Skapa en webinar och sälj med din expertis

Det bästa tipset för att sälja genom sociala media är att locka och engagera dina kontakter med hjälpsam visuell innehåll så som video, webinar & live sänding . Du kan göra det väldigt enkelt för dig genom att filma en video med mobilen och hålla en webinar med en webcam men risken är (om kvaliteten är undermålig) att du samtidigt skickar signaler om hur du ser på kvaliteten i det du gör.
Om detta är viktigt för dig och om du vill inge förtroende bör du tänka kvalitet längst hela kedjan från ditt eget innehåll till hur du ska presentera det. Det sista du vill visa är att du slarvar med kvaliteten.

Om du bor och arbetar i Stockholm där jag har min fotostudio kan en lösning vara att hyra in sig för att göra en webinar, video eller live sändning eller poddcast. På det sättet slipper du uppfina hjulet en gång till och slipper du spendera tid och köpa dyr utrustning men framförallt sänder du rätt signaler till dina framtida kunder. Rätt signaler om ditt kvalitetstänkande!

Varför hålla en webinar?

Det finns flera anlendningar om varför du ska hålla en webinar och alla går ut på att dina följare kommer så småningom att bekantas med dig och se dig som en expert inom ditt område.

  1. Du kanske vill hålla en utbildning och visa hur man gör. Det är enklare att visa hur du tänker och även interaktivt eftersom dina följare kan ställa frågor mm. Du kan även hålla en “teaser” till utbildning dvs en kort webinar som visar alla fördelar med din kurs och passa på att sälja den riktiga utbildningen. Dina följare är “varma” efter att de har hör dig resonera och det blir lättare att konvertera dem till kunder.
  2. Coaching är också stor inom webinarier. Du kan coacha direkt eller göra teasers för att sälja mer coaching.
  3. Presentera nya produkter eller tjänster. När du har presenterar dina produkter eller tjänster utförligt kan dina följare köpa direkt eftersom de har fått svar på alla sina frågor. Är guld värd . Glöm därför inte att planera en frågestund och förbereda ett erbjudande som de inte kan tacka nej till.
  4. Samla epost adresser. Alla är inte färdiga att köpa just nu men är säkert nyfikna på vad du kan erbjuda! Därför är bra att du samlar in epost adresser för att ha fortfarande kontakt med dem när de ska vara mognare att vilja ha dina tjänster eller produkter.

Vilka fördelar har en webinar för dig och dina kunder

  1. En webinar är interaktiv. Dina följare kan titta och lyssna på dig i real tid och kan ställa frågor och få svar.
  2. Dina framtida kunder kan lyssna och se dig, se exempel och ställa frågor utan att vara fysiskt på plats. En stor besparing för dem då de behöver inte transportera sig fram och tillbaka och förlora tid.
  3. Faktumet att det görs online genom internet kan göra att du har möjlighet att visa upp dig även utanför din närområde, ja i princip över hela världen. Senaste webinar jag deltog fanns faktiskt folk från alla kontinenter.
Skapa en webinar, skaffa följare och ambasadörer

Hur förbereder du på bästa sättet en webinar

  1. Förbered nogrant ditt innehåll, det som du ska prata om. Gå igenom innehållet med någon som inte kan mycket om detta. En lekman an ge feedback om hur det verkligen upplevs. Du kanske pratar med många facktermer eller resonerar på ett sätt som är svår för någon att förstå om de inte är insatta.
  2. Var förbered att svara på frågor. sammanfatta svaren och ge tips om hur mann ska tänka.
  3. Ha ett bra erbjudande, ge rabatt, bjud på något extra och tidsbegränsa det så att dina tittare blir kunder i anslutning till din webinar.

Koncentrera dig på det viktiga & låt andra upptäcka hjulet (igen).

Som Coach, finansanalytiker, tandläkare, säljare, psykolog, advokat, värmepanneexpert eller föreläsare man är expert på det man gör. Mitt hetaste tips är att låta mig ta hand om tekniken eftersom jag gör inget annat än att hålla på med fotografering & filmning. Under årens lopp har jag kommit fram till det som fungerar bäst och det är just det som jag kommer att använda när vi producerar din webinar.

Vi fixar din webinar tillsammans

Du fixar innehållet och jag står för tekniken. Fördelarna är många!

  1. Med mig vid kameran får du perfekt bild. Jag använder inte en vanlig webcam utan en riktig kamera som gör att dina tittare kommer att titta på en bra bild!
  2. Kristallklart ljud. Ljud är ingen lek. Om du slarvar med ljudet kan många nyfikna tittare sluta titta innan du kommer till erbjudandet. Ljudkvalitet påverkar alltså din försäljning.
  3. Om du har brist på tid kommer du att bli positiv överaskad av allt som funkar rakt av utan att du behöver spendera tid för att få till det! Du kan enkelt koncetrera dig till ditt innehåll, dina erbjudande och din försälning.
  4. Din webinar kan spelas in och behålla både fantastisk ljud och bild. Du kan se flera exempel av inspelade avsnitt på https://www.fotografjannis.se/video-content-creation-innehallsskapande-med-video/ och även se en teaser här:

Efter din webinar är det dags att maximera din sökbarhet

Från materialet kan vi göra små klipp som du kan använda på youtube för att etablera dig som expert även där. Vet du förresten att Google visar alltid youtube videos i sökningar (videos som har relevanta nyckelord & titlar). Genom att döpa dina klipp till ett relevant namn och skriva relevant beskrivning kan dina videos alltid dyka upp i sök. Det är ytterligare ett bra sätt att bli hittat.
Du kan även spara hela utbildningar och sälja dem som videoutbildning och generera extra inkomster. Detta är ett bra sätt att hitta nya kunder som kanske är intresserade av din utbildning men är upptagna just när du håller din webinar. De kan också vara på andra sidan jordklotet och sova trots att de vill se din utbildning. Inspellningar är alltså väldigt användbara.

Hur hittar du intresserade deltagare för din webinar

Det självklara valet är att basunera ut det på sociala media. Börja i god tid innan , jag föredrar själv att lika minst ett par veckor innan men andra vill ha mer framförhållning. Alla sociala media som du använder för annat kan du använda för att göra reklam för din webinar men försök att beskriva exakt vad det handlar om, tiden, längd och det viktigaste är svaret på frågan “whats in it för me” alltså VARFÖR ska dina kontakter vilja lyssna på dig.

Oavsett hur bra innehåll du har du måste lyckas på ett bra sätt att förmedla det till din framtida publik. Om bland dina kontakter finns ett antal intresserade måste alla bli nyfikna på just det sättet som du beskriver innehållet. Ett bra exempel är följande.

Exempel från verkliga livet


Kalle är affärsjurist. Han planerar en kort webinar för att prata om alla fallgropar som man kan stöta på och hur ska man undvika dem.
Kalle berättar om webinariet:


Är du egenföretagare eller kommer du att skriva ett avtal och är tveksam om den håller juridisk? Välkommen till min webinar tisdagen den bla bla bla datum kl bla bla. Du kommer under en halvtimme att ta reda på exakt vad du ska göra för att undvika fallgropparna och fixa ett bra avtal. Om du råkar missa det kommer du att kunna se en inspellning

Kalle har sammanfattat på ett par rader att

  1. Vinsten/nyttan för tittarna blir kunskapen om hur man gör ett bra avtal.
  2. Tiden som de offrar för att få vinsten är 30 minuter
  3. Om det händer något oplanerat och de kan inte följa denna webinar kommer de att kunna se en inspellning och inte missa den informationen som intresserar dem.

I mina öron låter som ett jättebra erbjudande. Jag är nyfiken att få bra info om det och kanske ett svar på en fråga som jag har och jag anmäller mig med min epost och ser fram emot!

Nyttan för dig som håller en webinar

För juristen Kalle är detta också en bra affär! Han kommer att glänsa under en halv timme! Han kommer att dela med sig information som jag tycker att den är bra att ha och är väldigt intresserad av och han kommer att etablera sig i mina ögon som expert i denna område. Vi båda har något att tjäna från denna webinar. Och om Kalle lyckades bjuda in flera nyfikna på avtal företagare gjorde han ett fantastisk jobb.

Om du gör som Kalle och lyckas att få några intresserade att lyssna på dig under en halv timme har du goda chanser att dels få ambassadörer som kan tipsa om dig och dels få följare som vill lyssna på dig nästa gång du håller en webinar om något annat som de tycker interessant. Vi människor gillar experter och vill lita på experter om det som vi inte kan eller inte har tid att lära oss.
Om jag har en planta som inte trivs bra efter en flytt vill jag gärna ha expertens råd om vad ska jag göra. Jag har inte tid att lära mig allt om växter, det är säkrare att gå till experten.
Sak samma om min bil krånglar och jag vill inte chansa att resa iväg med en krånglade fordon. Jag låter bli att plugga till mekaniker och gå till en mekaniker som har all erfarenhet bilreparationen behöver.
Du förstår att om någon gång vill skriva ett avtal med någon det blir enklare att gå till Kalle eftersom jag har redan etablerat kontakt, frågat frågor och fick svar samt känner att hans kunskap är stor i denna område.

Vanans makt

Det har inte så mycket att göra med en webinar med vi människor gillar att göra saker som vi har gjort tidigare OM vi inte har anledning att välja annat.
Som exempel kan jag nämna att jag fta går till samma frisör, gillar kaffe på ett visst sätt, köper mina jeans oftast på samma 2-3 olika ställen, och när jag byter telefon chansen är stor att jag har samma leverantör eller märke på telefonen.
Ungefär hälften av det som vi människor gör vi gör det utan att tänka så mycket …mekaniskt … vanans makt.
Vad Kalle har gjort är att i varenda webinar skapar lyssnare och ambassadörer som nån gång framöver kommer att tänka på honom om eller när de behöver en sådan tjänst som kalle erbjuder.
Inte illa eller hur?

Planera flera webinar och få ambasadörer och följare.

Om du verkligen ska lyckas med din satsning måste du vara konsekvent och planera in flera webinar lite då och då! De behöver inte vara långa utan det fungerar bra med kortare avsnitt. På kortare avsnitt har du möjlighet att fördjupa dig i ett område och utförska det på ett bra sätt. Det är också lättare att hitta publik eftersom du nischar in dig i ett smal nisch.

Jag är fotograf och filmare och om jag ska göra webinar kommer jag att dela upp dem till olika nisch som

  1. Fotografering med mobil
  2. Fotografering med DSLR
  3. Vad är bländare & slutare
  4. Vad är ISO
  5. Hur komponerar jag en bild
  6. Hur filma en intervju
  7. hur använder jag stativ?
  8. vilka mikrofoner är mest användbara
  9. ljus och lampor till film
  10. blixtar portabla och stora
  11. studio ljus
  12. dolly och gimbal
  13. Hur klippa film
  14. Hur bildbehandla en bild
  15. Kamera tillberhör för stillbild
  16. hur man gör timelapse
  17. hur gradar man film
  18. film inställningar på kameran
  19. höghastighets bilder
  20. pixlar/storlekar på stilbilder
  21. film format och framerates
  22. fotografera med råformat
  23. vitbalans /färgprofiler

och så vidare … om jag vill bli ännu mera specifik och smalnischad kan jag kanske komma på det dubbla. Faktumet att man blir så smal nischad gör att man kan hitta publik som är verkligen intresserad av detta ganska lätt. Å andra sidan blir inte så många men det är Leads med kvalitet!
Även om det inte blir många från en enda smal nisch webinar måste man se helheten och helheten är antalet epostadresser som vi har samlat från alla 30-40-50 webinars vi har gjort … Långsiktighet är nyckelordet alltså.

Är du genuint intresserad att planera & skapa webinar vill jag gärna höra från dig! Jag kan hjälpa dig komma igång enkelt och krångelfritt. Du behöver inte bekymra dig om tekniken. Du behöver inte vara orolig att kvaliteten är undermålig. Du behöver bara koncetrera dig på ditt innehåll och dina leads. Resten fixar jag. Ett winwin för bege!

EnglishGreekSwedish