Så fotograferar du produktbilder av kläder för din e-handel

När du har fina produktbilder av kläder in din e-handel ökar du chansen att sälja mer! Men inte bara det! Kunderna stannar länge på din sida och din organiska placering på Google blir bättre. Om du driver en onlinebutik är din visuella information/bilder av yttersta vikt! Självklart är det superviktigt att du har ett unikt innehåll, att texterna eller presentationerna är lätta att läsa och att det också är lätt att leta i texten efter det din kund söker och att tekniken fungerar, men det är bilderna som driver trafik. Och med rätt bilder får du dina kunder att stanna i din butik länge och därmed ökar du dina chanser att skapa försäljning och öka din organiska rankning och sökbarhet av din hemsida.
Apropå att stanna länge … Prova att snurra på modellen och titta på plaggen från alla vinklar.

Tänk på följande när du ska fotografera produktbilder av kläder

  • Inkludera bilder av hela plagget för helheten.
  • Fotografera många detaljer för en mer exklusiv look
  • Tänk på att färgerna måste vara exakt som i verkligheten
  • Krydda med 360 bilder av plaggen, för att kunna visa plaggen runtom.
  • Lifestyle bilder med modell är alltid bra
  • Bilder med modell i studion gör så att plaggen får liv.
  • Använd korta videoklipp
  • Låt bilderna vara ”rena” , det blir lättare att se plagget.

Denna finna tröja kan du köpa på https://www.annajois.se/webshop.html#!/

Öka din försäljning med bra produktbilder av kläder

De flesta av oss drivs av bilder. Det är de som fångar oss, drar till sig vår uppmärksamhet, skapar känslor och, viljan att köpa. Tänk på Instagram till exempel, vad hade det varit utan läckra, fascinerande, inspirerande och motiverande bilder? Och hur viktigt är inte Instagram och andra sociala mediaplattformar för att driva trafik till olika e-handelsföretag? Ett överflöd av väl presenterad visuell information, ger dina besökare en angenäm upplevelse, vilket ofta gör att de vill återvända. Google uppskattar att kunderna återvänder och lyfter upp din hemsida och visar den för fler.

Visst är bilderna tillrättalagda och redigerade, men våra ögon dras till det som är vackert organiserat och välordnat. Eller fascinerande kaotiskt och dynamiskt. En bild säger så otroligt mycket och har förmågan att beröra en mycket stor grupp människor. Vi ser något vi vill vara en del av. Har bilderna på din sida dessa egenskaper?

Med tanke på hur världen nu ser ut och att handel redan innan Coronapandemin gick med stora steg mot online, betyder det två saker, att konkurrensen är större men också att kunderna blir betydligt fler. Nu är en ypperlig tid att starta en onlinebutik eller se över den man har. Möjligheterna att tjäna pengar på nätet har nog aldrig varit större. För att få din del av kakan, eller varför inte en riktigt stor bit, gäller det att se över hur man jobbar strategiskt med den visuella delen. 

Genom att bygga en smart och lättarbetad strategi för hur du jobbar med visuella och hur du väljer att presentera dina produkter, kan du göra en stor förbättring i din försäljning. Du vill ha bildmaterial som hjälper dig att åstadkomma tre saker: 

1. Produktbilder av kläderUppmärksamhet genom visuell information 

Det första du behöver fokusera på är att få dina potentiella kunder att uppmärksamma din butik. Här är ju annonseringen jätteviktig, och det innefattar både den du betalar för och den som är gratis på olika plattformar. Se till att maxa potentialen på dina bilder, de som ser dem kan bli dina framtida kunder.

Dina produktbilder av kläder behöver väcka tillräckligt mycket nyfikenhet och vara tillräckligt spännande för att folk ska vilja dela din sida med sina vänner. 

Öka din försäljning med 360-bilder.

Bildmaterialet som kan åstadkomma det resultatet, heter 360 bilder. Än så länge är det inte så vedertaget, det är många som fortfarande inte upptäckt kraften i att presentera sina produkter på det här sättet. Det ger klara konkurrensfördelar för dem som redan har det och för de som nu börjar använda det. 

Att använda dessa typer av visuell information gör att din kund kan få en mycket bättre och mer omfattande bild av den eller de produkter du säljer. Genom att använda denna teknik kan kunden lätt rotera dina olika produkter och på så sätt skaffa sig en bättre uppfattning om dess egenskaper och därmed känna sig tryggare med sitt köp. Här kan du också passa på att visa upp alla fördelar med din produkt, vilket kommer att öka köplusten hos din besökare. 

Du behöver inte alls vara ett multinationellt företag för att motivera användande av 360-bilder i din e-handel. Priset är överkomligt och du behöver relativt få bilder för varje kategori av kläder.

360-bilderna gör också att folk får ett incitament att stanna längre i din butik, de vrider och vänder på varorna och det leder mig till punkt nummer två i mitt resonemang.

Här kan du se hur det går till vid en 360-fotografering av en levande modell:

2. Produktbilder av kläder Med 360-bilder stannar besökare kvar på din sida längre 

Kunder som stannar längre i din e-butik, är mer benägna att köpa. För att få dem att komma in i butiken till att börja med, är det mycket effektivt att använda väl genomtänkta och inspirerande visuell information som väcker nyfikenheten. Och använder du 360-bilder i din e-butik, kommer folk automatiskt att stanna upp och titta närmare på den produkt de är intresserade av. Viktigt här är att se till att det finns detaljbilder och bilder det går att zooma in på. På så sätt kommer din potentiella kund dröja sig kvar vid produkterna och det är en större chans att de då köper.  

När folk, det vill säga potentiella kunder kommer till din onlinebutik och bjuds på ett överdåd av visuell information, händer det automatiskt två saker. Det ena är att Google som räknar hur länge dina besökare stannar på din sida och de får då information att folk faktiskt spenderar mycket tid där och inte försvinner med en gång. Det leder till att förtroendet från Googles sida växer för din e-butik och det hjälper din organiska rankning. Även om du skulle satsa på betalreklam kommer du inte att behöva betala lika mycket som dina konkurrenter, då Google i första han vill leverera resultat som är relevanta för den specifika sökningen. 

Det andra som kommer att hända automatiskt är att när dina besökare eller dina kunder får en stor dos visuell information blir de lättare övertygade om att det är ett plagg de vill ha. Inga onödiga eller tråkiga överraskningar och därmed mycket färre returer, vilket för oss till nummer tre:

3. Produktbilder av kläder-Mindre administration från färre returer med smart visuell information

Färre returer bidrar till mindre administration, vilket spar både tid och pengar och bidrar till en ökad kundnöjdhet. En kund som slipper ansträngningen av att för det första reklamera varan på nätet, sedan fysiskt ta sig till en poststation, returnera och sedan behöva fysiskt förflytta sig till poststationen igen för att hämta upp en ny vara som förhoppningsvis passar bättre, är en betydligt mer nöjd kund. Ofta är det många negativa känslor kopplat till att behöva returnera varan som att det är onödigt tidskrävande eller att de inte hann få den specifika varan i tid och diverse andra negativa kommentarer som för kunden automatiskt kopplas till din e-handelsbutik och din logga. En sån negativ upplevelse är inte vad vill ge till våra kunder. Vi vet också att denna negativa kritik sprider sig med en betydligt högre hastighet än en positiv upplevelse, därför bör vi vidta åtgärder för att slippa returer och då är 360-bilder en smart sådan. 

Redan på ett tidigt stadium kan kunden bilda sig en god uppfattning om din produkt, till exempel med 360-bilder och på så sätt också upptäcka om det är något som inte faller dem i smaken. Det är då bättre att de inte köper den varan utan hittar en annan som är bättre, för att skapa en hög kundnöjdhet.

När du ska fotografera produktbilder av kläder många kommer att undra hur plaggen ser ut på baksidan. Visa det med en 360 bild.

360-bilder tillsammans med annan visuell information 

Det är utomordentligt fördelaktigt att blanda olika typer av bilder, och även video i din e-handel. Ju mer olika typer av bilder desto mer variationsrikt och intressant blir det för dina besökare.

Tänk dig själv om du skulle besöka två olika webbutiker, där den ena bara hade en enkel bild framifrån och den andra använde sig av en 360-bildteknik där du själv kunde vrida och vända på plagget, se det från alla olika vinklar och även se detaljer och zooma in på olika delar av plagget du vill se lite tydligare, skulle du inte känna dig säkrare på att handla i den senare butiken? Här kan du läsa mer om 360-bilder och produktfotografering: https://www.fotografjannis.se/produktfotografering-i-360/

När du ska fotografera dina kläder för försäljning måste du tänka på alla dessa tre saker. Det är faktiskt bilderna som bidrar mest på din e-handels framgång. Att lägga ned extra tid, en smart ekonomisk investering i utrustning och tjänster och lära sig hur man skapar attraktivt bildmaterial, kommer att göra skillnad i din e-butik. 

Viktigt när du fotograferar produktbilder av kläder:Detaljbilder och möjligheten att zooma in

Det finns många sätt att variera sina visuella information på. När det kommer till att fotografera kläder finns det några viktiga saker att ha i bakhuvudet. Det första är att du vill att kunden ska kunna se dem så naturtroget som möjligt, det vill säga hur de ser ut på. För att åstadkomma det, kanske det enklaste sättet är att använda en provdocka. Se bara till att du använder en med en sån neutral kroppsställning som möjligt. Kom också ihåg att en provdocka eller mannekäng utan armar inte lämpar sig speciellt bra för något annat än just ärmlösa plagg. Ska du fota T-shirt eller långärmad bör armar finnas med för att plagget ska falla naturligt. 

Detaljer är viktiga när du ska fotografera produktbilder av kläder. Här kan man se detaljer av en kläning.

Att använda sig av modeller är ju helt klart det bästa – du får de positioner och miljöer du vill ska framhäva dina plagg och du kan helt regissera hur du vill ha bilden. Med modeller skapar man också levande bilder och det blir lätt för kunden att föreställa sig hur plagget kommer att se ut när det bärs. Och just kläder fungerar så klart extra bra med 360-bilder, då potentiella köpare gärna vill se varan från alla tänkbara vinklar för att kunna skapa sig en uppfattning om hur plagget skulle se ut på dem själva. Men modeller kostar så klart en hel del och är det inte ett alternativ, kan du prova en tredje variant, kanske den som används mest flitigt, att fota liggande. 

Bjud på mycket visuell information 

Detta gäller främst kläder men kan självklart även andra produkter som filtar och dukar. 

När man ska fota kläder liggande kan man snabbt konstatera att en kollageliknande modell verkligen verkar gå hem. Det vill säga att arrangera dina produkter, gärna matchande som jeans och tröja tillsammans med en snygg väska och ett par solglasögon, på ett lekfullt sätt där varje produkt står ut, men tillsammans bildar en vacker bild. Det är mycket att titta på och för ögat är det väldigt attraktivt. Och just att det finns flera saker att vila ögonen på, gör att man stannar vid bilden längre. En annan sak som är viktig när det kommer till att fota dina kläder eller produkter liggande, är att tänka på färgskalan så att den ger en harmoni och inte ett smärtsamt sammelsurium av färger som kolliderar med varandra och därmed gör att man helst tittar bort. 

Men oavsett hur och vad du fotar, så behöver du ju en viss utrustning. Det behöver inte fullkomligt ruinera dig, men för att få fina attraktiva bilder som driver trafik, är det ändå klokt att investera lite i din utrustning. 

Liten checklista gällande utrustning för att fotografera produktbilder av kläder

Vi behöver inte belåna huset för att investera i teknik som gör den visuella upplevelsen betydligt bättre, men några saker behöver vi ha tillhands. 

Kamera

Idag finns det en mängd olika digitala kameror och du behöver inte välja den dyraste varianten. Summera vad det är du behöver och leta sedan efter en kamera eller mobilkamera för den delen som överensstämmer med dina specifikationer. Tänk också på att du definitivt måste ha ett stativ, kanske flera för olika syften, då det är oumbärligt när man ska fota produkter. 

Ju mer avancerad kamera, ju mer jobb behöver man lägga ned för att lära sig den för att få ut maximal potential, men självklart ger det ju också bäst bilder. Bestäm den nivå som känns bäst för dig. Vill du verkligen satsa på din visuella information, finns en hel del bra onlinekurser för hur man lär sig att fota, utöver det gratismaterial som redan finns på marknaden. Här är till exempel en länk som visar hur man enkelt fotar liggande:

Ljus 

Detta är något många bortser ifrån eller i alla fall inte riktigt tar sig tiden att verkligen lära sig. Om man tittar på fotograferingar eller filminspelningar kan man tydligt se hur viktigt ljuset är! Ta tid och experimentera med olika ljussättningar och se till att det blir så få skuggor som möjligt. Här kan det ju behövas många olika ljuskällor med olika styrka. Just ljuset kan bli avgörande för om du får visuell information som ser professionell ut eller ser ut som det är gjort i all hast och det kommer att påverka butikens försäljningsresultat. 

Bakgrund

Det är väldigt viktigt att tänka på hur din bakgrund ser ut. Den ska vara enkel, inte störa den produkt du vill presentera och vara så neutral som möjligt. Använder du ett lakan, se till att det inte finns några rynkor! Att investera i en ordentlig bakgrund som är gjord för fotografering, kan verkligen göra ditt jobb så mycket lättare och din visuella information så mycket bättre. 

Med en green screen som nu finns på marknaden i mindre modeller och överkomliga priser, kan du verkligen ta din e-butik till en helt ny nivå. De är relativt enkla att använda men se till att du har teknik som funkar tillsammans. 

Redigera

När du väl fotat dina produkter, tagit bilder från olika vinklar och fått med alla viktiga detaljer som kan få din kund att vilja köpa din produkt, är det dags för redigeringsarbetet. 

Att redigera en bild kräver lite kunskap och känner du att det inte är ditt stora intresse, är det enkelt att leja bort den här biten. Det finns många redigerare därute som både är riktigt duktiga och prisvärda. Känner du trots allt att du vill göra din egen redigering, som du till exempel gör i Photoshop, finns det några punkter att ta i beaktande:

  • Ta bort mindre fel och brister
  • Se över bakgrunden igen, behöver det göras något där?
  • Om du använt en modell, behöver den retuscheras på något sätt?
  • Se över om färgerna behöver justeras för att skapa en bättre lyster, självklart utan att gå för långt ifrån verkligheten.
  • Eventuella filter

Använder du din mobilkamera för att fota med, finns idag ett antal smarta appar att arbeta med. Dessa hjälper dig att enkelt och snabbt att filtrera bort ojämnheter i tyg, mindre brister och justerar ljus och färger så att du får fram bilder som du kan använda på i din e-butik och på sociala media för att driva trafik. 

Sen är det dags att ladda upp din visuella information. Men innan du gör det kan du ställa dig själv ett antal frågor för att försäkra dig om att du verkligen får ut mesta möjligt av dem:

  • Representerar bilderna dina produkter på bäst sätt?
  • Känner du dig inspirerad när du tittar på dem? Väcks köplusten? Fråga gärna några andra hur de känner inför bilden.
  • Gör ljuset bilden rätta?
  • Finns det tillräckligt många detaljer och vinklar på din produkt?
  • Ser färgerna bra ut? Eller är de lite urvattnade? 

När du är nöjd med dina bilder är det här ett bra tillfälle att uppdatera dina sociala media. Ladda upp utvalda bilder på Instagram och andra ställen där du håller dina kunder uppdaterade. 

Tänk hela tiden att dina bilder är det dina kunder ser först och ett första intryck är så viktigt. Med den nätnärvaro som finns idag hos de flesta i västvärlden, får vi inte många ögonblick av betraktaren och då gäller det att fånga dem snabbt. Det gör du genom fina inspirerande bilder som är ordentligt genomtänkta och bearbetade. 

Lycka till. 

EnglishGreekSwedish