Din profilbild på Linkedin är för dina framtida affärskontakter, de som inte känner dig idag.

De som inte känner dig och eventuellt kommer att möta dig kommer att få det första intrycket av din profilbild på linkedin. I alla fall om ni kommer att mötas i ett affärssammanhang.

Din porträttbild kommer (förhoppningsvis) att ge dem en känsla att du är proffs på vad du gör, att de kan lita på dig och att du är en trevlig person att jobba med.

Jag har fotograferat porträtt länge och kan bedöma blixtsnabbt om en bild funkar i affärssammanhang eller inte. Därför jag har fotograferat några killar och tjejer och jämfört deras nya bilder med deras befintliga bilder. Detta som en helt ovetenskapligt experiment.

Här kan du se hur deras framtida affärskontakter har reagerat på deras bilder.

Hur trevlig, kompetent och pålitlig verkar du vara på bild?
Nöjer du dig med att visa upp ett “sämre jag”? (Eller vad folk tror i alla fall)

Profilbild på Linkedin före och efter

Går du misste om affärsmöjligheter p.g.a din profilbild på Linkedin?


Det gör skillnad i ditt yrkesliv om 29% eller 90% tycker att du verkar trevlig. När många tar steget att kontakta dig får du ett utökat nätverk och bättre affärsmöjligheter.

Profilbild på Linkedin före och efter

Din Linkedin profilbild

Vill du se hur jag jobbar med porträtt? Ta en titt på den här korta video och se samtidigt hur Dianas portätt blir till

En dag på jobbet- Dianas Linkedin profilbild

Hur kompetent vill du verka i din profilbild på Linkedin?

Det gör skillnad om 96% (mot 23%) tycker att du verkar kompetent. Dina uppdragsgivare & kunder vill ha gärna någon som kan göra jobbet.

Profilbild på Linkedin före och efter
Profilbild på Linkedin före och efter

Hur trevlig vill du se ut som?

Visst är det skillnad när 9 av 10 tycker att du ser trevlig ut. Om du hade en bild där bara 2 av 10 tyckte att du såg trevlig ut skulle du medvetet väjla den? Så klart nej…

Profilbild på Linkedin före och efter
Profilbild på Linkedin före och efter

Kan man lita på dig? Verkar du vara pålitlig?

Pålitlighet är en av de viktigaste anledningarna när man väljer en sammarbetspartner. Mina och dina affärskontakter har valt att jobba med oss eftersom de känner oss och vet att vi kan leverera.

Hur är det då med de affärskontakter som inte vågar ta steget att kontakta oss eftersom vi inte ser ut att vara kompetenta, trevliga eller pålitliga ut på bild?

Profilbild på Linkedin före och efter
Profilbild på Linkedin före och efter

Vad är det för signaler din portättbild sänder?

Skillnaden mellan två professionellt tagna bilder kan vara stor. Oftast blir en professionell bild som fotograferats på löpande band inte lika bra som en bild som har tagit lite mera tid att framställa.

Profilbild på Linkedin före och efter
Profilbild på Linkedin före och efter

Kan det vara bättre att inte visa upp din porträttbild om den är orättvis?

Profilbild på Linkedin före och efter
Profilbild på Linkedin före och efter

Hur uppfattar andra din profilbild?

Din profilbild på Linkedin är viktigare än du tror. Varje gång jag ska på möte med någon jag inte känner brukar jag vilja se hur personen ser ut innan jag träffar dem och jag tar gärna en titt på deras profilbilder på Linkedin för att bilda mig en uppfattning om dem.

Jag tror inte att jag är ensam om det. Några har bra och användbara profilbilder och med användbara menar jag att man kan känna igen personen i fråga. Allt för många använder sig dock av bilder som är mindre lämpliga i professionella sammanhang. Detta gjorde att jag började fundera på hur bilden kan bli avgörande när det gäller första intrycket. Profilbilden är det första någon ser av dig på Linkedin.

Din profilbild på Linkedin är det första intrycket

Om du inte har en bra “optimerad” profilbild kan du missa en jättechans att visa upp ett bra första intryck. Det kan vara blivande kunder, samarbetspartners, chefer eller anställda. Du kanske inte har reflekterat så mycket över det men försök att tänka på hur du själv reagerar när du ser på bilder av personer du inte känner på Linkedin​. Det är lätt gjort, bara att bläddra och titta och skriv också gärna ner de intryck du får av deras bilder. Hur många av bilderna du ser ger ett positiv intryck?

När du ska samarbeta eller anställa eller bara connecta med någon filtrerar du omedvetet bort folk som verkar vara inkompetenta, otrevliga och opålitliga. 

Vi alla vill ha att göra med personer som är trevliga, kompetenta och pålitliga och deras bild ger oss det första intrycket.

Målet med din profilbild på Linkedin

Vad är meningen med din profilbild på Linkedin? Profilbilden har en huvudfunktion i din profil och inte en kompletterande funktion som man ofta tror. Bilden är det första som folk ser och om man skulle hårddra det så spelar det inte så stor roll vad du skriver i din profil eftersom det första intrycket kommer från din bild och det är det intrycket som kommer att påverka allt annat. I värsta fall kommer kanske dina blivande kontakter att bläddra vidare utan att lägga märke till dig eftersom din bild inte tilltalar dem professionellt. Det är inte så bra.

Profilbild på Linkedin
Din profilbild på Linkedin

Första intrycket kommer alltså från bilden. Du har en tiondels sekund på dig. Längre tid än så behöver inte betraktaren titta på ditt foto för att fundera på om bekantskapen är värd att odla eller inte. (Du behöver inte heller längre tid när du tittar på andras bilder)

Under den här tiondelen av en sekund måste din bild förmedla de känslor som gör att betraktaren vill ta reda på mer om dig. Du är ju kompetent, superduktig och du kan din sak. Du har säkert all erfarenhet du behöver och du är en riktigt rolig person att ha som arbetskamrat. Alla som känner dig kan intyga det, inget snack om saken. Men de som inte känner dig och inte vet något om dig har inte så mycket att gå på. De måste gå på sin första känsla, den som du väcker med din profilbild.

Vill du läsa mer om första intrycket genom porträttbilden som du använder som profilbild? https://se.linkedin.com/pulse/linkedin-profilbild-extremt-viktigt-att-tanka-p%C3%A5-jannis-politidis

Vilka kan (och ska) se din profilbild på Linkedin

Låt oss först ta en titt på vilka som är dina framtida kontakter på Linkedin. Du vill gärna träffa folk som du ska jobba ihop med så som NYA:

  • kunder
  • samarbetspartners
  • anställda
  • chefer

Målet med din närvaro på Linkedin är att de ska kontakta dig och erbjuda samarbete, anställning, uppdrag med mera. För att detta ska hända måste de först:

  • lägga märke till dig
  • kolla att ditt CV är bra
  • träffa dig och få en förtroende för dig

När din profilbild tilltalar dem kommer de att gå vidare och kolla på resten av profilen och eventuellt kontakta dig.

Vad tror du att följande bilder har gemensamt?

Profilbild på Linkedin före och efter
Profilbild på Linkedin före och efter
Profilbild på Linkedin
Profilbild på Linkedin före och efter
Profilbild på Linkedin

ALLA bilder är bedömda som arbetsbilder. Dvs porträttbilder som man använder i jobb-sammanhang, på hemsida och Linkedin. Många bilder ligger på top 20, några få på topp 10 och en och annan på top 5 eller bättre.
Detta är inte en slump. 
Jag har skapat regler som leder till detta resultat och du kommer att ta del av dessa regler nu! 

Regler att följa när du väljer din profilbild på Linkedin

Under mina år som fotograf (jag startade min fotostudio 1988 i Stockholm) har jag fotat tusentals porträtt och har gång på gång blivit uppmärksammad på vad som fungerar och vad man ska undvika i olika sammanhang. Just ordet sammanhang är viktigt att betona eftersom porträttbilder kan och måste se olika ut beroende på det sammanhang som de fotas för. Ljuset, framtoning, posering, kläder,  bakgrund och en massa andra detaljer skiljer sig helt och hållet åt om det handlar om ett porträtt till mamma, en datingbild, en profilbild på Facebook eller om porträttbilden ska användas professionellt på hemsidan och Linkedin. Här kommer jag endast att berätta om bilder som ska användas på hemsidan och Linkedin.

Linkedin profilbild Regler
  • Bra hållning på axlar & rygg
  • Huvudet minst 50% av bildytan
  • Bra ansiktsuttryck – le gärna
  • Ögonkontakt
  • Klä dig som på jobbet
  • Jobbfrisyr
  • Lugn bakgrund
  • Proffsig ljussättning

Det är extremt viktigt att de här åtta punkterna följs slaviskt! Varje gång som du inte följer någon av dem kommer du att få sämre resultat. Varje gång!

Att undvika (till varje pris):

  • En selfie
  • Din FB-profilbild
  • Solglasögon
  • Ej ögonkontakt
  • Bild lånad ur beskuren gruppbild
  • Jättemörka eller superljusa bilder
  • Helkropp eller extrem närbild
  • Störande färger i bildbehandling
  • Gamla bilder. Beroende på ålder bör du byta bild sådär vart tredje eller vart femte år

Du kanske undrar hur kan jag vara så säker och påstå detta som en sanning? Jag har inte bara min 30-åriga erfarenhet som fotograf i bagaget utan jag har också dubbelcheckat och kollat allt innan jag började skriva den här listan. Du kommer att få ta del av mina erfarenheter och undersökningar snart.

Ditt varumärke är konsten att visa upp 3 saker:

1. Att du kan ditt jobb,
2. man kan lita på dig och
3. du är bra på att jobba ihop.

Det är ganska avgörande: folk som ser din profilbild får direkt en uppfattning om DU skulle kunna vara någon som de kan tänka sig jobba ihop med! (och detta händer så klart under en bråkdel sekund som jag berättade tidigare) Ju fler personer som gillar din bild desto fler kontakter och affärsförslag kommer du att få. Därför måste du ha en bild där du verkar sympatisk, duktig, bra och som en trevlig person att jobba ihop med!

Tycker du att det är intressant hur folk som aldrig har sett en individ reagerar på bilderna? Låt oss gå vidare till ett experiment. Olle, Christina och Sergio gillade mina tankar om profilbilden. De är samtidigt väldigt nöjda med sina egna bilder på Linkedin.

Men jag har mina tvivel.

Jag ser klart och tydligt att jag har möjlighet att göra en bild som är ännu bättre.  Ju fler människor som gillar deras bilder DESTO BÄTTRE är möjligheterna för att både Sergio och Christina ska kunna förbättra sina yrkesliv.

Vi sätter igång … Vi låter folk rösta på deras befintliga bilder och samtidigt fotograferar jag nya bilder för Christina och Sergio och då följer jag slaviskt mina regler.

Resultatet är ganska slående, eller hur?

Olle Forsberg profilbild Linkedin


Olle, profilbild Linkedin. Hur kompetent, trevlig och pålitlig han ser han ut i bilderna.[/caption]

 christina profilbild Linkedin
Christina, profilbild Linkedin. Hur kompetent, trevlig och pålitlig hon ser ut i bilderna.
sergio profilbild Linkedin
Sergio, profilbild Linkedin. Folk uttalar sig om hur kompetent, trevlig och pålitlig han ser ut i bilderna.

Janne Pettersson är en gammal bekant sedan 20 år tillbaka och vi hade inte träffats sedan dess. Så här skriver han om sin upplevelse: “”Fann ett inlägg av en gammal kompis som är fotograf: Jannis Politidis, han skrev om CV/LINKEDIN bildval och jag blev intresserad. Hittills hade jag tyckt att min CV-bild dög bra även om den var lite väl avslappnad. Har använt den i 5 år ovetandes vilket intryck den gjorde, den drog faktiskt ner min CV- och LinkedInprofil. Bilden skulle kunna vara skillnaden mellan att få ett uppdrag eller sorteras bort. Så jag bokade en tid för att testa. I Jannis studio fick jag börja med att torka pannan för att ta bort blänk som störde bilden…..”””

Jag ska inte skriva hela hans berättelse men jag kan passa på att visa resultatet på Janne´s två favoritbilder från fotograferingen i jämförelse med hans befintliga bild på Linkedin 🙂

Janne´s profilbild Linkedin. Hur kompetent, trevlig och pålitlig han ser han ut i bilderna.
Janne´s profilbild Linkedin. Hur kompetent, trevlig och pålitlig han ser han ut i bilderna.

Kort fråga: Är det viktigt för din framtida karriär om folk tycker att du verkar trevlig, kompetent och pålitlig INNAN de har ens träffat dig?

Ja, jag tror det! (ska du säga) 🙂

Myten om den professionellt tagna porträttbilden och hur bra den är.

Vi professionella portättfotografer är duktiga på porträtt eftersom vi har otroligt mycket erfarenhet och handskas med att ljussätta ansikten dagligen. Så en professionell fotograf är som du förstår en garanti att bilderna blir bra!

Rätt?

FEL!

En professionell fotograf kan leverera toppenbra porträttbilder först när han eller hon får lite tid att dels ljussätta ett ansiktet på rätt sätt och sedan tid att bildbehandla resultatet.

Tänk på en kock som man beställer ett tiotal maträtter av utan att ge hen tid att laga dem. Eller en målare som ska måla ett rum på en tredjedel av tiden som hen behöver. Hur bra blir det?

Man tänker inte så när fotografen är på plats och allt går som på löpande band och väldigt fort och mekaniskt. Egentligen har fotografen har tillfört inte så mycket, jobbet kan göras av vem som helst när receptet/ljussättningen är på plats och allt funkar som det ska. Är inte detta tänkade väldigt likt fast food-branschen? Alla anställda ska kunna steka en hamburgare och få det hyfsat ok.

En hyfsat bra ljussättning som garanteras av en proffessionell fotograf betyder inte alltid att bilden blir bra. portättfotografen måste få tid att jobba med “modellen” på fyra olika område:

  1. Ljussättning. Ljuset måste anpassas till ansiktet och karaktären.
  2. Närvaro. Modellen måste peppas till att vara glad och se positiv och energisk ut. Glada vibbar. Trevlig, kompetent och pålitlig.
  3. Bildvisning för att säkerställa att modellen är nöjd med bilden. 
  4. Bildbehandling för att anpassa tekniska detaljer av bilden. 

När porträtten fotograferas på löpande band utan att ta hänsyn till alla dessa faktorer minimeras tiden för fotograferingen avsevärt och det blir billigare och snabbare vilket glädjer många företagsägare och VD som beställt en sådan fotografering.

Men allt har en baksida. Vilka signaler sänder en sådan bild till de som kommer i kontakt med den?

Är  verkligen Janne Petterson som är på bild här värd dessa omdömen?

Kompetent 12%? Trevlig 2%? Pålitlig 13%?

Kan Jannes framtida yrkesliv blir lite roligare framöver om omdömena istället var:

Kompetent 93% ?Trevlig 96%? Pålitlig 92% ?

Vi alla dras till människor som är trevliga, kompetenta och pålitliga.

När sökte du kontakt senast med någon som är otrevlig, inkompetent och opålitlig?

professionell bild vs professionell bild
Professionell bild vs professionell bild
Linkedin profilbild

Iden till det här utmaningen fick jag när jag såg en nytagen profilbild av Annika på Linkedin.

Annika hade publicerat den och hon fick över 80 likes och ett 15 tal kommentarer om hur bra bilden är.

Och det var en jättebra bild, många skrev jättefina kommentarer.

Jag kände på mig att jag ändå skulle kunna förbättra den även om det inte skulle vara lätt och kontaktade Annika och berättade om mina tankar.

Jag hade tur den dagen och Annika tyckte att det var en kul idé så några dagar senare kom hon till studion för en snabb profilbild.

Jag frågade henne om hon kunde ha samma kläder och samma frisyr för rättvisans skull. Efter fotograferingen skickade jag bägge bilderna till omröstning. Resten är historia 🙂

Annika Linkedin profilbild
Annikas profilbild på Linkedin. Hur kompetent, trevlig och pålitlig hon ser ut i bilderna. Folket har uttalat sig. Vilken bild ska Annika välja tror du?

Jag bryter alla regler en efter en för att kolla vad som händer med omröstningen:

Anta att jag vill börja bryta mot mina regler och fotografera en porträttbild där jag går emot alla mina regler. Vad händer då?

Så låt os fotografera en bild som bryter mot reglerna: Ingen ögonkontakt eller leende, inga jobbkläder, ingen professionell ljussättning, rörig bakgrund mm. Jag går emot ALLA mina regler. Hur många kan tänka sig att ta kontakt med mig?

Profilbild på Linkedin före och efter

Är detta tillräkligt tydligt ?

Låt oss bryta mot några få regler bara, Låt oss fixa en lugnare bakgrund och lite ögonkontakt och kanske en liten smile… men inget mer. Vad händer då?

Profilbild på Linkedin före och efter

Lite bättre eller hur?

Nu testar vi med lite bredare smile och snygg ljussättning, bättre kläder  mm. Vi bryter  nästan inga regler den här gången.

fotografjannis-test

Vad tycker du om det?

Vilken gubbe har störst möjlighet att lyckas med att bli kontaktad av nya kunder?

Vill du bygga ett nätverk med många och bra kontakter?

Vill du bli uppmärksammad?

Vill du bli kontaktad? Din bild kan ordna det!

Hur vill du uppfattas av andra? Vilka signaler vill du skicka till dina framtida kunder?

Kom ihåg du är en toppenkille eller tjej som är rolig att jobba med, är pålitlig & är expert på ditt jobb. Genom att låta bilden visa exakt de här egenskaperna så har du lyckats förmedla det vid första ögonkastet!

Vill du se hur bilderna blir bättre med bildbehandling?

Läs här:https://www.fotografjannis.se/kan-du-trolla-med-min-portrattbild/

NYHET

Porträttfotografering baserat på ett personlighetstest…
En nyhet… Jag har alltid strävat efter att få fram personligheten i mina porträtt. Det är inte alltid lätt – särskilt när jag har en väldigt kort stund med den som jag ska fota. Därför har jag kommit på en idé tillsammans med Rolf Kenmo, grundaren av HumanGuide-koncepten  att man kan göra ett väldigt prisvärt personlighetstest innan fotograferingen. Vi får då en flygande start tillsammans och får snabbare fram din personlighet i porträttet. Som resultat får du ett porträtt som är både proffsigt och väldigt mycket du.
Tillägget för att göra testet då du beställer ett porträtt är 300 exkl moms. Testet gör du per internet på ca 15 min. Din profil (testresultatet) får du sedan tillgång till i din telefon mm. Profilen visar dina styrkor, baserat på den underliggande personlighetsteorin, som består av åtta dimensioner, vilket gör att din profil får många fler nyanser än de flesta andra tester.

Kan du själv välja din profilbild på Linkedin?

Du kanske tror att svaret är självklart ja, men ack vad svårt det kan vara. Vill du veta varför? Vi använder olika delar av vår hjärna när vi tittar på bilder av oss själva och när vi tittar på bilder av andra människor. Det betyder att när vi tittar på ett foto av oss själva ser vi bokstavligen inte samma person som andra människor ser. Faktum är att vi har för mycket information om oss själva och fokuserar ofta på detaljer istället för helhet, för att se oss själva objektivt. Därför ska du be en god vän att hjälpa till när du ska välja en profilbild till Linkedin. Eller fråga fotografen vad hen tycker.

Vad är en bra porträttbild?

Profilbild på Linkedin

Folk tror att på porträttbilden ska man se seriös och neutral ut. Detta är helt fel. En person som inte känner dig kan omedelbart blir avskräckt av ett neutralt uttryck. Det ger ofta ett “uttråkat”, “argt” eller “illavarslande” intryck på bild. Jag brukar säga till dem jag fotar: “Lite av din glädje och härliga personlighet försvinner in i kameran. Var 100% glad om vi ska få en 50% glad bild. Ett neutralt ansikte ser ut som ett argt ansikte.” Det är riskabelt att vara neutral i bilder eftersom det kan tolkas på tusen olika sätt beroende på ditt kroppsspråk och ljussättningen. Vi tycker helt enkelt att vänligt inställda människor är roligare att ha att göra med och vi dras till dem som ser mer vänliga och mindre neutrala/hotfulla ut. En bra bild av dig är en bild som framkallar positiva känslor hos andra. Känslorna kan vara “jag kan lita på dig” & “du har koll på läget och vet vad du gör” och så klart “du är rolig att jobba med”

Utnyttja möjligheterna som du får på Linkedin

Missa inte chansen att få jätteuppdraget eller den fantastiska anställningen. Låt din profilbild arbeta för dig. Lär dig vad som funkar och vad ska du undvika. Enkelt och steg för steg guidning mot en framgångsrik karriär genom Linkedin.

Ta gärna kontakt med mig och berätta om du tyckte om artikeln och om mina synpunkter hjälpte dig! Om du skulle vilja få hjälp med fotografering blir jag jätteglad om du kontaktar mig. Jag ser till att det blir lyckad resultat.

EnglishSwedish