produktfotografering för e-handel

Published by jannis on

Produktfotografering för e-handel ska vara enkelt, snyggt, snabbt och billigt.

Jag får ofta förfråga om produktfotografering för e-handel och webshoppar. I dessa tider som alla vill sälja genom nätet är produktfotografering en mycket återkommande fråga. Det är också väldigt annorlunda än vad produktfotografering var för några år sedan.

Innan e-handel exploderade och webshoppar fanns överallt hade produktfotografering en helt annan status. När jag fotograferade produkter för 10-15 år sedan var oftast användningsområdet antigen annonser i pressen eller broschyrer och trycksaker. Ibland producerades afischer för SL bussarna och tunnebana. På den tiden ville man visa upp sin produkt för det var faktiskt oftast en enda produkt (eller familj av produkter) så snyggt och så bra som möjligt och det fick kosta en slant eftersom fotokostnaden var det minsta posten i alla fall. (En helsida i tidningar kostar ju 5 siffriga bellopp)

fotografjannis-produktfotografering-ehandel-06419

Nu mera webshoppar har 100tals kanske tusentals olika produkter att visa. Det går inte att spendera så mycket tid på varje produkt, när det finns så många produkter att fota. Man kommer inte att visa bilderna i stora tunnelbana afischer heller och då växer fram en ny typ av produktfotografering för e-handel som måste vara enkel, supersnabb, jättebillig och anpassad för att få en stor mängd med produktbilder på kort tid.

Ljuset och bakgrunden är jämt och enkelt och bildens funktion är inte längre att väcka köplust utan att så bra som möjligt beskriva produkten för att inte vilseleda konsumenten.

Vid produktfotografering för e-handel är det sällan man vill visa en enda produkt. Man satsar på att visa variation, olika modeller och låta konsumenten att välja vad som är rätt för dem.

Dessa krav gör att en sådan enkel produktbeskrivande fotografering man fotograferar på löpande band och man kan leverera många bilder på samma tid som man skulle leverera en enda “jag får lust att köpa” bild. Ljuset är likadant i alla bilder och solglasögorna kan fotas enkelt i samma vinkel.  Efter fotograferingen återstår bildbehandlingen för att få den riktiga fina touchen som gör att slutresultatet blir extra snyggt.

Om du vill välja bland flera modeller solglasögon till sommaren  går du till Woodbrand som är ett svenskt experimentellt solglasögonmärke som grundades i Göteborg 2013. Deras solglasögon gör skillnad!