linkedin-live

Hur kan jag sända Linkedin live?

Efter Youtube och Facebook var det Linkedin´s tur att tillåta live sänding. Här följer en kort sammanfattning om hur du kan hålla din Linkedin live.
Det första du ska göra är att söka tillåtelse här: https://www.linkedin.com/help/linkedin/ask/lv-app
I denna formulär vill Linkedin veta vem du är hur många kontakter du har , hur många gånger tänker du sända och annat om dina planer.

När du är godkänd och klar för Linkedin live är det dags att välja verktyget/appen som du ska sända live med. Just nu har linkedin bestämt följande om live sändning:

  • Din live sändning kan max bli 4 timmar
  • Du får bara sända live video liggande 16:9, inget kvadratisk eller stående
  • Upplösning är HD eller lägre och max 30 bilder /sek
  • Bitrate: 6mbps video och 128 kbps på ljudet

Du får inte…

  • Sälja eller promota produkter ellr tjänster.
  • Du ska live sända minst 10-15 minuter.
  • Undvik stora loggor eller symboler i bild. (är ok när de är små)
  • Undvik längre väntetider max 1-2 minuter rekommenderas innan sändningen börjar.
  • Innehållet ska handla om ditt arbete/nätverkande mm
  • Inget får vara förnispellat. Du får inte visa film alltså.
  • Det får inte handla om hur man använder Linkedin. (!) (vilket jag tycker är lite konstigt )

Du behöver en streaming tjänst

Linkedin har inte gjort det så lätt för oss som vill sända live. Man är van att sända live på facebook genom att klicka på en knapp men här behöver man en streaming tjänst. Det finns flera stycken men de kostar pengar. Två av dem (streamYard och Restream) har en kostnadsfri alternativ om du kan stå ut med att visa upp deras logga.

Utrustningen du behöver

Det är oftast enkelt att sända live med en webcam. Priset för enkelheten är att det inte ser så proffsigt ut.
En webcam har oftast en inbyggd mikrofon och en kamera. Man kan undra varför en webcam kostar några hundralappar med både mikrofon och kamera när en hyffsad bra mikrofon kostar mellan 1-2000 kr och en ditto kamera minst det trippla. Man får vad man betalar för.
Om du vill göra en proffsig presentation du bör inte förlita dig på en webcam.
Ytterligare ett minus är att vidvinkel optiken ändrar väldigt mycket på perspektivet. Det som är närmast kameran blir störst helt enkelt.
Här finns det en kort video om det:

Dubbelkolla innan din Linkedin Live

  • Testa ljudet. Ljudet är superviktigt när du ska sända live. Dubbelkolla om det finns fläktar eller annat störande ljud i närheten. Undvik att sända med öppen fönster mot trafiken eller öppen dörr på kontoret. Dina medarbetare som pratar i närheten kan störa ljud upplevelsen.
  • Ordna bra med ljus. Placera dig själv så att du är fint ljussatt. Undvik att ha fönster eller dörr bakom dig då kommer du att synas som en siluett. Undvik skuggor i ansiktet och se till att inget annat i bakgrunden stör bilden. Ta bort växter och målningar bakom huvudet för att göra bilden lugnare. Ju mindre det finns i bakgrunden desto bättre.
  • Undvik extrema vinklar med kameran. Det bästa är om kameran är i ögonhöjd eller en aning högre . Om du inte har stativ eller om du använder telefon eller datorns kamera stappla upp den på några böcker.
  • Kolla så att internet fungerar bra.. Om din uppkoppling gör avbrott det kommer att bli sämre upplevelse för dina tittare. Gå till bredbandskollen.se och testa din internet.
  • Förbered vad du ska säga och gå igenom en gån för mycket eller för lite. Det är OK om det blir fel ibland på en live sändning men det får inte bli alldeles för många fel.
  • Prata och berätta om din kommande live sändning. Tala om vad du ska prata om och berätta när så att de som är intresserade ska få en förvarning!
  • Titta på andra Live sändningar innan du sänder själv! Du kan få mycket ideer och inspiration om vad du ska göra och inte göra.
  • Här kan du få hjälp med att testa bild och ljud för att se hur det kommer att bli INNAN du startar Linkedin live
  • https://www.onlinemictest.com/webcam-test/
  • https://turncameraon.com/
  • https://webcammictest.com/
  • Kroppsspråk: Försök att se avslappnad ut. Prata långsamt och artikulera väl. När folk lyssnar genom högtalare eller telefon måste man prata extra tydligt.

Intresserad om hur kan video hjälpa ditt företag? Läs här om Video marknadsföring: https://www.fotografjannis.se/tips-for-videomarknadsforing-for-ditt-foretag/

EnglishGreekSwedish