Produkt & Reklamfotografering för trycksaker, e-handel, hemsidor & tidningsannonser

Produkt & Reklamfotografering för trycksaker, e-handel, hemsidor & tidningsannonser
Oavsett vad du säljer och vilka produkter du erbjuder bör bilderna på dessa vara inspirerande, tydliga, bjuda in betraktaren och skapa nyfikenhet. Vi människor tycker om att förföras av fina saker som vi är intresserade av och tycker om. Och för att du ska attrahera dina idealkunder, är det bra att ta en tänkare kring hur ni vill att era bilder ska presenteras, vad de ska förmedla och vad ni vill berätta för era potentiella kunder.
Vi har i alla tider bjudit på ett visuellt intryck av det vi vill sälja, tänk marknadsplatser och säljare som håller upp sin fina produkt, det är viktigt för att fånga kunden. Idag har vi länge jobbat med det visuella, både med stilla och rörliga bilder.

Bra produktbilder gör att att det blir lättare att sälja produkterna
Era kunder finns därute och de vill gärna se vad ni har att erbjuda, så det vore synd om era produkter inte kom till sin rätt!
Bilder är ett fantastiskt sätt att kommunicera en känsla och det är känslan som kommer att fånga uppmärksamheten hos din potentiella kund. Om bilden på er produkt eller tjänst väcker en behaglig känsla hos en potentiell kund, lever den ofta kvar och kan leda till försäljning. Känsla är starkare än en vanlig tanke och det är just det som är viktigt att plocka fram i en reklamfotografering.

Jag har lång erfarenhet av att fota olika produkter för reklam, marknadsföring och till olika webbsidor. Jag jobbar också med ett mycket spännande verktyg som kallas 360, där kunden kan snurra bilden och se alla sidor av produkten – en mycket uppskattad funktion.

Det sägs att en bild förmedlar mer än 1000 ord, så låt dina produkter prata för er.
Jag har hjälpt företag med produkt- och reklamfotografering sedan 1988 och har stor erfarenhet av hur reklammänniskor tänker och vad som krävs. Jag vet också hur bilder påverkar människor och vad som krävs för att en reklamkampanj ska lyckas.


Min studio finns i Vasastan i Stockholm men jag tar emot reklamfotograferingsuppdrag från hela landet. Kontakta mig och berätta om dina funderingar, vad du behöver, hur bilderna från reklamfotograferingen ska användas och vilken budget du har så hittar jag en lösning som passar just dig.

Mina större kunder har varit Ericsson (Kuriosa: jag är den första som fotograferade Ericsson´s bluetooth), Securitas, produkter och reklamfilmer för Orion Pharma och numera gör jag mycket jobb för Electrolux, fotar moppar, cyklar och hjälmar för köpenscooter, pilotshoppen, vinimportörer och diverse mindre webshoppar med allt från hundkoppel till solglasögon.
Många bilder är gjorda med 360 tekniken så att kunderna kan snurra och titta på produkterna runt om.

När du vill fota en produkt anpassa jag fotograferingen efter dina önskemål. Jag lägger olika mycket tid och möda på olika bilder beroende på användningsområde och exponering. En bild som ska visas i en tunnelbaneannons kräver oftast lite mera jobb än en bild som ska vara i en webshop eller ett reklamblad.

Därför är det viktigt att vi pratar om användningsområde och så klart om volymen, antal produkterna, leveranstid mm
Attraktiva bilder till webbshoppen och en röd tråd i den visuella presentationen

När du ska göra en produktfotografering är viktigt att dina kunder och potentiella kunder får se din produkt från dess bästa sida, men det handlar om mycket mer än så. Det gäller att i bilden skapa en positiv uppfattning av produkten, kanske är det ett spännande innehåll bakom en snygg, stilren och attraktiv förpackning, eller så är det själva produkten själv, som ett klädesplagg eller en elcykel. Oavsett, är det viktigt att den förmedla en känsla av hur det skulle vara att äga just den produkten.

Era bilder är en mycket stor del av presentationen av ert företag, därför gör man klokt i att tänkta igenom hur den röda tråden i kommunikation som sker genom bilderna. Kanske står ni redo i startgroparna, ni har produkterna, ni har kunderna, ni har målen, då är det hög tid att tänka igenom strategin för visuell kommunikation. Eller så kanske det är dags att styla om?
Det är riktigt kul när man väl börjar fundera på hur man på bästa sätt skapar en enhetlighet på sin webbshop. Det betyder så klart inte att det på något sätt ska bli tråkigt eller begränsat rent visuellt, snarare tvärtom. Genom att tänka igenom hur man vill att kunden ska uppfatta besöket, börjar man öppna upp för kreativa uttryck som, trots att de skiljer sig mycket åt, ändå höra samman. Vi människor tycker i allmänhet om organiserat kaos, det vill säga en tydlig struktur som möjliggör utsvävningar. Och om man översätter det till en webbshop så skulle man kunna tänka sig att strukturen står för att det är lätt att navigera på sidan och de kreativa utsvävningarna är alla vackra bilder med olika gemensamma nämnare.

Produktfotografering hjälper ditt varumärke
Det här med bilder är också en viktig del i varumärkesbyggandet, vilket är otroligt viktigt för att ert företag ska fortsätta att vara konkurrenskraftiga. I bilden översätter man företagets specifika konkurrensfördelar, det ni har spjutspetskompetens i och kommunicerar det även på det visuella planet. Dessutom utvecklas ert företag ständigt och det är fördelaktigt att inte bara presentera den nya förpackningen eller produkten utan också hur företaget växer och utvecklas. Det kan till exempel vara smart marknadsföring att dela med sig av bilder av ett visst projekt företaget valt att vara delaktiga i, eller vad resultatet av klimatkompensering blivit på ett engagerande sätt.
Visuellt material kan också vara en viktig del av den interna kommunikationen och användas för att engagera, inspirera, motivera och kanske skapa debatt. Genom att jobba med bilder internt – visuellt kommunicera företagets mål, värderingar, utmaningar och vad just ni är riktigt vassa på, skapar en känsla av samhörighet och det är ett bra recept för spränga mål. Viktigt att tänka på inför en produktfotografering.
Vi pratar igenom eran plan och hittar bästa formen för att göra bilderna så effektiva som möjligt utefter vad ni vill uppnå.
Min studio finns i Vasastan i Stockholm men jag tar emot reklamfotograferings uppdrag från hela landet. Kontakta mig och berätta om dina funderingar, vad du behöver, hur bilderna från reklamfotograferingen ska användas och vilken budget du har så hittar jag en lösning som passar just dig.
Den uppskattade 360 produktfotografering
Just om man ska jobba med bilder för online i till exempel en webbshop, är det viktigt att tänka både helhet och detaljer. För att kunden ska kunna bilda sig en bra uppfattning om hur din produkt ser ut och hur den kan passa kunden, är det viktigt att kunna zooma och kanske ta med några extra bilder på detaljer som kan vara av intresse för kunden.
360 fotografering gör så att returerna blir färre
När man handlar online finns inte samma möjlighet att syna produkten genom att kunna vrida och vända på den, vilket är viktigt för att bestämma om man vill köpa produkten eller inte. För att avhjälpa den utmaningen, jobbar jag med något som heter 360-bilder. Det här konceptet har inte hunnit att bli norm, så varför inte vara den som ligger i framkant? Det här är inte bara ett roligt och imponerade verktyg, det gör skillnad för dina produkter. Ju mer av produkten din kund kan se, ju större chans är det att de köper och desto säkrare känner de sig i sitt köp.
Dessutom genererar många, bra bilder, gärna med 360 funktionen ett bättre flöde i affärerna. Om kunden redan från början kan skapa sig en god uppfattning om produkten på flera plan, är det mindre risk att de returnerar, det vill säga känslan som uppkom vid köpet, håller inte i sig när de har den faktiska produkten i handen.
360 fotografering är en positiv upplevelse för kunden
Returer är tidskrävande och kan ha en negativ inverkan på kunden. Vilket också kan sprida sig. Folk är benägna att dela med sig av dåliga erfarenheter. Men de delar också gärna med sig med bra sådana. Och en kund som berättar för vänner och bekanta om dina produkter, är gratis marknadsföring!
I och med 360 funktionen tillsammans med att fota attraktiva detaljer kan ni lyfta fram produkternas fördelar på ett bra och snyggt sätt, vilket kan hjälpa kunden att bestämma sig. Du vill visa dina produkter från sin bästa sida, framhäva fördelar, presentera nyttan av produkten men du vill också att bilden ska vara verklighetsbaserad så att ingen eller i alla fall så få som möjligt, känner sig besvikna.
När du vill fota en produkt anpassar jag fotograferingen efter dina önskemål. Jag lägger olika mycket tid och möda på olika bilder beroende på användningsområde och exponering. En bild som ska visas i en tunnelbaneannons kräver oftast lite mera jobb än en bild som ska vara i en webbshop eller ett reklamblad. Därför är det jättebra att vi pratar igenom vad det är som ska fotas, hur mycket om vad bilderna ska användas till. På så sätt kan jag planera arbetet utefter syfte med fotograferingen.
Det är också självklart viktigt att vi diskuterar tidsaspekten också, när ni behöver era bilder levererade.
Pris för enklare produktfotografering.
En produktfotografering kan vara enkel och snabb om kraven är låga och mängden produkter är stor. Detta är ett typiskt upplägg för e-handel eller webbshoppar. Priserna börjar från 130-140 kronor plus moms om det inte behövs efterbehandling och om antalet produkter har ungefär samma storlek, det gäller exempelvis 150-200 produkter. Vi pratar om löpande band-fotografering. All ljussättning ställs in en gång och sedan kör vi på.

Det här är effektiv fotografering för er som vill ha upp många bilder att lägga upp i webbshoppen. Det kan vara lätt att överse det här momentet, att fota produkterna i studio, men det finns en viktig aspekt att ta hänsyn till. Dina produkter ska sälja sig själva och ska därför vara presenterade på ett så bra sätt som möjligt, fotar man själv och inte har rätt utrustning, tid eller kunnighet är det lätt att ljuset framför allt, inte blir så där värst fördelaktigt. En bild som känns slarvig och oprofessionell, är inte så förtroendeingivande och det kan påverka kunden till att inte handla alls. När man bedriver en webbshop är det så viktigt att man skapar ett gott första intryck och en god anledning för kunden att stanna kvar och surfa runt på de produkter du har att erbjuda, att kunden upplever att de kan få en god förståelse för produkten, en känsla av att det känns tryggt att handla i shoppen och att de slutligen är nöjda med vad de beställt.

Konkurrensen på nätet är stor och kunderna har inte så mycket tålamod. Om de söker en viss produkt, vill de hitta den, väl presenterad, till ett bra pris. När de hittar en webbshop som erbjuder vad de söker och som framställer produkten på ett sätt där kunden kan bilda sig en god uppfattning, är chansen god att de köper. Kunder är vana vid och kanske till och med förväntar sig snygga, tydliga bilder av de produkter de är intresserade av och lämnar snart en webbshop för en annan, om bilderna känns oprofessionella.
Så kom gärna in med era saker så gör vi en effektiv men effektfull fotografering.
Pris för lite mer avancerad produktfotografering – reklamfotografering

Detta är ena ändan av produktfotograferingen. Andra ändan kallas för produktfotografering med stora krav eller Reklamfotografering. Detta är bra för dig som planerar att visa din produkt på Tunnelbana eller i tidningsannonser. Mycket möda ska då läggas ner på ljussättning och efterbehandling, upplösning och retuschering. Typiska sådana fotograferingar kostar från 4000-5000 kr uppåt. Det dyraste jag har gjort kostade 121 000 kr för 18 bilder.

Dessa typer av bilder behöver skapas med yttersta kvalité för att de ska hålla det noggranna öga som kommer att betrakta dem. Riktigt stora bilder som sitter i till exempel tunnelbanan är inte förlåtande, detaljer blir plötsligt förstoringar och många är ögonen som kommer att granska bilden. Dessa typer av bilder behöver jag jobba mer på för att säkerställa kvalitén så att bilderna blir precis exakt så där bra som de behöver vara och som ni förväntar er.
Det är extra viktigt att vi pratar igenom vad det är ni söker, vilka format, vilka syften bilderna ska fylla och vart de ska presenteras för att hitta bästa samarbetet. Det kan också handla om rekvisita, om och hur många människor som ska vara med på bild och hur dessa ska organiseras, vilka förhållanden som kan spela in, likt väder om fotograferingen ska äga rum utomhus och ljussättning som kommer att påverkas beroende på var vi kommer att befinna oss.
När jag fotar reklambilder är det er vision jag skapar åt er, ni har ett budskap ni vill förmedla och det är mitt uppdrag att fånga detta på bästa sätt. Och varje reklamfotografering är unik, därför behöver vi innan fastställa förutsättningar och förväntningar. Jag som fotograf transformerar era tankar till en visuell presentation av ert budskap och därför sätter vi pris utifrån varje unikt uppdrag.
Hör av dig så pratar vi mer.
