Bästa objektivet för porträttfoto. Finns det?

Det är många som frågar mig: Vilken är den bästa objektivet för porträttfotografering? Jag önskar att det fanns ett rak svar för denna fråga, ett svar som täcker det mesta och gäller vid alla olika porträttfoto tillfällen men det finns nog inte. Eller jag kan inte komma på ett sånt svar i alla fall även om jag har jobbat med porträtt yrkesmässigt i över 32 år.

Olika objektiv är bra på olika sätt

  1. Den ljusa objektivet är bra på att användas i dåliga ljusförhållanden. Den har en väldigt stor bländare som gör att den ”suger” i sig myccket ljus på kort tid. Den korta tiden är avgörande om en bild ska bli skakig och sammanfattningsviss en stor bländare släpper in mycket ljus som gör att vi kan låta bli att använda stativ vid dåliga ljusförhållande och bli mera rörliga.
    En biefekt av den stora bländare är att skärpedjupet är väldigt kort. När en stor bländare används då är bilden superskarpt inon några centimeters avstånd och innan eller efter denna område blir bilden suddig.
    En sån objektiv kallas ofta kort teleobjektiv, porträttobjektiv och är oftast dyr. Den fokala avståndet kan variera mellan 70-135 mm.
  2. En normal objektiv är på 50mm fokal avstånd har vi lärt oss. Men efter den digitala revolutionen i foto alla standard har skakats om eftersom vi har fått olika storlekar på sensorer. Sensor är den digitaliserande plattan som är i kameran istället för film..Ju mindre sensor desto mindre fokal avstånd är en normal objektiv. Det ta gör att en 50 mm objektiv känns som kort tele om sensorn är mindre och kastar om alla begrepp. Därför ska vi inte prata mer om sensor storlekar utan hålla oss till 24×36 mm som numera kallas för fullformat. Normal objektiv kan också användas som porträtt objektiv. Jag föredrar denna objektiv för porträtt som är mer halvkropp eller ännu längre bort och jag kommer att förklara senare varför.
  3. En vidvinkel objektiv är guldvärd för porträtt i miljön. Jag älskar porträtt av människor i miljö. Det kan vara på kontoret, i snickeriet eller någon annanstans där miljön är lika viktigt som personen. Tänk till exempel en porträtt av smed där man kan se hela miljön där hen jobbar. Personen och miljön kompletterar varandra och gör bilden starkare. Helkropp, halvkropp eller närbild tycker jag att funkar jättebra med denna typ av objektivet. Många tycker att perspektiv egenskaperna som denna objektiv har förstör ansiktsformen men jag tycker att ibland ska man brytta mot reglerna. Mer om det när vi ska prata om perspektivet.
  4. Macro objektivet är en otippad porträttobjektiv men jag har fotat några av mina bästa porträtt med macro objektiv. Jag håller migftast till 100 mm och fördelen med macro är att man kan komma riktigt nära och fä beskurna porträtt som kan vara väldigt starka bilder med ypperlig kvalitet. Oftast är macro objektiv också billigare än deras ljusa korta tele motsvarighet eftersom de har inte lika stora bländare.
  5. Din all around objektiv kan vara den bästa porträtt objektiv för dig. Med denna all around objektiv kan du fota alla bilder som du kunde fota med 1-2-3-4 och du behöver inte byta objektiv en enda gång. Det enda nackdelen är att den är inte lika flexibel när det gäller ljus, den är alltså sämre att hantera när ljusförhållanden är sämre samtidigt som kvaliteten kan bli lidande. De har dock blivit mycket bättre de senare åren och idag är det inte kvaliteten det stora problemet utan att de är bländaren är liten och släpper i mindre ljus.
Närbild porträtt

Som du förstår begreppet porträtt är väldigt bred och frågan om vilket objektiv är bäst för porträtt är svår att besväras, lika svår som om du frågar vilken är den bästa sportbilen eller den bästa fotbollssko.

Distortion och hur ska man hantera det

Ju kortare fokalavstånd ett objektiv har desto mera disstortion har den också. Dvs en 35 mm objektiv ändrar på perspektivet mer än en 50 mm objektiv men den är förtfarande bättre än en 24 mm som ändrar perspektivet ännu mer. Å andra sidan en 150 eller 200 mm objektiv pressar perspektivet mer än vad vi accepterar som normalt.
Det som vi accepterar som helt normal är (tror jag i alla fall) hur vi är vana att träffa våra medmänniskor i riktiga livet, Tänk på följande: Du sitter och diskuterar med en person ni pratar länge ni kanske till och med sitter och äter tillsammans… Avståndet mellan er är mer än en meter och mindre än 3 meter.
Vi är vana att betrakta ansikten från denna avstånd på riktiga livet därför känns helt ok att denna perspektiv känns rätt på bild också.
Jag har gjort en film som illustrerar denna perspektivskillnad mellan olika objektiv. I filmen berättar jag hur en vidvinkel objektiv som används bl.a. i mobiler gör att näsan blir lite större när vi fotograferar porträtt från näravstånd med mobilen och vad ska man göra för att undvika det.

Bästa objektivet för porträttfoto? vidvinkel eller tele? Hur stor näsa vill du ha på din porträttbild?Titta gärna på videon ovan.

Sugen på att fixa en bra porträttbild till din CV? Läs här: https://www.fotografjannis.se/din-profilbild-pa-linkedin/

EnglishGreekSwedish