Företag som lyckats med sin videomarknadsföring

Video och hur du ska använda det för att lyckas bäst

Berättelser som lyfter fram med stillbilder och video, inspirerande innehåll som engagerar. Det finns så många olika områden där vi kan lyfta fram vårt arbete, visa upp det och sätta ribban, framstå som experter, upplysa och engagera. Du kan lätt beskriva dina tjänster eller produkter, presentera ditt företag, använd video som kundreferens och mycket annat.  Alla som vill visa upp sitt företag och engagera besökare och följare behöver skapa innehåll som lockar.

Innehållsskapande med hjälp av video hjälper dig när du vill:

Beskriva dina tjänster eller dina produkter.

Vill du göra dina videos enkelt och snabbt i mitt videobås i Stockholm titta på denna kort video :

Enkelt snabbt och med toppenkvalite filmar du din egen video i mitt videobås

En underbar exempel är filmerna som producerades för kurs- och utbildningsföretaget Astrakan. http://www.astrakan.se

Kursutbudet på Astrakan är stort och utbildningarna utvecklas och förändras till det bättre hela tiden. Jag har hjälpt Astrakan med flera inspelningar under åren. Några av dem kommer här:

Lär dig hur man sätter ett smart mål och hur du vänder undvikandemål till att bli mål som aktiverar och hjälper oss göra rätt saker. Akronymen SMART står för: Specifikt, mätbart, accepterat och realistiskt och myntades av George T. Doran 1981

Att försöka beskriva innehållet i olika ledarskapskurser och utbildningar är inte helt enkelt. När någon berättar i en video blir allt enklare att förstå och ta till sig. Varje videoklipp behandlar ett område, då blir det lättare att hitta det som man är intresserad av och ta reda på mer än om det hade varit en enda lång videofilm.

Lite tekninksnack om planering …(för nördar och diy selfers 🙂

Filmerna filmades på plats hos Astrakan, i ett större konferensrum. Jag använde en greenscreen för att kunna byta bakgrund och ljussatte motivet med ungefär 1500 watt och greenscreenen med 1000 Watt. Avståndet mellan mootivet och greenscreen är c:a 2-2,5 meter. Jag har använd en teleobjektiv från ungefär 3-4 meters avstånd och kopplat en myggmikrofon till kameran med en längre sladd. Anledningen till att jag filmade med teleobjektiv är att:

  1. Det blir lättare att få greenscreenen oskarp. När bakgrunden är oskarp finns större chans att ojämnheter blir suddiga och då kommer det inte att skapa problem i efterbehandling / klippning.
  2. Personen som filmas får ett bra perspektiv som vi är vana att se. Händer som rör sig närmare kameran blir inte större till exempel.
  3. Teleobjektivet tillåter att vi får lite avstånd mellan motiv och backgrund/greenscreen. Detta gör att vi kan undvika skuggor på den gröna ytan.
Caroline Lornudd berättar om After Action Reviews (AAR). After Action Reviews är ett verktyg för att snabbt lyckas med teamutveckling.

Kavat vård video om verksameten

Kavat vård´s nya film om Brahem, ett äldreboende med hotelkoncept. Den här korta filmen kommer att vara en ”teaser” och i viss mån ersätta visningarna av lokalerna. Jag tror också att den kommer att skapa mer intresse för att fler ska kunna besöka boendet och se det med egna ögon. Den är filmad under sommaren för att få de fina utemiljöerna så soliga som möjligt. Den har också inklipta stillbilder och även 360-bilder som jag fotograferade vid samma tillfälle, de ska också användas på hemsidan och på Google streetview.
Det blir väldigt effektivt att göra ALLT på en gång när man ändå är på plats, dvs

  1. Filma lokaler, aktiviteter och människor
  2. Fota stillbilder av lokaler, aktiviteter och människor
  3. Fotografera 360-bilder för Google streetview som ska också användas på hemsidan och video med autorotation.
Videofilm för att presentera verksamheten

Astrakans nya video med teasers inför kursstarten

Genomgång av ledarskapsmodellen Situationsanpassat ledarskap (SAL). Modellen kom till i slutet av sextiotalet men är fortfarande den modell som trendar starkast

Video om min porträttfotografering med styling

Den här glada filmen är för en relativ ny produkt som är en komplett fotografering som inkluderar klädstyling, hårstyling och sminkning.

I den här korta filmen kan vi se hur en tjej stylas och fotograferas från början till slut. Allt är dessutom gjort på plats som visar att teamet kan arbeta hos kund. Det gör livet lättare för VD.ar och höjdare som har bråttom till nästa möte.

Caroline Lornudd, ledarskapsforskare berättar

Caroline Lornudd, ledarskapsforskare och utbildare i stresshantering berättar om Pomodorotekniken. Francesco Cirillo upptäckte pomodorotekniken på 1980-talet och numera är den en av världens mest spridda för time management

Videofilm för hemsidan-Sanyleg

Sanyleg ´s film handlar om kompressions strumpor. Föreläsaren Linn Smith berättar om fördelarna med strumporna och hur de påverkar hälsan genom att underlätta för hjärtat. Den är filmad med en stålblå backgrund som matchar strumpans färg. Jag har klippt två olika verioner av filmen. En tre minuters version som ska vara på hemsidan för de som redan är intresserade av produkten och vill veta mer och en en minutkort film som är mest för sociala media och kommer att fånga de som inte känner produkten. Förhoppningsvis kommer de att vilja veta mer och titta på den längre filmen.





videofilm som berättar om verksamheten – Nositeten hundkurser

Ytterligare en kursvideo. Den visar hur valparna lär sig jobba ihop med matte eller husse. Jag har försökt att fånga de charmiga valparna medan de övar och interagerar med sina ägare. Maria Nilsson hos Nositeten som håller kursen  går steg för steg genom alla moment och låter alla träna varje moment med sina hundar. Jag har filmat hela filmen med teleobjektiv för att kunna stå långt ifrån hundar och människor utan att störa eller fånga valparnas uppmärksamhet med kameran.

Kort video om Nositetens valpkursen

Förskaren berättar om ledarkap i en kort videopresentation

Ledarskapsforskaren Caroline Lornudd om Chefskap och Ledarskap.
Vill du sända tydliga signaler som ledare? Caroline Lornudd berättar om hur du når fram med ditt budskap och undviker förvirring.

Berätta om dina visioner och drömmar i en kort video

Vad är det som driver dig? Vilka är dina drömmar? Varför ska man anlita just dig?
Din USP kommer bäst fram med ett kort videoklipp där du berättar om dig, ditt företag och HUR du kan påverka och göra bättre för andra. En story engagerar och en video med dig som berättar om allt detta kan öka förtroendet för dig som person och för ditt företag.
Per Fryckman som driver Reputation Mastery berättar på sin hemsida hur viktigt det är med rykten :Your reputation is your most important professional asset and it has the same impact on your professional life as what you actually do.

Your reputation is your most important professional asset and it has the same impact on your professional life as what you actually do.

Videointervju om företagets kärnvärden

En kort film om filosofin bakom Mikael Krinstensens företag Comigo som bygger hemsidor. Filmat i studion som en intervju med dubbla kameror för att variera vinklarna och göra filmen mer intressant. Dubbla kameror innebär att jag som fotograf måste ha koll på att ljuset fungerar från två olika vinklar, så att det inte kommer skuggor eller lampstativ i den andra kamerans synfält.

En företagspresentation för coachen Marie Wetterstrand och way2grow
Marie berättar om hur hon coachar och driver sitt företag. En rak kort film som ger tittaren chans att lära känna Marie och ger ett hum om förväntningarna som man kan ha när man anlitar Marie.

Företagspresentation av företaget way2grow

Din event, fest eller kickoff som kan visas på sociala media.

Ett företag mår inte bättre vad de anställda gör. Glada medarbetare gör att företaget blommar och växer. Och det är inte bara lönen som gör medarbetarna glada utan stämningen på kontoret, aktiviteter, kickoff, konferenser och fester som gör att alla medarbetare umgås med varandra utan att tänka på jobb. Det resulterar i ett sammansvetsat gäng som sätter företagets bästa främst.
Därför är det kul att fånga hela eventet som minne och desutom visa upp det för alla på sociala media och hemsidan. Intresset för företaget växer och det blir lättare att rekrytera ny personal

En heldagsevent på några minuter i en kort videosammanfattning

En hel dags event kan också kortas ner till några minuters klipp. Det viktigaste är att fånga stämningen, atmosfären och folket när man gör filmer till sociala media. När vi stöter på videoklipp i våra flöde brukar vi ge det några sekunder bara för att bestämma om det är något värt att se eller inte. Tempot och scenerna de första sekunderna är avgörande. Lika avgörande som temat eller företagsnamnet.

Musikvideo av gruppen Magewa

Ecotrail event blir bäst på video!

Intressanta vinklar från scenen gör att denna video kombinerar att visa både de som uppträder på scenen och samtidigt publikhavet som tittar på showen. Rörliga bilder växlas med bearbetade stillbilder som gör att tempot blir spännande.

Absorb vinner tävlingen i ”we are Stockholm” eventet

Abzorb vinner tävlingen

A local act for peace festivalen. Kort video av hela eventet

A local act for Peace :A global music project with the purpose to spread news about peace and conflicts and to inspire people to act locally to create peace in their own lives. Jag har haft förmånen att vara med från början i den här musikfestivalen. Jag brukar dokumentera det som händer under de 3-4 timmar som festivalen varar och sen blir det att klippa ihop det till en mer sammanfattande video som denna på under 10 minuter. Att filma långa event och att försöka göra korta klipp av dem har sina utmanningar. Det kan vara svårt att bestämma vad ska man ta med och om man ska visa alla som uppträder vilket man borde göra om man ska vara rättvis!

Filmen från lanseringen av Osteostrong i Sverige. Många föreläsare och inspitatörer och så klart Regina Lund som är en ambassadör till Osteostrong.

Osteostrong eventet på en kort video

Visa hur man gör. Etablera dig som expert.

Att visa upp färdigheter på en videofilm kan skapa förtroende men också kan inspirera människor som kanske inte hade någon aning att något sådan kan existera. Jag visar själv här hur jag gör när jag fotograferar produkter som man kan snurra på en webshop med en teknik som heter produktfotografering 360.

I filmen som för övrigt är klippt av Torgny Näsman på Progrezzo beskrivs alla fördelar med att visa upp produktens alla sidor. Konsumenterna blir säkrare på vad de beställer, returerna blir färre och kunderna blir gladare. Man kan få ett hum om HUR det går till när jag fotograferar produkter i 360 och förtroendet för mig som fotograf ökar förhoppningsvisr.

Jag har också gått vidare och provat 360 fotografering med levande model! Kul grej och inspirerande! Jag har redan fått förfrågningar från personligheter i mediabranchen som vill ha sådana porträtt!

Ett bra sätt att etablera sig som expert är att berätta hur andra ska göra för att få ett bra resultat. Som fotograf stöter jag på många som använder porträttfotografier tagna med mobilkameran. I videon visar jag hur man ska göra när man använder en mobilkamera. Följer man instruktionerna får man en bättre bild som INTE har en uppförstorad näsa. Det är nämnligen så att alla vidvinkelobjektiv som finns på mobilen förstorar upp våra näsor på ett oproportioneligt sätt.

Skapa referenser från dina kunder

Ett bra sätt att berätta för omgivningen att vi är duktiga och kompetenta är att låta någon annan göra det om oss. En referens är ett bevis på att vi har gjort något bra. När vi presenterar en videofilm med vårt jobb som vi är stolta över visar vi omgivningen att det vi säger inte är tomma ord. Det blir genast lättare att anlita oss när så många andra har redan gjort det med så pass bra resultat. En referens kan vara vad som helst. Ett bygge, en mjukvara, en tjänst, en middag vi har lagat eller ett event vi har organiserat men även ett utalande direkt från kunderna om hur nöjda de är med vår insats.

Presentera ditt företag

Behind the scenes videos

Det är kul att visa hur saker och ting blir till! Här visar jag som ”content creator” hur det ser ut när jag filmar. En ultrakort film som kan användas som teaser för att öka förväntningarna för det riktiga videoklippet. Den här tekniken har använts länge eftersom den är så pass effektiv. Att berätta om något som kommer i framtiden är ett sätt att skruva upp förväntningarna. Som fotograf kan jag se hur kameratillverkare skruvar upp förväntningarna inför nya modeller som ska komma. Billtillverkare gör likadant. Filmproducenter och hela filmindustrin gör trailers för sina nya långfilmer.
Alla bygger upp en en längtan hos innersta kretsen och en nyfikenhet hos alla andra som kan tänkas bli intresserade. En nyfiken person har större chans att bli en följare än någon som inte har någon kontakt med företaget alls.

Läs gärna min artikel om praktiska tips när du ska filma video av en föreläsning /event https://www.fotografjannis.se/sju-praktiska-tips-for-att-filma-en-forelasning/

och även https://www.fotografjannis.se/tips-for-videomarknadsforing-for-ditt-foretag/