Bildbehandling av landskapsbild i lightroom

Published by jannis on

bildbehandling i Lightroom

Hur gör man en sådan bild? Här är de enkla instruktionerna steg för steg och även en video så att du kan göra det själv:

Följ instruktionerna:

  1. Du behöver (när du fotar): Stativ, ND filter (gråfilter) och lite tålamod 🙂
  2. Jag exponerade bilden under 5 sekunder, hade 100 iso och bländaren var F/10. Det viktiga i sammanhanget är slutartiden. Experimentera gärna med slutartiden så att du får vattnet som du vill ha det.
    Bilden är fotat i raw format och filen innehåller ganska mycket information.
  3. Jag öppnade bilden i Lightroom (du hämtar det och kan prova fritt i 30 dagar från adobe.com) och gjorde en tonad markering på himlen så som det är lite snett. Ökade kontrasten och flyttade vitbalans spakarna lite mot magenta och gul.
  4. En oval markering runt vattnet med mycket kontrast och vitbalans mot blåare och magenta för att få vattnet lite blåare/kallare mot den varma färgen i himlen.
  5. Flera ovala markeringar på stenarna och där vill jag ha mera kontrast och även lite mera exponering. Vitbalansen lämnades neutral på stenarna.
  6. För att få lite mera känsla skapade jag solen bakom molnen och lite dimma längst bort. Solen var lite högre upp och till höger utanför bilden.
  7. Jag tyckte att det funkade bra med sned horisont linje så jag lämnade den som den var.

Vill du se en kort VIDEO jag spelade in om den här bildbehandlingen?

Var med på fotopromenader och workshops. Det kostar ingenting och är jättekul!

häng med på vår FB grupp: Photowalk/fotopromenad


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *