Optimera din profil på Google My Business

Optimera din profil på Google My Business

Så här optimerar du din profil som du har skapat på Google my business (om du inte redan har gjort det titta på min tidigare artikel https://www.fotografjannis.se/marknadsforing-med-google-my-business/

Det är enkel att optimera din profil!

Google my business är guld värd för din marknadsföring lokalt, dvs till dem som finns i din närområde. För mig är deta geografiska område Vasastan i Stockholm och Google my business är superbra för mig för de som söker en fotograf i Vasastan.

Google My Business är ett gratis verktyg som gör det möjligt för småföretagare att marknadsföra sina företagsinformation på Google Search och Maps.

Read more at https://www.business2community.com/seo/6-things-you-must-do-to-optimize-google-my-business-02222730

Som jag berättade tidigare (se artikel https://www.fotografjannis.se/mina-basta-tips-for-marknadsforing-med-google-my-business/ ) är detta en gratis verktyg som gör det möjligt för småföretagare att marknadsföra sina produkter och tjänster på Google Search och Google Maps.
När du har optimerat din profil ökar du dina chanser att synas på Google lokalt. Enligt Google är över 50 procent av alla sökningar mobilsökningar och av dem är c:a 30 procent kopplade till lokala sökningar.

Därför vill du ha din profil på Google my business så komplett som möjligt för att locka nya kunder genom det.
Så här ska du göra:

1. Skriv din adress och postnummer och telefon på samma sätt som du skriver dem på din hemsida. Ingen extra mellanslag eller annat som kan göra det svårt för Google att bekräfta. Klippa och klistra så blir det rätt.

2. Uppdatera öppettider och ha alltid koll på mailen som kommer från Google för att uppdatera dina tider indör stora helger. Goole brukar fråga om dina öppettider inför stora helger varje gång och i god tid. Jul, Ny år , Påsk, midsommar och andra helger. Dina svar syns direkt på Google my business när kunderna söker efter dig och gör det lättare för dem att bestämma om de ska komma till dig eller om du har stängt.

3. Titta över din företagsbeskrivning. Är det aktuellt? Finns det erbjudande och produkter som dina kunder kan fördjupa sig i? Är din telefonnummer klickbar från mobilen? finns det bilder från verksamheten? Har du svarat på alla omdömen?

4. Dina kunder har möjlighet att ställa frågor till dig direkt från din Google my business profil. Det är jättebra om du kan svara dessa frågor så fort som möjligt och så utförligt som möjligt! Oftast är frågor som flera kunden undrar över så alla andra som kommer på din profil kan se hur du svarar och få hjälp direkt om de själva undrade om samma sak. Guld värd!

5. Utnyttja möjligheterna att publicera inlägg, erbjudande, event och annat! Dessa visas direkt i din profil under en vecka! Det är fantastisk att du inte behöver betala för den här reklamen. Desutom den syns av kunder som dels söker efter dina tjänster och dels är dem nära dig. (Komm ihåg, detta är en lokal marknadsföring 🙂

Apropå lokalmarknadsföring: Google visar upp de tre bästa företagsförslag till kunder som söker lokalt. Att få vara med och visas upp kan göra stor skillnad för kundernas förtroendet. När förtroende ökar blir steget mindre för nya kunder tar kontakt med dig och få hjälp med sina problem.

Med andra ord en optimerad profil på Google my business kan göra stor skillnad. Därför bör du besöka din profil och kompletera det ofta, samt titta på hur den kan förbättras, laddaupp bilder och skriva artiklar, inlägg och erbjudande.

Inlägg och erbjudande direkt i din profil på Google My Business!

Denna del av Google my Business är super spännande. Tänk dig följande:

1.Du kommer att ha ett bra erbjudande
2. Du kommer att skapa ett event
3. Du kommer att lancera en ny produkt eller tjänst
4. Du vill berätta om något som händer snart.

Du vill också kunna koppla dessa inlägg med olika alternativ som

  1. Boka nu
  2. Ring
  3. Köp nu
  4. Läs mer
  5. Prenumerera
  6. Få en offert

Du vill också ha en möjlighet att skriva en bra text och även visa en bild eller en video.

Du vill så klart att dessa inlägg ska kunna synas av kunder som är i din geografiska närhet och av kunder som just då söker efter en tjänst eller en produkt som du errbjuder.

Till sist och inte minst: Du vill att allt det här ska vara kostnadsfritt.

När du optimerar din profil på Google My Business får du just alla dessa fördelar. Ju mer komplett din profil är desto synligare blir du. Klart som korvspad?

Kostnadsfri marknadsföring = Bra marknadsföring

All ära till alla tjänster som kostar en massa pengar när du ska marknadsföra ditt företag lokalt. Det är säkert bra tjänster. Men varför inte kompletera genom att optimera din profil på Google My Business också?

EnglishGreekSwedish