Så här lätt är det att fota macrobilder!

Published by jannis on

När blixten är kopplad med en sladd du kan flytta på den ditt du vill ha den för en mer spännande ljussättning. Alla våra macrobilder är tagna med blixten liggande på bordet bredvid godisbiten. När blixten belyser från sidan blir ljuset inte så platt utan mer tredimensionellt.

Macroworkshopen blev en otrolig framgång!
För er som inte var på plats men vill prova på själva, här är de enkla instruktionerna:
6c98d4b4-40de-4762-9ce3-bacdb595595b
Det behöver du:
Närbildslinser eller mellanringar eller macroobjektiv. En extern blixt och en blixtsladd är alltid bra att ha för macro.

Närbildslinser och mellanringar kostar några hundralappar. Extern blixt och sladd kostar från c:a 1000 kr.Screen Shot 2015-03-02 at 06.02.25Macro bilder

Macro bilderMacro bilder

Ställ kameran på stativ, det blir enklast. Det är roligare och mer effektiv att använda manuell fokusering. Om du inte har någon extern blixt använd en ficklampa för extra ljus. Tänk på att justera vitbalansen bara.
I workshopen har vi använt en vanlig blixt kopplad med en sladd till kameran.Macro bilder

När du ska fota macro är lättast att göra allt manuellt. Ställ bländaren på  F/11 eller F/16 för lagom mycket skärpedjup. Ställ blixten på sidan för släppande ljus och i lagom avstånd som på bilden. Använd Manuellt läge för blixten (kanske 1/16 del) och ställ slutartiden på synctiden eller lägre. Jag använder 1/125 sek . Provexponera en gång och titta på bilden. Är bilden för ljus? Minska styrkan på blixten. Är bilden för mörk ? Öka blixtstyrkan.  Snart kommer du underfund med vilken kombination blixtstyrka bländare är som ger bäst resultat.

När du har en bra exponering då är det i princip allt klart. Du kan byta ut det ena motivet mot det andra och behålla samma exponering och blixtstyrka hela tiden.

Så enkelt är det! Det är bara att gå och leta små grejer som du kan fota! Mynt, frön och nötter, nyklar, blommor, insekter, vattendroppar – du har öppnat en ny värld!11025995_10152899918354086_1185215190178739345_n


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *