Hur kan en virtuell tur hjälpa ditt företag?

Vilka fördelar har en virtuell tur?

En virtuell tur är ett utmärk sätt att marknadsföra ditt företag. Är ditt företag registrerad på Google så visas företaget upp i både Google sök och Google maps. Beroende på branch mellan 25-30% av alla träffar kommer från maps. Därför är det viktigt att både vanliga bilder och 360 bilder finns i direktanslutning till din Google närvaro. Länken ditt är https://www.google.com/business/

I din kostnadsfria Google listning du kan skriva inlägg, visa bilder både vanliga och sferiska (360 grader) för att visa upp ditt företag och skapa förtroende hos dina besökare.

Du kan också skapa virtuella turer för en ännu detaljerad uppvisning av ditt företag.

En virtuell tur gör att dina besökare blir interaktiva OCH VILL GÄRNA se själva hur det ser ut hos er. När de har tittat runt i virtuella turen deras förtroende ökar och det blir lättare för dem att ta kontakt.

Virtuell tur och den organiska rankningen

En virtuell tur på Google gör att den organiska rankningen förbättras också. Visuell information med rätt bildnamn som dyker upp vid relevanta sökningar är guldvärd för marknadsföring

Enligt Google en virtuell tur gör att du fördubblar dina chanser för att få nya kunder.

virtuell tur

När du har bilderna klara och uppladdade på Google streetview kan du också göra en virtuell tur för användning på företagets hemsida.

En sådan virtuell tur som finns på hemsidan kan fyllas på ännu mer med olika budskap och göra att dina besökare blir ännu mer interaktiva och spendera längre tid på hemsidan.

Det är det vi alla vill i slut ändan eller hur? Vi vet ju att besökare som stannar längre på hemsidan är lättare att konvertera än de som försvinner direkt.

Hur blir en virtuell tur mer interaktiv?

Det lättaste sättet är att ”baka in” hotspots som kan väcka intresse och uppmana besökaren att göra olika saker. I en virtuell tur kan man aktivera olika delar av bilden till en specifik funktion. 

I virtuella turen av utbildningsföretaget Astrakan har jag bakat in olika ”call to action” i bilderna. Besökare  som tittar på bilderna kan :

  • Titta runt i lokalerna 
  • Få se en presentation av företaget
  • Titta på video eller bilder
  • Ringa direkt inifrån bilderna 
  • Lämna sina uppgifter för att bli kontaktade
  • Få reda på olika tjänster eller produkter
  • Se öppettider
  • Man kan puffa på för delar av hemsidan man vill visa upp mer 
  • Läsa kundomdöme och mycket annat