Porträtt utomhus misstag att undvika

Porträtt utomhus? Tänk på att undvika dessa nio misstag för en bättre och snyggare porträttbild

Foto av Anna Kinberg Batra med sin hund: © Jannis Politidis

Varför är porträttbilder utomhus så svåra att fotografera?
Varför är det så lätt att missa något när man fotograferar porträtt utomhus?
Även för någon som är ganska rutinerad på porträtt i studio som jag är är alltid en utmaning att fotografera utomhus.
Olika ljusförhållande kan ställa till det, väder och vind kan ställa till det, ”motivet”, den personen som vi ska fotografera, kan vara svår att fotografera, men även det som händer i bakgrunden och en plötslig ljusförändring kan ställa till det.

När jag var ute och fota senast ett porträtt hade jag komponerat allt fint men plötsligt kommer in en lastbil genom korsningen och ställer till det i bakgrunden. Det är superlätt att missa saker och ting speciellt när man ska fotografera någons porträtt utomhus och blir distraherad. Saker och ting som man kan men man glömmer bort det ändå eftersom man är upptagen med annat och samtidigt pratar man med sin motiv och guidar dem till rätt posering, ansiktsuttryck, vinkel och hållning.

Utomhusporträtt? Här är nio misstag som kan förstöra porträttbilden


Här kommer min lista med saker som du bör alltid ha i bakhuvudet så du kan undvika misstagen och fota snyggare porträttbilder:

1. Använd blixt och balansera med befintligt ljus
2. Reflektorn är din bästa vän
3. Ha koll på skärpedjupet
4. Välj objektiv med tanke på miljön & perspektiv
5. Rätt vitbalans
6. Miljönspåverkan på er
7. Undvik direkt solljus.
8. Exponeringskompensation
9. blank hud/matta till.

Misstag att undvika nr 1 -Blixt och befintlig ljus i obalans och blixt från fel vinkel


1. Om du ska använda blixt, använd den då en bit ifrån kameran, (det finns en blixtsladd du kan köpa för några hundralappar). Du kan också köra trådlöst.
Det är jätteskillnad på ljuset som kommer frontalt från en blixt och är ganska platt och ljuset som kommer från en vinkel.
Skuggorna i ansiktet du fotograferar som kommer att bli synligare och kommer att beskriva ansiktet mer tredimensionell och skulptera fram det.
Även om du fotograferar ett porträtt i skuggan kan får en härlig ljus som påminner solljus men som fortfarande är kontrollerbar.
Det finns trådlösa blixtar numera som är kapabla att till och med ta över solen .
Har du en sådan stark blixt kan du använda ljusformare och ljussätta ett porträtt mitt på blanka dag på sommaren.
Men som regel även en vanlig portabel speedlight kan hjälpa till (andra årstider) med att forma ljuset och ge en extra dimension.
På bilden fotat mitt i en snöstorm på Östermalm i Stockholm använde jag en speedlight för att ljussätta modellen som sitter på hästen. Eftersom modellen sitter redan på en 2 meters höjd och jag ville att ljuset skulle komma uppifrån använde jag min längsta ljusstativ på c:a 4 meter som min assistent höll och balanserade bixten på stativet.

Porträtt utomhus? Misstag att undvika

Misstag att undvika nr 2. Hårt ljus : använd naturliga reflektorer eller ha med dina egna.



2. Använd en reflektor/vit vägg för att lysa upp skuggorna. Detta är bättre än rå blixtljus utan ljusformare eftersom det ger ett mjukare ljus som är jättelätt att kontrollera eftersom du kan ställa personen som du ska fotografera närmare eller längre bort av väggen.
Ytterligare en variant på det om du inte har en reflektor med dig är att använda en vit paraply. Oftast räcker de vita paraplyet helt ok även utan att använda en blixt bakom
utan endast som en reflekterande yta speciellt på sommarmånaderna när ljuset utomhus räcker.
Reflektioner som fyller in lite ljus i skuggorna gör att upplevelsen av ljuset blir mjukare och skönare.

Misstag att undvika nr 3 – Skärpedjup är din vän och fiende


3. Kontrollera ditt skärpedjup. Du vill sudda till porträttets bakgrund eftersom detaljer i backgrunden är störande och tar uppmärksamhet. Öppna upp bländaren så mycket du kan för att uppnå detta, speciellt om du bara har en kit-optik som följde med kameran.
Helst ska du använda ett långt objektiv som har stor bländare och klarar av att sudda bort bakgrunden.
En bakgrund som inte stör är idealisk. När någon tittar på bilden och det enda som är skarp är själva motivet då är det enklare att titta på bilden. En bild som har många delar som är skarpa kan göra att vi som betraktare behöver lite mera tid för att analysera det som visas och för att bestämma var ska vi fästa blicken på.
Det kan vara aktuellt om vi fotograferar ett porträtt i miljön och det är själva miljön som är viktigt i sammanhanget. Som ett exempel kan jag tänka mig att jag fotograferar ett porträtt av en tandläkare i sin mottagning eller en bilmekaniker i i bilverkstaden. I dessa typ av porträtt är viktigt att visa själva miljön också eftersom det hör till.
I andra fall där miljön inte hör till eller är på något sätt helt neutral eller främmande i sammanhanget är viktigt att se till att bakgrunden blir ”osynlig” och inte stör. På porträtten av artisten Brolle, fotat i skogarna i Skellefteå hamn är bakgrunden suddig och det gör att vi kan lättare ”se” motivet, Brolle och hunden Akilles.

Porträtt utomhus? Misstag att undvika

Porträtt utomhus? Misstag att undvika 4: vidvinkel och perspektiv


4. Undvik vidvinkel när du fotar från nära håll. Detta gör nämligen att näsan blir stor, vilket förvränger perspektivet. Ett naturligt perspektiv för ansikten är mellan 70-100 mm. När vi träffar någon sitter eller står mittemot varandra eller tar en fika , äter middag eller umgås vi oftast gör det på ett vis avstånd. Vi tänker inte på avståndet utan vi hamnar där per automatik eftersom vi tycker att det är det bästa avståndet.
Denna avstånd är c:a 1-2,5 meter beroende på sammanhang. I ett trång restaurang med små bort kan våra ansikten hamna på 1-15 meter medan om vi umgås i ett vardagsrum kan vi hamna på 2-3 meter från varandra. Hela vårt liv har vi tittat på varandras ansikten från dessa avstånd. Vi är vana att se ett ansiktet från det avståndet och med det perspektivet. Därför känner vi att det avstånd och perspektiv känns som ”naturlig”. Objektivet som klarar av att ”rama in” ett ”huvud med skuldror” porträtt från denna avstånd är ett objektiv som oftast har en fokal avstånd från 70-150 mm.
Det är därför objektiv som är inom den ”rangen” kallas för porträtt objektiv, speciellt från 85-135 mm.
Perspektivet som dessa objektiv levererar är just det perspektivet som vi känner igen medan vi umgås.
Ta gärna en titt på videon så förstår du bättre hur perspektivet förändrar ansiktet.

Porträtt utomhus? Misstag att undvika 5: vitbalans

5. Vitbalans är superviktigt för att få rätt färgnyans på ett ansiktet. Fel vitbalans kommer att göra ett ansiktet för blå eller för gul/orange. Vitbalansen används endast när du fotograferar och sparar bilden i kamera som en JPG bild. Om du fotograferar i raw format du förväntas att ställa vitbalans senare i redigeringen.
Vad är vitbalans och hur du ska bemästra det?
Våra ögon och hjärnan kan anpassar sig efter färgen på en scen/ansiktet. Är ljuset helt galet färgmässigt vi kan ”se” det för nån sekund men senare ”justerar vi” bilden i hjärnan automatiskt och bortser från det. Kameran kan inte göra det utan kameran visar färgen som den är därför behöver vi att justera vitbalansen allt eftersom ljuset ändras.
När man fotograferar porträtt utomhus är vi oftast utlämnade i just den ljussituation som råder när vi fotograferar.
Det kan variera jättemycket från ”golden hour” ljus när himlen är gul orange till en molnig dag där ljuset är väldigt kall och blå. Om man nu fotograferar porträtt i skuggan en sommar dag med klarblå himmel är speciellt svårt eftersom det enda ljuset man får i ansiktet är från just den blåa himmelen.
När man fotograferar porträtt utomhus under ”golden hour” så som solnedgången här på brudbilden är lite svårt att få rätt färg på ansikten eftersom de blir ju belysta av den blåa himlen. Du kan använda lite blixt som upplättning, gärna med lite varmare sken. En liten laxfärgat fillter hjälper jättebra. Sen måste du i alla fal justera rätt vitbalans. Jag kände att allt blev rätt när jag fick både lite varmare ljus från solnedgången till höger och den blåa av sommarhimlen.

Porträtt utomhus? Misstag att undvika 6: alla andra



6. Påverkar miljön din motiv eller dig?
Nyfikna som samlas, folk som går förbi och fota er? I Sverige är vi någorlunda förskonade av denna punkt eftersom folk sköter oftast sitt och inte snokar eller närmar sig eller blir nyfiken och börja fota och ställa frågor. Men ändå även folk stannar och tittar på hur man gör det kan påverka både modell och fotograf.
När man får plötsligt publik kan saker och ting blir lite svåra att bemästra. Även om man inte störs av dessa det kan hända att folk är med i bilden och stör med deras närvaro kompositionen.
Det är inte så kul heller om man bli störd av trafiken eller stora fordon som kommer in och ut från bilden.


Porträtt utomhus? Misstag att undvika 7. Solen, din vän och fiende


7. Undvik direkt solljus. Låt den som fotas vända ryggen mot solen. På så sätt får du mjukare ljus i ansiktet , inga kisande ögon och inga hårda skuggor. Solljuset är väldigt trevligt men oftast så stark att det påverkar skuggorna och även gör så att den som fotas kisar med ögonen. En kisande person visar aldrig ögonen och oftast gillar dem inte sig själva på bild med all rätt. Det känns onaturligt att kisa brukar dem säga. Istället kan du göra så här: Be dem att vända ryggen mot solen. Ett helt annat ljus! Dessutom har du fått deras hår att lysa upp i motljuset. Se på bilden av artisten Patrik Isaksson och hunden Isa.
Nu när du har solen mitt i kameran kan du göra 2 saker: Antigen leta du upp din motljusskydd (vilken du bör ha på objektivet hela tiden) eller letar du upp en skugga som du kan stå så att inte solljuset kommer in kameran. Glöm inte att förstärka ljuset på ansiktet med någon reflektor eller din blixt. Om du inte har blixt eller reflektor kan du använda nästa tips som handlar om exponerings kompensation,
Här har jag komponerat bilden asymmetriskt, dvs placerat inte ansiktet precis i mitten av den. Dela till exempel upp bildytan så att det finns 2/3 tomrum på ena sidan av ansiktet och 1/3 på den andra.

Porträtt utomhus? Misstag att undvika-4

Porträtt utomhus? Misstag att undvika 8: exponeringskompensation


8. Tänk på exponeringskompensation. Om personen du fotar har mörka eller ljusa kläder eller om bakgrunden är extremt ljus eller mörk kan det påverka exponeringen. Justera därefter. Det är perfekt att använda exponeringskompensation om du fotograferar i motljus som på bilden ovan, eller om det är stor skillnad mellan mörka och ljusa områden i bilden. I den här fallet om Patrik hade ljusa kläder det skulle behövas annu mer kompensation. Kompensation behövs alltid när scenen avviker från en mellangrå ton. Alla ljusmätare vill gärna ha scener som en blandning av ljusa och mörka toner. Om vi kunde blanda alla dessa toner vi skulle få en mellan grå 18% reflekterande ton. Om scenen är uppbygd av ljusa delar som en vitkläd person som står mot en vit väg eller mot en ljushimmel vill kameran exponera för att det ska bli mellan grå. Därför under exponerar soch för att få rätt exponering måste vi korrigera med exponeringskompensation .


Porträtt utomhus? Misstag att undvika 9: ansiktet


9. Torka av huden eller sminka med matt smink för att undvika blänk. Huden ser bättre ut då. Ha alltid med lite mattsmink i fotoväskan och en pensel för att applicera det.
Det är inte bara på sommar halvåret som matt smink behövs. Det är klart att det blir värst på sommaren när det är varmt men visa av oss har lite fetare hud och det blänker sommar som vinter.

Det var mina 9 bästa tips på hur du ska undvika de vanligaste misstagen vid porträttfotografering utomhus. Dina porträtt kommer att bli snyggare och bättre om du undviker alla små fällor och misstag som många gör speciellt som nybörjare. Lycka till med dina porträtt ute i det fria