Marknadsföring med humor

Get blir roligare och mer effektiv om du marknadsför dig med humor . Specielt om du gillar humor själv och det kommer från hjärtat. Låt oss titta på varför….

Marknadsföring med humor – Öka tillit och förtroende

Vi människor litar på det som känns äkta och okomplicerad. Vi gillar också att se att den som vi kommer att anlita har den nödvändiga erfarenheten och har gjort likadana uppdrag tidigare.
Har vi skapat en lite längre relation eller följer vi företaget, får vi en ide om prestationen över tiden.
Just dessa ord ”över tiden” är nyckeln till tillit och förtroendet.
Det är väldigt övertygande att se att någon eller ett företag skapar värde och matar på med väldigt fina exempel på arbete över tid. Det eliminerar ”chansning faktorn” och försäkrar oss att även vårt uppdrag blir proffsigt utfört.

Marknadsföring med humor – Din roll

Att marknadsföra sig med humor som egen företagare eller som litet företag är inte för alla.
Du måste vara bekväm med att ibland du går över gränser
Du ska vara bekväm att du kan verka vara de som visa kallar för oseriös
Du ska uppskatta humor själv annars går inte att stå ut med det eller göra det övertygande
Du ska vara dig själv och vara medveten att dina framtida kunder är dem som uppskattar din humor.



Min Facebook bild är också lite humoristisk … Den var dock mer aktuell när det var ”meetoo” tider för några år sedan

Marknadsföring med humor? Säljer du en tjänst eller en produkt?


Vad är det som triggar oss att fatta ett beslut? Hur resonerar vi inför ett inköp av en tjänst och hur resonerar vi inför ett inköp av en vara.
Om man tänker sig en vara till exempel en bil eller en mobiltelefon eller ett par skor är väldigt mycket enklare att bestämma att slå till. Vi vet vad det kostar och vi vet vad vi får. Specifikationerna är glasklara och även alla små detaljer som färg, funktioner mm.

Om jag skulle däremot köpa en tjänst är mycket svårare att bestämma mig speciellt när tjänsten inte kan kopplas till en funktion som jag kan kontrollera. Som till exempel
Tänk dig att du vill reparera din bil som har fått en tvåa i besiktningen. Du går till verkstad pekar på felet och vips blien i kontrollbesiktningen blir godkänd. Såå bra! Funktionen lyckades!
Eller om du har tandvärk och tandläkaren säger att det är en inflammation och visdomstanden måste dras ut. Hen drar ut tanden och dagen efter du mår mycket bättre…


När vi tittar på reklam märker att det kryllar av videos eller stillbilder som innehåller humor. Ibland är humorn mer självklar och påtaglig, ibland mer subtil. Med hjälp av rolig reklam lägger kunder märke till varumärket och såklart kommer ihåg varumärket bättre.

Konsten att driva med dig själv som Marknadsföring med humor.

Det enklaste och bästa av alla typer av humor är att skoja med dig själv. Du reducerar dig själv i andras ögon och framkallar skratt och uppmärksamhet.
Men det måste göras på rätt sätt för att det ska bli roligt och populär. Det måste komma från hjärtat och måste skapas med en poäng som går hem i din publik.

Jag tycker om skratt och att ha kul! Jag tycker om också att överdriva just för att visa hur absurd en situation kan vara . Och jag gillar att spela in det på video (trots att jag inte är så bekväm med mig själv på bild).
Allt börjar med en ide, jagfår oftast en ide tidigt på mornarna och sedan är det bara att skriva ner den så att jag inte glömmer poängen och sätta igång.

Efter att jag hade skrivit en artikel om hur folk uppfattar våra profilbilder och hur bedöms vi beroende hur bilden ser ut tyckte jag att denna video var på sin plats för att illustrera artikeln. (Artikeln hittar du på :Din profilbild på Linkedin )


Samhällskritik och nyheter är en ständig inspiration för nästa video. Inte direkt någon marknadsföring av rn tjänst eller produkt men kanske lite varumärkesbyggande.

Humor, Marknadsföring och Linkedin

Många av mina kontakter är väldigt försiktiga för att använda humor på ett jobbforum som Linkedin. Jag tycker att humor är en friskfläkt och alla som har eller söker ett arbete är också människor. Människan behöver skratta och ha kul. Annars tycker vi att det är trist och tråkigt. Så varför inte skratta lite även när du är på Linkedin?

Om du inte har gjort det ännu läs gärna artikeln https://www.linkedin.com/pulse/linkedin-where-humor-goes-die-kathy-klotz-guest-/

Allt behöver inte handla om jobb! Denna inlägg på Linkedin handlar inte alls om fotografering. Nån gång hade jag tagit fram en statistik av mina inlägg, det var bara några få procent som handlade om fotografering. Resten handlade om något annat, oftast humor.