Maximera kundupplevelsen på företagshemsidan med bilder.

Maximera kundupplevelsen på företagshemsidan med bilder.

Bilder för att maximera kundupplevelsen på företagshemsidan.

Maximera kundupplevelsen på företagshemsidan med bilder. Bilder är superviktiga för småföretags hemsida. Marknadsföring handlar inte bara om ord utan också om bilder. Ja, i dagens informationsflöde är frågan om inte bilder är mer effektiva än ord. Speciellt rörliga bilder och video.

Hur större och mindre företag tänker kring bilder och hemsidan

För större företag med budget för bilder är det inga problem, de beställer bilder som behövs för hemsidan likaså som bilder för årsredovisningen och alla andra behov som uppstår. För det lilla företaget är ett helt annat lägge. Småföretagaren tänker oftast mest på kostnader och ser inte bilden som en investering. Det gör oftast att hemsidan ger inte ett proffsigt intryck eftersom bilderna ser ut att vara amatörmässiga. Annu värre om man använder grattis bilder från nätet eftersom oftast är dem väldigt slitna då är många som använder dem samtidigt.

Om man har samma attityd till själva hemsidan och till texterna som man har till bilderna då har vi en situation där en yrkesman eller kvinna presenterar upp sitt företag för alla presumptiva kunder på ett sätt som inte är så optimal.
Om en lastbilschaufför kan fota sina egna porträttbilder. Ja det är så pass vanlig idag att fota sina egna bilder att även åkeriföretag låter personalen fotografera varandra. Deras VD var också så medveten om kvaliteten att han ville att alla skulle fotas framför en vit dörr för att bilderna skulle vara lika. Tyvärr gick inte så bra 🙁 Alla mobiler som användes de reagerade inte på samma sätt. Visa tider på dagen en solstrimma dök upp på golvet och det räkte för att ljussättningen skulle bli annorlunda. När ett par nyanställda skulle fotas i vintras blev också bilderna konstiga eftersom det fanns inte så mycket dagsljus. Kundupplevelsen på hemsidan uteblev.

Hemsidan och bilder är en investering för att göra ett bra första intryck

Man gör en hemsida en gång vartannat eller var tredje år…. Jag gör det i alla fall. Däremellan behöver man inte göra så mycket mer än att underhålla det. Man fyller på med nya sidor om nya produkter och tjänster, man ändrar lite på rubriker, man lägger till någon funktion, man optimerar för sökmotorer och bloggar lite. Men grundarbetet ska inte göras så ofta och det är värt att göras grundligt och ordentligt.
Din hemsida är oftast din första och sista chans att göra ett bra intryck och övertyga kunden som sitter och läser dina texter och titta på dina bilder att du är rätt man för att lösa hans problem.
Går det att övertyga med amatörmässiga bilder, design och texter?
Kanske men det finns ännu större chans att din kund vill gå vidare och titta på alternativa lösningar… och då har kanske din konkurent bollen istället.

Maximera kundupplevelsen på företagshemsidan

Värt att ta chansen att spara lite pengar och eventuellt förlora kunder?

Det beror på hur man ser det … en hemsida idag kan kosta mycket pengar. För ett litet företag som behöver en grundpaket med kanske 4-5 undersidor , ett par tre A4 med text och ett 5-10 proffsiga bilder blir säkert en betydande investering.

Exempel från riktiga livet är när en konditor köpte en ny värsting kyl för sina bakelser. Kylen var stor och lyxig och supersnygg. Ett lyft för hela konditoriet. I samband med kylbyte gjorde hon en liten fix på trappan och målade om. Det blev superfräscht. Ett par kunder föreslog att hon skulle uppdatera hemsidan med lite nya bilder som visar hur snyggt det blev.
Hon är duktig marknadsförare och tar alla tillfälle att visa upp och marknadsföra sin rörelse så satt hon igång med mobilen och tog ett tiotal bilder med den nya kylen i focus. Konditori kyl är gjorda tyvärr av plexiglas och då kan man se speglingen av alla fönster som är mitt emot. Det starka dagsljuset tar över och speglar sig i plexin så att man inte kan se innehållet klart. Synd eftersom hon fyllde på extra mycket i kylen för att det ska se riktigt bra ut. Det blev inte riktigt som hon hade tänkt sig …Tack och lov konditorier är inte jätteberoende av marknadsföring genom hemsidor och internet utan de jobbar mest med lokala kunder.

Portättbilder som gjorde skada istället för nytta

Värre blir det med nästa “case” när ägaren av en liten advokatbyrå bestämde att de skulle ta nya porträttbilder till hemsidan. Bilderna, tagna med mobilen , blev inte så tokiga kvalitetsmässigt men framtoningen av personligheten blev en mindre katastrof. I brist på kunskap om hur man ska se ut på bild valde dem helt fel bilder. De skulle framstå som “seriösa” men resultatet blev att det såg arga ut på bild. Efter ett halv år en bekant påpekade ut det och de bokade in en tid hos mig för nya porträttbilder.
Om du är intresserad att ta reda på hur andra uppfattar dina porträttbilder och vad är det för signaler din bild skickar ut läs gärna min artikel om din profilbild på Linkedin

En bra regel att följa om bilder och kundupplevelsen

Försök att titta objektiv på en bild oavsett om det är en bild av dina lokaler, en portättbild av dig som företagare eller en situationsbild på jobbet. Innan du använder bilden på hemsidan måste både du men också dina vänner och bekanta och medarbetare tycka att det är en bild som ni vill gärna visa upp eftersom den är rätvis mot företaget eller bättre. Med bättre menar jag att det som visas är snyggare än verkligheten.
Om det handlar om lokalerna en bättre bild är en bild där ljuset är bäst i lokalen, städat och snyggt, och fotat med rätt objektiv för att ge en bra kundupplevelse när kunden ser bilden på hemsidan.
Om det handlar om porträtt då ska du vara snyggare, trevligare och proffsigare på bild. Kundupplevelsen blir bäst och om allt annat för kundupplevelsen är lika (så som att hemsidan laddar snabbt och ha en bra struktur så att kunden hittar ssnabbt de som de är ute efter) då är den sidan med proffsiga städade lokaler och trevlig ochkompetent personal som kommer att få kunden.

De fräscha lokalerna, de avancerade maskinerna, den trevliga och kunniga personalen, allt och alla skulle fotograferas för att förmedla den tekniskt avncerade och samtidigt omtänksamma och omvårdande mottagningen.

Maximera kundupplevelsen på företagshemsidan
EnglishGreekSwedish