Hård sälj? Nej tack!

Published by jannis on

När jag blir mer och mer aktiv på Linkedin märker jag att många försöker ta kontakt och sälja till mig direkt. Många av dem erbjuder direkt saker som jag inte behöver till och med. Det visar att de har inte ens kollat på vad jag gör eller besökt i alla fall hemsidan…

Många säljgurus och varumärkesspecialister är överens om en sak. Om jag ska styras till ett köp av en produkt eller tjänst måste jag känna tillit och förtroende för den som jag ska köpa ifrån eller anlita. Det hjälper om produkten eller tjänsten är bra, det hjälper om jag behöver det just nu, det hjälper om priset är ok men det krävs också att jag litar på den som jag anlitar.

Ett bra sätt för att jag ska få kontakt med dig som som har eventuellt en produkt eller tjänst som jag behöver är att presentera det för mig och kanske att erbjuda  din tjänst som prov under en begränsad tid eller begränsat mängd.

Det är inte lämpligt och det är inte OK att försöka “hård sälja” direkt.

Om jag ska försöka att erbjuda en tjänst till ett företag eller individ vill jag gärna att det ska gå långsamt och utan press.

Jag tar kontakt med berörda företaget

Erbjuder en liten demo fotografering för att de ska se vad som levereras

Följa upp efter någon vecka.

Följa upp efter någon månad eller två

Fråga om de känner sig osäkra efter 3-4 månader och kanske erbjuder ytterligare en demo …

Det kan ta upp till ett år eller två innan företaget behöver just mina tjänster. Det är ganska ovanligt, de flesta som återkommer gör det efter 3-6 månader och då har vi hunnit prata med varandra några gånger, vi kanske har kontakt med varandra på Facebook eller Linkedin och vi har kanske träffats ett par tre gånger i riktiga livet.

Jag ser den typen av relation som nödvändig innan jag anlitar någon för något stort eller viktigt. Hur känner du själv om just detta tillit och förtroendet? Skulle du vilja ge ett viktigt uppdrag till någon som du inte känner alls?

Jag pratar om något stor och viktigt, jag kan ge ett uppdrag till en tryckare att printa mina visitkort utan att tänka så mycket om förtroende.

Den sista säljaren som ringde blev riktigt förvånad att jag inte behöver den tjänsten som jag blev erbjuden. Det pratades om hur viktigt det är för min verksamhet att ha just den tjänsten och hur ska jag kunna klara mig utan. Han gick med att sänka priset lite, han pratade med chefen medan jag väntade (sure baby !) men jag kunde inte göra honom glad.

“Hård sälj” funkar inte tyvärr för mig så ni som håller på kan lungt byta säljmetod när ni ska sälja till mig.

Gör som jag gör istället för då kan jag nappa direkt så fort jag får förtroende och behöver tjänsten eller produkten.

Categories: featured