En porträttfotograf förklarar portrattljussattning, skärmar och spill ljus

Published by jannis on

Den kan bli oerhörd stor skillnad från porträttfoto till porträttfoto beroende på dels hur många ljuskällor man använder som porträttfotograf i studion, vilken typ av ljusformare man använder och hur man hanterar spill ljuset. Med vad är det spill ljus och hur ska man bemästra det?

Spill ljus

All ljus som inte träffar motivet direkt är spilljus. Ströljus, som istället för att träffa motivet, personen som ska fotograferas, träffar väggar och tak och returnerar tillbaka till motivet som spill ljus. 

Hur mycket spill ljus vi får i våra porträtt det beror på hur mycket av spill ljuset kommer tillbaka och hur stark det är när den träffar motivet.

Ju längre ljuset reser desto svagare blir det. Det finns en formel också för att räkna ut hur mycket svagare ljuset blir. Varje gång ljuset ska resa dubbel så lång avstånd blir intensiteten 4 gånger svagare. Rent praktiskt betyder detta att om vi försöker att låta spill ljuset studsa mot motivet från ganska nära avstånd då har vi inte förlorat så mycket ljus. Men om den studsar tillbaka mycket längre bort då blir inte mycket kvar.

Praktiskt exempel. En lampa belyser från 1 meters avstånd en vit pappskiva. pappskivan blir vit på bild om vi fotograferar den med ett vis bländare och tid 1/125 sek. Om du flyttar lampan till 2 meter från skivan kommer endast en fjärde del av ljuset att hamna på skivan. Om du ska fotografera skivan utan att ändra på dina inställningar kommer den att bli 4 gånger mörkare än på bilden innan.  Men OM du exponerar 4 gånger längre tid (1/30 sek) kommer skivan att förbli vit på den senaste bilden. 

Titta gärna på wikipedia för https://en.wikipedia.org/wiki/Inverse-square_law

Reflektor, ett sätt att skapa ljus & skugga

En porträttfotograf I en fotostudio använder skärmar i olika färger men oftast är dem bara vita, silvriga eller svarta. Med en sådan skärm behöver man inte förlita sig på att ljuset ska studsa i väggarna och komma tillbaka utan man låter ljuset reflekteras till motivet från nära håll då blir ljuset starkare. 

När man använder reflektorer i en studio blir porträttbilderna belysta av väldigt mjukt ljus eftersom det belyser motivet av alla möjliga håll. Samma effekt blir när man fotar porträtt i en väldigt liten till yta studio utan att använda skärmar. Ljuset reflekteras tillbaka till motivet från väggar och tak istället. Och eftersom våra reflektorer är nära (litet studio) blir spilljuset  inte så svagt och orka att belysa motivet jämt.

vit skärm ger mjukt ljus
Motivet belyst med ett ljus men med ljusa reflektorer riktigt nära håll.

Om man som porträttfotograf ville skapa större kontrast mellan ansiktshalvorna går så klart att använda sig av en mörk reflektor. Sitter man i en större studio där är avståndet mellan väggarna stor behöver man inte ha en mörk reflektor heller. Ljuset blir så svagt från att resa längre avstånd att det orkar inte riktigt belysa motivet. 

svart skärm = kontrastrik ljus
Se hur spill ljuset slår mot väggarna & taket. Det blir omöjligt att skapa rik kontrast med denna setup. 
Kontrastrik bild med svarta skärmar

Sammanfattningsvis är mjukt ljus resultatet an en gigantisk ljuskälla eller liten ljuskälla som får hjälp att ljusa skärmar eller väggar och tak.

Hårt och kontrastrik ljus är alltid ett resultat av en liten ljuskälla eller brist på reflekterande ytor nära motivet. Det kan vara att väggarna är långt bort eller att reflektorn är mörk/svart eller att vi är kanske utomhus och spillljustet försvinner i universum.

Här kan du läsa mer om studio och ljussättning:

Se gärna på fler exempel på porträtt: