Linkedin profilbild-ditt första intryck …din sista chans?

Published by jannis on

Janne är en “senior consultant” med mångårig erfarenhet inom IT och jobbar på Sylog. Sylog är specialiserade konsulter inom Systemutveckling, Teknik och IT. Han har jobbat sedan tidig 90 tal med IT uppdrag på Ericsson i Sverige & Sydamerika med specialisering inom “Radio networks” område. Han har en otroligt gediget CV och en lång lista meriter.  Med det är  något som fattas…. Hans Linkedin profilbild var si sådär. Janne läste några av mina artiklar om just profilbild på  Linkedin och blev lite nyfiken om vad jag skulle kunna åstadkomma.

Jag berättade för honom mina strikta regler om hur en linkedin profil bör se ut för att ge max resultat. Och jag berättade också att vi kommer att märka av det varje gång vi inte följer reglerna. Men vad betyder “max resultat” och hur en bild kan uppnå  en sådan max resultat?

När vi pratar affärer “max resutatet” definieras i tre olika bedömningar.  Du ska jobba med andra människor. Dina chefer, dina arbetskamrater, dina kunder, dina anställda…
Vi människor har en förmåga att bedöma ganska snabbt. Enligt en experiment som jag skrev om i mina andra Linkedin artiklar det räcker en tiondel sekund för oss för att bedöma en person från en bild. Det går lika fort som att blinka.

Testa själv  ….. Vilka bilder föreställer personer som är kritiska mot dig?
Hur lång tid behövde du för att bedöma bilderna?

Det gick ganska fort eller hur?

Hur gick det till…

För att göra det lite enklare har jag en tjänst som man kan köpa där människor röstar på en bild. Bilden är taggad som “business” eftersom vi kommer att ha den på Linkedin. Man kan också tagga den som Sociala media, Dating mm då röstar folk med användnings området i tanken.

9 minuter

Janne tyckte att det var mycket intressant och kom till studio och vi tog lite bilder. Jag tog ganska många bilder för att få testa ljussättningen och passa det till Jannes ansiktsform men det hela gick ganska fort ändå. Tidsskillnaden mellan den första och den sista bilden är 9 minuter när jag tittar på bildinformationen på datorn.

Vi valde 2 bilder som Janne var nöjd med och vi bestämde att skicka dem till omröstning. För att göra det hela lite mera spännande skickade även hans gamla Linkedin profilbild till omröstning. Förutom omröstningen kan folk skriva sina kommentarer också. Det gör det hela ännu mera spännande eftersom det visar hur du uppfattas av folk som inte känner dig och ser bara din bild!

Åter igen! Din linkedin profilbild är inte  för dina vänner och bekanta som känner dig väl! Det är för dina:

  • Kunder,
  • Samarbetspartners,
  • Anställda
  • Chefer

Punkt slut. Din profilbild ska förmedla direkt till de som inte känner dig att du är en toppen kille eller tjej som

  • Är rolig att jobba med,
  • Att de kan lita på dig
  • Att du vet vad du gör

Så här såg Jannes  gamla Linkedin profilbild ut:

och han fick dessa kommentarer

Notera kommentaren om tomatfärgen 🙂

Nå ja… nu har vi jobbat fram nya bilder så skickar vi dem till omröstning.

och kommentarerna

Man kan bara bli glad!

och nästa bild :

och kommentarerna för den här:

Det verkar som om folk är nöjda 🙂 Några klagar på kläderna men jag har märkt tidigare att när kläderna blir mycket striktare minskar “likability” och ökar “competent”  och “influential”.

(Se tidigare artiklar om just det=

Här kommer en sammanfattning av Jannes resultat.

Hur uppfattas du på Linkedin?  Kommer du att visa upp en profilbild som gör att du kanske uppfattas som mindre seriös, nonchalant med allt som det innebär? Kommer du att låta livschansen till drömjobbet gå förbi för att du inte ville spendera 30 minuter och några hundralappar hos en yrkesfotograf? Hur mycket är det värt för dig att få ett mycket bättre jobb, ett par riktigt bra kunder, sjysta samarbetspartners ?  Du är ju super duktig och har en superbra CV att visa upp men tyvärr det första intrycket från bilden påverkar dina:

  • Kunder,
  • Samarbetspartners,
  • Anställda
  • Chefer

och de kanske inte får en känsla från din bild att du FAKTISKT:

  • Är rolig att jobba med,
  • Att de kan lita på dig
  • Att du vet vad du gör