Google My Business är kostnadsfri, efektiv som marknadsföring och hjälper även din organiska rankning på Google. Här kommer mina bästa tips för marknadsföring med Google my business och öka din försäljning.

Google My Business marknadsförings exempel

Det var en gång en familj, mamma Jasmin, Robban och deras lilla son Axel. De skulle på besök hos bekanta och de googlade efter en blomsteraffär i närheten för att köpa en blombukett. De hittade 3 stycken i närheten. Vilken blomsterbutik ska de handla ifrån?

Ytterligare ett exempel om Google my business

Saras bästa väninna ska komma till stan med sin bebis och de ska besöka en gemensam vän. Sara vill bjuda dem på fika och letar fram en konditori i närheten av deras kompis. Vilken konditori kan ge den bästa upplevelsen?

Hur påverkar dig denna information?

Google vill göra alla som söker efter något i deras tjänst glada. Det går bäst för dem när alla hittar bra info om det som söks i sökmotorn och folk blir mer benägna att använda samma sökmotorn igen och igen. Detta ger också klirr i kassan för Google eftersom många fler vill annonsera också.

Det är anledningen att Google att Google lite då och då hittar på förbättringar, algoritmer och nya verktyg och funktioner. Ett av dessa verktyg Google My Business, lovar att hjälpa lokala företag att bli mer synliga på nätet. Många av våra sökningar är oftast lokala. Vi söker en restaurang att äta middag, eller en mekaniker för att serva bilen eller en bra fotograf att fota familjen 😉 Google My Business är en kostnadsfri tjänst där vi företagare kan registrera vårt företag. Det handlar inte om ett registrering på en lista med endast företagsnamnet utan Google vill veta mera detaljer så som ditt företags namn, adress, telefonnummer och specifika uppgifter som dina öppettider. Du får även möjlighet att svara på vanliga frågor om ditt företag och dina kunder kan skriva recensioner och omdöme . Allt det här blir synliga förutom i google sök även på google Maps. Det betyder att de som söker i Google maps eller använder maps som GPS ser att ditt företag finns i närheten direkt. Läs vidare om mina bästa tips för marknadsföring med Google my business

Ett seriös första intryck

Man kan lätt förstå att synligheten för ett företag blir bättre. Faktiskt mycket bättre. Dina kunder kan LÄTT klicka för att få en vägbeskivning till dig eller skicka vägbeskrivningen till sin telefon om de sitter vi datorn. Jag brukar göra det själv faktisk ganska ofta. Jag söker en adress på google på daton och skicka beskrivningen till telefonen som jag ska navigera med.

Google har verkligen skapat en fantastisk tjänst som du ser i bliden ovan. Kunderna har också direkt tillgång till företagets telefonnummer, hemsideadress, gatuadress, öppettider mm. Du kan också se att det finns ett erbjudande (från ägaren) och även bilder och videos i denna listing och så klart allt det här görs för att google användarna ska få bra med information och en fantastisk upplevelse när de använder google sökmotorn.

Marknadsföring, Inlägg, & kampanjer

Om jag skulle berätta att det finns ett sätt att ha ett erbjudande på nätet utan att betala pengar för det och att erbjudandet dessutom kan visas för alla som är i närheten, skulle folk tro att jag var galen. Men det är sant. På Google My Business kan du ha dina erbjudande som blogginlägg. (snacka om storytelling)Det här är så viktigt att jag kallar det mitt bästa tips för marknadsföring med Google My Business.

Du kan skapa ett erbjudande, skriva om en ny produkt eller tjänst och koppla det till en relevant sida på din hemsida med en knapp. Dessa knappar kan vara RING, BOKA, KÖP, BESTÄLL ONLINE, REGISTRERA mm. Du anger priset och du kan även ange prisintervall.

bästa tips för marknadsföring med Google my business

Insikter

Under insikter kan du se nyttigt statistik.
Hur många kunder har hittat ditt företag genom att söka efter en kategori, produkt eller tjänst?
Hur många kunder hittar din företagsuppgift när de söker efter företagets namn eller adress? Men även kunder som hittar din företagsuppgift när de söker efter ett varumärke med anknytning till ditt företag, dvs någon konkurrent eller sammarbetspartner. Insikterna är en av mina tips för marknadsföring med Google my business som kan verkligen ge dig feedback om det som du har gjort är perfekt eller kan göras bättre

Sökfrågorna som har använts för att hitta ditt företag är en väldigt intressant kapitel. Hur kommer kunderna i kontakt med mig? Vad söker de för att komma i kontakt med mig och mitt företag? Vad kan jag förbättra för att de som inte kan hitta till mig ska kunna se mitt företag i framtiden? Här är till exempel några av mina 167 sökord:
1. gravidfotografering stockholm 251
2. jannis 203
3. familjefotografering 181
4. fotograf stockholm 181
5. fotograf 157

Du märker själv att när någon gör en sökning om dessa ord mitt företag dyker upp i den organiska sökningen. Du kan se också att jag har tyvärr missat att marknadsföra tillräckligt “porträttfotografering” som inte är bland de 5 första men syns ganska bra om man söker efter gravidfotografering stockholm eller familjefotografering.
Med detta underlag kan jag ändra lite på hemsidan tittlar och URL, jag kan skriva några blogginlägg om porträttfoto och jag kan även döpa om relevanta bilder i artiklarna med ordet porträttfotografering eller porträttfotograf eller porträttfotograf Stockholm eller vad folk söker för något.

Google 3 pack – Kungar i stan för nyckelordet som söks.

En viktig del av marknadsföring och målet för alla företag som är med i Google my business är att hamna i 3-pack för lokala sökningar. Som google tar fram som bästa förslag.

Om sökningen görs lokalt, dvs om den som söker är geografiskt nära min studio då synns mitt företag bland de 3 inramade företag som har bäst chans att göra den som söker nöjd. De 3 stycken inramade företag är dessa som får en stor del av sökarens uppmärksamhete ALLTID. Som företag du vill vara med i denna 3 pack för så många nyckelord som möjligt. Dessa 3 företag är enligt Google kungar i den delen av stan för den aktuella sökning.

Det är ganska roligt att redan där vid Google Maps kan du börja marknadsföra ditt företag visa upp bilder och erbjudande till dina kunder. De behöver inte ens komma till din hemsida för att ta del av ett erbjudande.

Resensioner

Det är en kapitel för sig och det gör mycket skillnad för oss människor att se och läsa recensioner och omdömen. Vi vill gärna se hur företag sköter sig innan vi kan få förtroende och anlita dem.

Det gör ingenting om man har någon eller några dåliga recensioner bland alla bra men man måste besvära dem för att erbjuda en lösning och för att visa att man inte är omöjlig att ha att göra med.
Jag brukar fråga kunderna om de vill skriva en recension. Många vill eftersom de är nöjda med mitt jobb. Alla kan dock inte skriva. Det krävs att man är inloggat på Google med sin gmail epost innan man kan få skriva en recension. Jag har skapat en knapp som finns på alla bildleveranser och ser ut så här

Ovanför knappen står denna text:

Är du supernöjd med dina bilder? Lämna gärna en omdöme på Google så gör du mig superglad! Klicka på blåa knappen!

Offerter

bästa tips för marknadsföring med Google my business

Trends-hitta nyckelord

https://trends.google.com/ är sidan som du kan kolla på hur många sökningar görs efter dina nyckelord just i ditt område. För fotografer som jag är dock så få sökningar i Stockholm att man inte får så mycket relevant info. Det är dock ganska bra om man vill titta med global perspektiv.

Ett annat bra verktyg som dessutom är kostnadsfri är Googles egen Keyword planer : https://ads.google.com/aw/keywordplanner/home?

Här kan du hitta information om hur vanligt är det nyckelordet i frågan och även vad det skulle kosta per klick om du bestämmer att annonsera på Google

Ytterligare ett verktyg för nyckelord är https://keywordtool.io/

samt Nel Patel´s Ubersuggest : https://app.neilpatel.com/en/ubersuggest/

Alla dessa verktyg är bra när sökvolymerna är höga. Om det är inte så många som söker efter dessa nyckelord /fraser kan resultatet vara lite missvisande.

Att sköta marknadsföringen genom Google my business.

Som företagare bör du vara väldigt aktiv på Google my business. Själva Google kommer att påminna dig ofta om att du måste ladda upp bilder, skriva inlägg och uppdatera dina öppettider inför stora helger & röda dagar. Kom ihåg att Google vill presentera relevant information för alla som använer tjänsten. Det blir inte bra om du flyttar och inte uppdaterar adressen eller om det står att du har öppet alla Tisdagar men just denna tisdag är Julafton och du glömde att uppdatera dina öppettider. Så här ser det ut en påmminelse av Google att jag måste uppdatera mina öppettider för April månad.

Statistik och annat information är de också bra på. Lite då och då kommer epost som informera om hur många hittade mig på Google och hur många RINGDE direkt från GMB eller navigerade direkt från GMB, eller blev nyfikna och kollade på hemsidan.

Listan för framgångrik marknadsföring med Google my business

Sammanfattningsvis här är listan för din framgång :
1. Håll a jour öppettider och adress
2. Skapa inlägg och erbjudande. Många och OFTA, gärna tidsbegränsade.
3. Ladda upp bilder (gärna geotagade och med relevant bildnamn.)
4. Be dina kunder om recensioner
5. Namn-Adress-Telefon. Skriv upp dem på din hemsida på SAMMA SÄTT som de finns på GMB.
6. Underlätta för dina kunder att hitta dig på GMB med länk i dina mail mm.
7. Använd video både för att ladda upp på GMB men också för dina inlägg och erbjudande.

Vill du ha hjälp med att skapa dina videos för att marknadsföra ditt företag? Du kan hyra mitt videobås. Läs mer på:Hyr in dig i mitt videobås och filma din egen video(Opens in a new browser tab)

Vill du få lite inspiration om att blogga eller skapa innehål som Google uppskattar ? https://www.fotografjannis.se/content-creations-innehallsskapande/

EnglishSwedish