Perspektiv med olika objektiv

Det finns en stor variation av objektiv med olika fokalavstånd. Det focala avståndet bestämmer hur vidvinkel eller tele ett objektiv är. Alla objektiv ger oss lite olika perspektiv trots att perspektivet inte alls ändras på de olika objektiven, Det som ändras är hur vi uppfattar denna perpektiv ändring pg av avståndet.

Ett litet perspektivexperiment

Låt oss ta det från början. Vi fotar en scen med både vidvinkel och teleobjektiv, för enkelhetens skull kan vi säga en 35 mm och en 85 mm. Samma scen samma ljus, samma avstånd, det enda som skiljer dessa två bilder åt är att på bilden som är fotat med vidvinkelobjektiv kan vi se så mycket mer av scenen medan med teleobjektiv ser vi en mindre del av scenen.
Om du går in och beskär vidvinkel bilden så att det stämmer med det som du ser på teleobjektiv bilden skillnaden i perspektiv kommer inte att finnas där alls. Bilderna kommer att bli exakt likadana perspektivmässigt.

Alltså avståndet till motivet skapar olika perspektiv eftersom den tvingar oss att använda olika objektiv beroende på hur stor avstånden är. Här kommer en fantastisk bra exempel från Wikipedia som visar upp hur avståndet och objektiv val påverkar perspektivet. Längs ner till höger finns gradantalet som visar hur många grader täcker objektivet. För att få lite ”perspektiv” på det hela (Hahaha) ett normalt objektiv täcker en vinkel på c:a 45-50 grader medan en tele mycket snävare vinkel och en vidvinkel en större vinkel.

Kan man behålla perspektivet av en teleobjektiv och ändå få en ganska hyfsat vidvinkelbild? Ja det går bra! Förr i tiden använde man mycket större format när man fotade. För bara 20 år sedan det som idag kallas för fullformat (24×36 mm ) kallades för småbild. (Vilket uppgradering 🙂
Det som inte var småbild var mycket större och kallas (fortfarande) mellan format eller stor format.
Eftersom film storlelen på mellanformat var c:a 56×56 mm eller 6×6 (alternativ 6×7, 6×8 mm) och storformat var 89×127 mm eller 4×5 tum eller större användes mycket längre bränvider av objektiv.
En normal för mellanformat var 80-90 mm och en normal för storformat var c:a 150 mm eller större.

Perspektiv är beroende av avståndet

Om man nu ska fota en vidvinkel scen med en 4×5 tums film (102×152 mm) går man och skaffar en lagom vidvinkel i 80-90 mm eller en supervidvinkel på 50 mm ) och fotograferar.
Du förstår säkert att dessa objektiv levererar ett helt annat perspektiv eftersom avståndet till motivet ökar som vi nämnde tidigare som egentligen just nu INTE är sant.
Hmm varför du kanske undrar?…
Just nu bege fotografer med var sin vidvinkel kan fota från samma avstånd eftersom projektionen av deras objektiv sprids ut på motsvarande mindre eller större yta.
Alltså… fotograferna med storformatskameran och mindrekameran använder var sin objektiv som är anpassad till filmstorleken.
Den längre objektivet klarar att leverera en vidvinkel bild eftersom filmen är så mycket större och mer får plats.

Ta gärna en titt på videon, extrem avlånga bilder görs inte bra på bloggar då man tappar detalj. Helst ska man se den på en print eller en kamera åkning som en video.

Att fuska till ett perspektiv

Med det nya digitala tekniken är lätt att sticha till en panorama som ser ut att vara fotad med en extrem vidvinkel men ändå inte… Jag experimenterade med en 50 mm (och även 135 mm) objektiv på kroppformat. (ett format som är mindre än 24×36), Om man nu sätter en 50 mm på en kroppformat är en kort teleobjektiv man får och inget annat. Man kan istället skapa en vidvinkel känsla genom att sticha ihop bilderna till en större bredare format. (kommer du ihåg att storformat filmen var 12cm, 15cm eller större ?)

Hela bilden består av 11 tagningar som har stitchats ihop
Här är en detalj av mittdelen i panoramiska bilden.


Vad finns för nackdelar med denna procedur?

Bilderna blir stora och jobbiga att bildbehandla, många av mina bilder tagna på detta sättet är större än 15-20000 pixlar långa. Man måste stitcha dem där är en extra momment och definitivt är bra om du har med ett stativ. Det flesta av mina bilder är dock tagna utan stativ och det händer ju att skärpan blir lidande ibland. Det är priset man får betala 🙂

En kropkamera Sony A6000 användes med en gammal 50 mm Nikkor (objektiv från 80 talet)

Ta gärna en titt på flera bilder som är tagna med denna teknik här :https://fotografjannis.smugmug.com/Jannis-projects/Panorama/

EnglishGreekSwedish