Hundfotografering – Så fotar du en svart hund!

Published by jonbuscall on

Jag har träffat många hundägare med svarta hundar som är besvikna över sina bilder. Det går inte så bra att fota en svart hund eftersom det blir lätt en skugga utan detaljer.  När du fotograferar din svarta hund behöver du tänka på hur du ska göra för att pälsen att blänka.

svart blänkande päls

svart blänkande päls

Pälsen ska betraktas som en spegel, Den blänker när vi ser en reflektion av ljuset i den. Om den inte reflekterar ljus då är den mycket svart utan nyanser.

blank svart päls hund

blank svart päls hund

Svart pudel foto

Svart pudel foto

En ideal situation skulle bli att fota hunden med mycket ljus från båda sidor alltså.  Vi kan ställa hunden mellan två solbelysta väggar och fota. Eller i ett snölandskap! I studion brukar jag ha tre eller flera blixtar runt om för att få in reflektioner.  När ljuset sitter som den ska då måste vi titta på exponeringen.

IMG_3454Det är en knepig situation med mycket ljusa delar och mycket mörka delar i bilden. Därför är omöjligt att fotografera på automatik eftersom kameran luras av de stora kontrasterna. Manuell exponering eller exponeringskompensation (det finna appar för mobilen som klarar av exponeringskompensation) är ett måste.  När vi är klara med både ljus och exponering är säkert hunden trött… därför är det bra att ställa allt rätt utan hunden och så ropar vi på den sista minuten när vi är klara!

1S6I6944

Närbild svart hund

Närbild svart hund