Idag har vi drönare men hur var det förr i tiden?

Min goda vän (och duktig med pennan ) Anders Lattermann skriver:

Jag har ju tidigare skrivit en del om resor till rymden.

Men faktum är att människan kom rätt högt upp redan på 1800-talet, närmare bestämt till otroliga 11000 meters höjd! Det handlar så klart om ballongfärder och i modern tid har människor varit uppe på över 41 km höjd i ballonger, dvs halvvägs till det vi officiellt kallar rymden och fyra gånger så högt som moderna passagerarflygplan flyger.

Det hela började redan 1783 då människan för första gången lämnade marken i en ballong, och den utvecklingen ska vi titta lite mer på i dagens text. Människan kan flyga enligt två principer: antingen enligt principen tyngre än luft, eller enligt principen lättare än luft. Flygplan och raketer är tyngre än luft och hur de funkar tar vi en annan gång.

Ballongers totalvikt är lättare än den omgivande luften och de fungerar på så sätt att varm luft innesluten i ett hölje är lättare än den omgivande kallare luften, eller genom att ha en gas lättare än luft innesluten i ett hölje. Och i båda de fallen vill det som är lättare än omgivningen helt enkelt stiga uppåt och om höljet med varmluft eller gas i är tillräckligt lätt kan man också hänga på en korg under och ta med last eller passagerare och fortfarande ha en totalvikt som är lättare än den omgivande luften – och då går det uppåt.

Den första bemannade ballonguppstigningen gjordes den 21 november 1783 i Paris. Ballongen var en varmluftsballong byggd av papper(!) och målad i blått och gult. Under själva ballonghöljet hängde en balkongliknande plattform där ballongfararna: Pilatre de Rozier och Markis d’Arlandes stod.

Värmekällan de hade med sig var en eldgryta med galler vilken de matade med halm(!) under färden. Man måste älska de här pionjärerna för sin kombination av geni och galenskap. Gasballongen uppfanns samma år och under nästan 200 år var det den vanligaste ballongtypen. På Andrées berömda men misslyckade med dödlig utgång expedition år 1896/97 till Nordpolen var det t.ex. en gasballong som användes. Dagens ballonger för passagerare fungerar däremot främst med varmluft.

Den moderna varmluftsballongen uppfanns i USA på 1960-talet. Det var framför allt tyg i syntetmaterial och förbättrade gasolbrännare som låg bakom denna utveckling. De stora ballongerna som flyger över Stockholm tar typiskt upp till 18 personer. Men ska man nå högt är det främst gasballonger som används och det gick fort uppåt till nya höjder i de tidiga åren med ballong och antalet kilometer man kunde nå över marken gick från 1 km (1000 meter) år 1783 till 7 km redan 1803 och så i september 1862 för första gången över 10 km med marginal till och med, då Henry Coxwell och James Glaisher i en ballong fylld med kolgas kom upp på cirka 11000 meter (11 km).De flesta människor klarar en höjd av 2,5 km utan problem, vilket är varför tryckkabiner i passagerarflygplan ligger kring ett lufttryck som motsvarar just det.

Därefter börjar kroppen bli påverkad av det lägre trycket och den lägre syrenivån och över 8 km är man i vad bergsbestigare kallar dödens zon, det är bara en tidsfråga innan man dör, det går inte att överleva där mer än ett dygn ungefär (väldigt individuellt hur länge dock) utan extra syrgas från en andningsmask. De tidiga ballonguppstigarna hade inte någon syrgas med sig att andas med och de fick ganska kraftig Hypoxia (syrebrist). Glaisher tappade medvetandet under uppstigningen på grund av syrebristen och den kalla luften runt omkring (-11 C) och ballongen fortsatte bara uppåt då ventilen hade frusit fast så det gick inte att släppa ut gas och få den sjunka. Hans kompanjon Henry Cowell lyckades klättra på utsidan(!) av höljet upp till toppen på ballongen och öppna ventilen. Hade han inte gjort det hade ballongen fortsatt uppåt och med det lägre trycket på utsidan som hela tiden blir lägre ju högre upp man kommer så hade ballongen till sist spruckit och då hade det gått väldigt fort ner. Det finns en film som heter ”The Aeronauts” som jag nyligen såg som inspirerade mig att efter jag sett den göra lite research på ballongfärder vilket mynnade ut i denna text.

Filmen The Aeronauts finns bl.a. på Amazon Prime, den är riktigt bra. Den bygger på Henry Coxwell och James Glaishers höjdrekord men har även en annan historia inmixad och det har blivit en enda historia av detta i filmen. Det är helt okey i sig och gjorde filmen ännu bättre, dock är en del karaktärer påhittade men baserade på verkliga personer, och en del är helt påhittade och en del har fått behålla sina riktiga namn, men i en historia som då inte blir helt sann mot vad som egentligen hände. Det är lite synd. Hade de kört helt med fiktionella namn och enbart skrivit att filmen bygger på de andra två historierna så hade det hela varit löst. Nåväl, se filmen den är bra och man fattar vilka pionjärer detta var som kastade sig upp i det okända med ballonger de knappt kunde kontrollera.

11 km gränsen stod sig höjdmässigt och det tog ändå till slutet på 1920-talet innan höjdrekorden fortsatte uppåt och i slutet på 1930-talet hade man nått 22 km.Och sedan stod ballongutvecklingen still igen tills den nya rymdkapplöpningen krävde att man skulle testa fallskärmshopp från hög höjd ifall astronauterna behövde skjuta ut sig ur en havererad raket. Så år 1959 lyfte militären Joseph William Kittinger II i en ballong upp till 31 km där han hoppade ut ur korgen och satte både höjdrekordet för ballong och höjdrekordet för fallskärmshoppning i ett.Själva höjdrekordet putsades något åren efter men då utan fallskärmshopp från ballongen och 1966 hade man nått 37 km för ballongfärder med passagerare. Även Richard Branson, grundare av Virgin bolagen som jag skrivit om tidigare, har hållit på med ballonger. Men istället för höjdrekord så har han satsat på längdrekord och har varit först på flera sträckor bland annat över Atlanten 1987 och 1991 över Stilla havet från Japan till Kanada. Hans ultimata mål var att klara jorden runt i ballong, och det var nära 1998 men den färden misslyckades till sist.

Att ballongfärder än idag är farliga illustreras av att Richard Branson varit rätt nära att dö på flera av dessa färder. De ballonger och kapseln under ballongen som Richard Branson använt har varit konstruerade av svensken Per Lindstrand som även var med på flera av resorna. Per simmade för övrigt ensam i havet några timmar efter en mindre lyckad landning på en av färderna där Richard ”föll” av i Skottland när ballongen studsade till i ett försök att landa i hård vind innan den fortsatte med enbart Per ombord ut i havet och där sjönk. Det var tuff konkurrens om längdrekorden de här åren och flera team, många sponsrade av miljardärer (vi känner igen mönstret från rymdkapplöpningen nu) tävlade om att bli först på olika sträckor.

Jorden runt i ballong nåddes till sist 1999 av ett schweiziskt team då Bertrand Piccard i sin ballong ”Breitling Explorer” klarade det. Men höjdrekordet från 1966 stod sig och det tog ända till den 14 oktober 2012 då äventyraren Felix Baumgartner åkte upp med en heliumballong till 39 km och sedan hoppade från korgen och därmed slog tre världsrekord på en gång: högsta höjd vid bemannad ballongfärd, blev den första människan som fallit fritt igenom ljudvallen och det högsta fallskärmshoppet.

Hans rekord blev slaget bara två år senare av dåvarande Googlechefen Alan Eustace den 25 oktober 2014 som hoppade från en heliumballong på 41,4 km höjd över jordens yta, dvs mer än halvvägs till den höjdgräns som räknas som rymden.År 2033 är det 250 år sedan den första uppstigningen med ballong och det pågår fortfarande utveckling inom ballongområdet så vi kommer säkerligen att få se rekorden putsas ännu mer framöver på människans äldsta sätt att lämna moder jord.

En annan typ a luftballong är zeppelinare

Tillverkare: Zeppelin
Typ YS/NLZ120
Tillverkningsår 1919
Startvikt23300 kg
Reg. datum 1919-08-20
Anmärkning LFV1919-10-08
Sista flygning: 1928-07-21 Seve Ungemark På svensk mark har en riktig zeppelinare endast en gång landat och det var redan 1919 – Bodensee. Den kom till Stockholm och Gärdet den 8 oktober på en provtur från Tyskland. Den tog 20 passagerare och medförde från Berlin bland andra direktören Axel Wenner-Gren (1881-1961), han med dammsugare, kylskåp och de mindre framgångsrika Alweg-tågen. Namn”Bodensee”
Info om från http://www.ballong.org/drupal/ballongfakta/ballongreg/reg=LZ120
Bild från sida:http://www.ballong.org/drupal/ballongfakta/ballongreg/reg=LZ120

Hur är det idag med bilder från luften?