Billig fotograf, dyr fotograf, priser och prismodeller.

Vad bör en fotograf kosta? Vad borde en bild kosta? Fotografer och timpriser, dagspriser eller priset av en vis typ av fotografering är ett otroligt mycket diskuterat ämne. SFF delar upp fotografens jobb mellan ”fotografiska bilder” eller ”fotografiska verk”. Fotografiska bilder är de vanliga bilder som ”vem som helst” kan fotografera, medan i fotografiska verk finns ett tydlig manér i bild som präglar just den fotografen.
Jag citerar SFF:

För att ett fotografi vidare ska kallas för fotografiskt verk krävs det att två fotografer oberoende av varandra vid ungefär samma tidpunkt inte har skapat likadana fotografier. Om det har skett är fotografierna inte fotografiska verk, utan istället fotografiska bilder.

”Fotografiska bilder” eller ”fotografiska verk”

Jag tycker att det är alldeles för lätt att hamna i diskussion om vad är det det som efterfrågas och hur ska det prissättas. I visa genrer så som bröllopsfotografering är det glasklart att fotografens prägel och stil kommer att komma fram eftersom det ofta inte finns några tydliga begränsningar  eller rekommendationer från uppdragsgivaren. Det handlar mest om stunden, ljuset, vädret och stämningen – och inget av dessa kan beställas i förväg.
Till exempel, när man ska fotografera sport eller till och med industri, porträtt i miljö, landskap mm hamnar man i samma genre. Om man släpper loss 5 fotografer i ett bygge kommer ALLA att komma tillbaka med olika bilder. Även om de har blivit ombeda att fota samma saker
Det kan vara bilder tagna av samma pryl/vy/vinkel men fokuset och ljussättningen och efterbehandlingen kommer att vara OLIKA. 
Ungefär som alla kockar har sin egen tydlig röda tråd genom kastrullerna

Free tolkning av bygget

I andra sammanhang är fotografering mera styrd och då handlar det mer om fotografens hantverksmässiga kvalitet och förmåga att efterlikna en given, fungerande och etablerad fotograferingsprocedur eller modell.
I det här fallet har vi fotouppdrag så som husmäklare beställer, de kräver vissa vinklar, utebilder & innebilder, ett speciellt ljus, raka linjer tvärs igenom hela ”huset” mm. Samma sak är om man fotograferar produktfoto till en katalog eller webshop eller fotograferar porträtt som ska likna de porträtt som någon annan har fotograferat tidigare. 
Som fotograf sätter man då sin yrkesskicklighet för att göra något som ”smälter in”.  Man är utbytbar och man får inte tillföra något eller göra en ”personlig tolkning” av motivet. Jag fotograferade på ett hotell en gång och hotelchefen utryckte det väldigt tydligt:
”Vi vill att alla våra hotell i hela världen ska vara fotograferade på exakt samma sätt. Därför vill vi att dina bilder ska likna de bilder som vi redan har”.

Vi fotografer pendlar ofta mellan dessa två genrer och hamnar ibland i en gråzon.
Jag tycker att vi tjänar på att vara tydliga och hålla en och samma prissättning  rakt igenom med tanke på att båda genrer är ett jobb och vi ska leva på vårt jobb. Klart att det är roligare att tolka fritt och fotografera som vi tycker men att ha disciplin och skapa enligt beställarens önskemål är också lärorikt och nyttigt. 

Prissättning per bild eller per timme? Ingetdera! Varför inte?
Du ska få ett fast pris så slipper du oroa dig om både resultatet och pengarna.

Så här funkar det med min prissättning som fotograf


Fotograferingstid+ Efterbehandlingtid = Total Tid

Beskriv gärna dina krav och visa gärna exempelbilder.
Det hjälper mig att få en idé om dina krav och att lättare uppskatta hur lång tid det kommer att ta. Detta resulterar oftast i ett pris som blir så exakt som det kan vara!

Det finns x antal faktorer som påverkar bildens pris.

Här är tre faktorer, men det finns säkert flera.


1. Antal bilder (oavsett om det är porträtt eller produkter )
Ju fler bilder desto billigare brukar det bli per bild. När du visar dina produkter får jag också en uppfattning om produkternas storlek, ljussättning som du gillar och bildbehandlig som du är nöjd med

2. Transparent bakgrund eller digital skugga?
Det finns extra momment i efterbehandling av bilderna så som att de får en transparent bakgrund eller en annan miljö i bakgrunden eller en digitalskugga

3. Storlek på bild vid leverans och leveranstid
En rejäl storlek (i pixel) som räcker att trycka affischer kräver mer jobb (från ax till limpa) än en webshopbild i lagom storlek. Om du planerar att trycka en affisch, katalog mm är det värt att i förväg tänka ut vilka bilder som ska väljas ut till det ändamålet. Det kan påverka kostnaden till det billigare.

Porträttbilder fotograferade i studio. Bakgrunden klipptes ut och ett kontorslandskap eller specifik färg lagts som bakgrund.

Produktfotografering med transparent bakrund. Electrolux vattenkanna är med digitalskugga och en kopp te retuscherat på plats, hörlursförpackningen utan digitalskugga svävar i luften.

Kommunikation mellan fotograf & beställaren = Inga överraskningar = trygghet för dig

När vi har pratat om dina önskemål och krav är det alltid lätt att ta fram ett fast pris som inkluderar bilderna som du önskar, med den upplösning & kvalitet som du vill ha och med leveranstiden som vi har kommit överens.

Det är anledningen till att bilder ibland kostar si och så mycket och ibland si och så mycket. Det finns billigt och det finns bra och bägge har sina användningsområden

Som till exempel….

Personalfotografering på löpande band.

Exempel från riktiga livet: Porträttfotografering på plats för en teleoperatör. En provisorisk studio riggades upp kl 9 och alla anställda fotades drop-in, avdelning efter anvdelning. Redan vid kl 17 var alla 65 anställda fotograferade och klara. 
Jag kallar inte detta för porträtt eftersom jag har inte tid att ägna mig åt varje person separat,  personerna som ska fotas får inte mer än någon minut framför kameran och det finns inte en chans till omfotografering eller för bildbehandling för den delen. Personalen får välja bland 4-5 bilder av sig själva. De får bara någon minut för att göra det. Men å andra sidan blev priset per person jättebilligt. Jaa, mindre än 200 kr /man.  (11000 kr för hela dagen). Är detta en optimal porträttfotografering ? Nej , vi får kalla det för personalfotografering på löpande band.

Personalfotografering är den typen av fotogrfering där 50+ personer ska fotas under en kort tid. Då kommer jag till platsen, riggar upp och fotar alla en efter en. 

Användningsområde för personalfotograferingar.

Personalbilder är mest för internbruk.

Dessa bilder är bra när de ska användas internt, för passerkort eller företagsregister. Denna typ av fotografering är inte lämplig för Linkedin eller porträttbilder till hemsidan där du presenterar dig själv i jobbsammanhang. 
Även om jag är proffs och har levererat superfina porträtt de senaste 31 åren kan jag inte leverera samma kvalitet på en 2 minuters fotografering  som jag gör på en  20 minuters fotografering. (Försök att få någon att bygga ditt hus på en tiondel av tiden hen egentligen behöver och du kommer att märka brister…) 
Upp till bevis:
Här nere har du en bild högst upp till vänster (tagen av en annan kollega säkert lika duktig som jag om inte duktigare men i tidsnöd) och en annan bild  längst ner till höger som som jag fotade i min studio utan stress, panik och bråttom.  Vi skickade bilderna till omröstning och folk röstade hur kompetent, trevlig & pålitlig Janne verkar vara.

Så i jobbsammanhang när du eftersträvar att locka till dig blickarna av dina framtida uppdragsgivare och framstå som en bra lösning på deras problem måste du visa upp ditt bästa jag.
Du vill visa upp en bild där dina framtida uppdragsgivare bedömer dig som en superkompetent, trevlig och pålitlig person att anlita.

…Eller en riktig bra porträttfotografering (och dyr)

En riktig bra porträttfotografering tar mycket längre tid. Jag räknar kallt med att jag kommer att fota många bilder tills jag är nöjd och vi kommer att variera enligt dina önskemål. 
Du kanske vill ha följande variation på bilderna:

  • Med kavaj 
  • Med skjorta
  • Med eller utan glasögon
  • Med uppsatt eller utsläppt hår
  • Stylad eller som du är
  • Med slips/utan slips
  • Skrattande / leende

Det är blir en gaska gedigen fotografering även om inte alla punkter är intressanta för dig. Men vi stannar inte där. 

En porträttfotografering med hårstyling  (2 st håruppsättningar), 3 olika plagg , 3 olika bakgrunder och 2 olika ljussättningar kan resultera i ett stort antal bilder. Detta gör att motivet får svårt att välja och behöver hjälp från fotografen.

Det går utmärkt att variera i bildbehandlingen också. 
Du kanske vill ha en bild med:

  • Transparent bakgrund 
  • Ditt företags färg i bakgrunden
  • Ett kontorslandskap för att förmedla jobbsammanhanget.
  • Supersnygg bildbehandling på de bilder du väljer.

90% av porträttfotograferingarna är alltid däremellan, dvs inte det mest exklusiva och inte heller de som är jättebilliga

Det finns förstås en anledning till det. Folk är medvetna att en riktigt bra bild kan förändra möjligheterna till deras yrkesliv. 
Det är inte bra att snåla just på en bra bild eftersom man kan skada sin yrkeskarriär.
Däremot man kan ju snåla på variationer och olika alternativ med olika kläder & attiraljer. Man kanske inte behöver 10 stycken bra bilder. Speciellt om man inte är VD eller styrelseordförande på ett börsbolag där det oftast finns olika alternativ till porträtt för olika sammanhang.
Ibland räcker det en eller två porträttbilder ganska långt. 

Har du inte råd med att anlita en fotograf? Vill du fota dig själv hemma? Här är några tips från wired : https://www.wired.com/story/how-to-professional-headshot-smartphone-camera/

Det allra vanligaste är att man satsar på 2-3 fina bilder. Till exempel med två olika leenden.


Fotograferingar ute på plats

Tid är pengar och om det är många som ska fotograferas samtidigt är billigare att jag kommer på plats och riggar upp en provisorisk studio. Oftast krävs det att man är c:a 8-9 personer eller fler som ska fotograferas för att det ska bli kostnadseffektivt.
Jag har dock blivit kallad att fota även för så få som fyra personer.  Deras tid är så dyrbar och de har så mycket att göra att jag genomförde fotograferingen mellan 2 möten. Inte optimalt men de blev nöjda med bilderna. 
Detta sätt att jobba passar bäst om alla är på plats samtidigt. Annars blir det för långa väntetider för mig på plats och det blir därmed ganska kostsamt.

Fotografering på plats kan genomföras på en halv dag eller heldag. Eftersom efterbehandlingen också tar tid brukar jag dela upp tiden till 50/50. Dvs en halvdags fotografering är 2 timmar på plats och två timmar för efterbehandling och transport. Under de två timmarna på plats hinner jag  rigga upp en provisorisk studio, fotografera ett tiotal porträtt och jag hinner även hålla en bildvisning för att folk ska välja sina egna bilder. Om någon inte blev nöjd hinner vi dessutom göra en omfotografering. Sedan är det dags att packa ner allt för att åka tillbaka. Väl i studion tar jag fram bilderna som de valde och beskär och efterbehandlar dem.

Nyfiken på efterbehandling av porträttbilder? Du kan ta en titt på min artikel http://www.fotografjannis.se/bildbehandling-av-en-portrattfoto/

Alternativet är att alla bokar sin egen tid för att komma till studion, eller kommer till studion i små grupper när det passar dem bäst.

Produktfotografering på löpandeband.

Produktfotograferingar kan bli väldigt billiga men också väldigt dyra.
På samma sätt som vi resonerade om porträtt kan produktfoton som uppfyller visa villkor bli väldigt billiga. Jag lämnade en offert här om dagen för att fotografera 340 st bilder av 170 porslinstallrikar och muggar för 34000 + moms … det är 100 spänn per bild! Visst är det fantastiskt billigt?

Hur blir en produktfotografering extremt billigt?

  • Många produkter
  • Ingen friläggning krävs
  • Produkterna i samma storlek
  • Produkterna har ungefär samma reflekterande yta
  • Lagom leveranstid-ingen brådska
  • Webshopstorlek-ingen affisch storlek 
  • Beställaren kommunicerar fram kraven i förväg
Enkel och billig produktfotografering

Ovanstående produkter resulterade i ett 20 tal bilder för ungefär 200 kr /st. Det är ganska billigt.

Varför blir en produktfotografering dyrare?

Fotografering för Electrolux förpackning

Många produkter är ganska svåra att fotografera och få rätt med en gång. Dessa produkter som ofta är högblanka och reflekterande kräver att olika delar av motivet fotograferas med olika ljussättningar och sedan kopieras ihop till en enda produktbild. I det här fallet består bilden av 3 olika bilder plus frukt och glas som lades till senare.

Lite dyrare fotografering…

reklamfotografering för Lens-in
Teklamfotografering för Lens-in. Linsen och ögat fotograferades separat. Vätskan retuscherades bort från linsen innan montaget.

Lite billigare produktfotografering

Pang på fotografering! Billigt

Du förstår att…

samma fotograf kan vara både billig och dyr beroende på dina krav och tidsåtgång