Google My Business inlägg – hur du ska göra

Om du driver ett litet företag som dessutom är lokal och inte använder Google My Business är det dags att sätta igång nu.
GMB är en av de mest kraftfulla SEO-verktyg som ett företag kan använda för att förbättra sin lokala sökrankning. 

Google tar sitt Google My Business-program på allvar. Under åren har GMB-programmet varit på plats, Google har lagt till massor med funktioner som hjälper till lokala företag att glänsa. En av de viktigaste förbättringarna som finns i Google My Business kallas ”Inlägg”. Det fantastiska med Google Posts är att när en potentiell kund söker efter ett visst företag på Google, dyker Post upp i centrum i företagets kunskapspanel:

En Google My Business Post kan innehålla en bild, en kopia, en uppmaning (CTA) och en URL som du kan använda för att länka till en landningssida eller din webbplats. Varje inlägg har en gräns på 300 ord, men endast de första 100 tecknen visas i företagets kunskapspanel. Det gäller alltså att göra en poäng och ha ett erbjudande ganska direkt i inlägget.

Tänk så här om hur ska inläggen formas

  • Håll dig till c:a 80-100 ord per inlägg.
  • Använd dina nyckelord och berätta om budskapet direkt
  • Din bild bör vara 750 x 750 och ha den centrerad, Ladda inte en för stor ellr för liten bild. Ha ingen text på bilden då kan endast en del av bilden visas på olika enheter.
  • Landningssidan som du skickar dina besökare ska innehålla samma nyckelord så att de som kommer ditt ska känna igen sig.

Olika typer av Google My Business-inlägg

En av de bästa sakerna med Google My Business Posts är att de kan användas för att marknadsföra erbjudanden, försäljning, evenemang eller produkter direkt i Google sök. Du kan välja att göra ganska många olika typ av inlägg så som

  • Boka en tid
  • Beställa online
  • Köp nu
  • Läs mer
  • Bli Medlem
  • Få erbjudande
  • Event

Var väldigt tydlig med budskapet i inlägget. Ju tydligare du beskriver om du säljer eller om du vill att de bokar något desto bättre  Om du säljer en produkt, använd alternativet ”Köp” eller ”Beställ online” och så vidare.

Gör din hemläxa

Dina inlägg ska länkas tillbaka till din hemsida till en specifik landningssida som handlar om just denna produkt eller tjänst som du säljer. SUPERVIKTIGT!
Jag arbetar som fotograf och filmare. Om jag vill göra ett erbjudande för att sälja portättfotograferingar till företag måste jag skapa en landningssida som handlar om ENDAST porträttfotografering för företag.
Det får absolut INTE innehålla information om barn eller familjefotograferingar, inte om produktfotograferingar och inte ett ord om modell eller kläderfotograferingar. Detta kommer att göra min potentiell kund förvirrad och jag vill undvika förvirring hos mina kunder.

Med detta sagt du om du har 5 olika produkter som du vill sälja måste du skapa 5 olika landningssidor för att länka från dina inlägg.

Du märker att du också kan skapa ett ”Event”. Eventet har start och slut datum och den visas så länge den är aktiv. Bra om du ska köra en längre kampanj typ köp dina julklappar under hela Oktober med specialpris 🙂

google-my-business-inlagg

Hur man använder inlägg för att få besökarnas uppmärksamhet

När människor googlar fram ditt företag kan de också se ditt företags kunskapspanel Passa på att utnyttja detta utrymme för att skapa inlägg som fångar deras uppmärksamhet. Rak och tydlig budskap och kanonbra erbjudande är guld värda att ha här. Tänk på att denna plats är reklamutrymme som visas till de som är intresserade av det du säljer och det kostar dig ingenting. Vilket drömlägge eller hur?

Hur ska du utnyttja inläggen?

Här gäller det att vara kreativ så in i vassen! Och ja jag vet … allt kan inte utnyttjas av alla men här finns det en gedigen lista. Plocka, välj och vraka det som passar dig bäst.

  • Ditt senaste blogginlägg, vad handlar det om? Kan du skapa ett erbjudande kring det?
  • Ska du ställa ut på en virtuell mässa eller delta på ett corona anpassad digitalevent?
  • Har du skapat en ny video med en ny tjänst eller produkt?
  • Sommar, Jul eller Påskerbjudande?
  • Tävling eller nåt annat kul på jobbet?
  • Händer det något i din stad och du vill uppmärksamma det?
  • Hjälper du ungdomar, Läkare utan gränsen eller hemlösa? Berätta det så att alla vet att en del av pengarna går till välgörenhet.

Möjligheterna är oändliga för att skapa inlägg som kopplas till landningssidorna på din hemsida och marknadsför ditt företag.

Videoklipp till Google My Business

Du kan ladda även video i dina inlägg! De ska vara riktigt korta (max 30 sekunder, max 75 mb stora och minst 720p i upplösning

  • Visa hur en av dina produkter och nyttan med det
  • Visa din butik, verkstad eller kontor
  • Visa en trevlig aktivitet på jobbet
  • Visa ”hur man gör” när man bygger en föreläsning, servar en maskin eller headhunta en person
  • Intervjua en kund för en häftig testimonial.

Ja du fattar att du kan göra hur mycket som helst för att marknadsföra ditt företag på Google My Business. Och när det är gjort på ett bra och genomtänkt sätt är ett fantastisk verktyg.