Det tar bara en tiondel av en sekund för någon att få ett första intryck. Du har i princip endast en chans för att göra ett bra första intryk. Din Linkedin profilbild finns där för att dina framtida affärskontakter och potentiella kunder ska få ett fantastiskt första intryck när de besöker din profil på Linkedin.

Vem verkar vara mest kompetent, trevlig och pålitlig?

Ta en titt på bilderna ovan och fundera hur folk har röstat på och varför.Vilken bild gör bästa första intryck

Anledningen att någon besöker din Linkedin profil är att någon är intresserad av din kompetens och din specialisering. Linkedin är ju ett affärsnetvek och din profil bör vara proffsigt för bästa resultat. Det samma gäller din Linkedin profilbild.

Hur proffsig är proffsig?

Du är kanonbra på ditt jobb, man kan lita på dig och du är supertrevlig att ha och göra med.

Den meningen i blåa fältet som du har precis läst är exakt den känsla som någon kommer att få när hen för första gången kommer i kontakt med din porträttbild på Linkedin.

Det finns ett enkelt sätt att skapa en portättbild som levererar. Men det finns också fallgropar och missförstånd och så klart har du en massa frågor som du undrar över…

Hur kan jag göra ett bra första intryck? Hur mycket ska jag le? Vilken typ av bakgrund ska jag ha? Vilka kläder ska jag ha på mig? Ska jag titta rakt fram eller från en vinkel? Halvkropsbild eller tight porträtt? Det är många frågor som kan dyka upp.
Så här ska du tänka när det blir dags att fotografera din nya porträttbild för din Linkedin profil.

1. Le le le och ha ögonkontakt… det viktigaste för ett bra första intryck.

Du vill inte vara allvarlig på din porträttbild! Ett ansikte som är helt neutral kan se arg ut på en porträttbild. du kommer att få instruktioner av mig att både skratta och le och du kommer att få hjälp med det också! Ett glatt ansiktet ser trevlig ut och vi alla vill ha trevliga personer att jobba med.
Ha alltid ögonkontakt!

2. Komposition

Centrera din bild på ett harmonisk sätt. Jag brukar rekommendera att beskära bilden med focus på ögonen. Oftast blir det så att ögonen hamnar precis på de översta linjen av 3 om man tänker efter tredjedelar. Detta kan dock variera mycket. Vi alla har olika stora huvud olika stora frisyrer och kroppsbyggnad. Därför blir svårt att ge klara besked om vad harmonisk betyder. Det är en fråga om smak.
När man ska publicera en bild på Linkedin ska man vara medveten att den måste vara kvadratisk. Linkedin rekommenderar 400×400 pixel. Denna kvadratiska bilden är mycket speviellt eftersom den ska koncentrera sig på ansiktet även om porträttbilderna som du använder på hemsidan är halvkroppsbilder. Jag kan inte betona HUR VIKTIGT detta är eftersom din porträttbild på linkedin blir ganska liten och det finns risk att ditt ansikte INTE syns så bra.
Den känslan som någon kommer att få när hen för första gången kommer i kontakt med din porträttbild på Linkedin UTEBLIR. Ditt ansikte är för small på bild för att de ska tycka att: Du är kanonbra på ditt jobb, man kan lita på dig och du är supertrevlig att ha och göra med. Se bildjämförelsen här nere . Vad tycker dem som har röstat på respektive bild.

3. Låt bakgrunden vara “osynlig”

Backgunden ska inte distrahera. När vi fotograferar en porträttbild meningen är att vi ska kunna se ett ansikte och vi ska kunna göra det ostört. Det ska inte finnas något annat interesannt på bild. Risken är att betraktarens ögon kommer att hitta andra detaljer att sätta blicken på istället för ansiktet.

Om du ska fotograferas i miljön på kontoret brukar jag rekommendera en lugn del av miljön som bakgrund. Om du skulle klippa in en miljöbild var noga med att softa och göra bilden suddig så att alla små detaljer försvinner men känsla av en miljö bakom dig blir kvar! Du kan INTE göra en bakgrund väldigt suddig. Det kommer att se onaturlig och konstigt ut.


4. Bildbehandlig & redigering

Bildbehandling för bästa första intryck

Redigrering av bilden är extrem viktigt för ett bra första intryck Var extremnoga med att din bild inte blir överredigerad. Folk som ska se din bild ska de fortfarande känna igen dig när de ska träffa dig. Jag skiljer bildredigering i tre olika stadier och är noga med att inte överarbeta bilderna. Du bör tänka på:

  1. Allt som inte ska finnas där kommer att tas bort från bilden också. I den kategorin finns munsår. rivsår , finnar, mm. Bort med dem eftersom det är något som är tillfälligt.
  2. Hudbehandling. Om jag träffar dig i en kontorsmiljö där ljuset är mjukt och dagsljus blandar sig med lysrörsbelysningen kommer jag inte att kunna se alla små detaljer som den skarpa fotograferings ljuset kommer att få fram. Darför brukar jag softa huden för att komma tillbaka till denna kontorsljus känsla av mjukt ljus. Det skarpa ljuset hjälper att få fram det tredimensionella i ditt ansiktet och hudbehandligen återställer bara en bieffekt av detta.
  3. Linjer, rynkor och tänder har också nytta av bildbehandling. Det är nämligen så att även rynkorna blir tydligare från det fina skarpa skulpterande ljuset. Efteråt måste man bildbehandla och dämpa dem för att ge en känsla som de kommer att märkas i en mjuk arbetsbelysning. Man kan passa på att göra tänderna lite vitare också.

5. Kläderna och din framtoning

porträttfotografering i studio
porträttfotografering i studio

Vad har du för klädder på jobbet? Tänk dig fram en viktig dag på jobbet. Du ska träffa en ny kund eller ha ett viktigt möte. Vilka klädder har du på dig då? Om du tänker så det kan aldrig bli fel. Du kommer jua tt fotograferas och se representabel ut så som du är på jobbet. Det samma gäller för frisyren så klart! Det måste anpassas till det som du brukar se ut när du arbetar & träffar kunder.

Läs gärna min artikel för att få inspiration om din porträttfotografering
https://www.fotografjannis.se/din-profilbild-pa-linkedin/

Här finns tips om vad du ska tänka på när du väljer en fotograf för din profilbilds fotografering:

Här kan du läsa hela historia om Jannes profilbild och hans första intryck: https://www.linkedin.com/pulse/linkedin-profilbild-extremt-viktigt-att-tanka-p%C3%A5-jannis-politidis/

EnglishSwedish