir tråkigt i längden eftersom man kan inte alltid prestera och skapa inlägg med så bra kvalitet. Låna och dela andras inlägg och bilder som du håller med, gillar eller står för. Ditt eget nätverk kommer att gilla dig eftersom de tycker att du är rolig, har  sunda värderingar och glimten i ögat om du delar andras inlägg som du innerst inne gillar själv.