webbkurs

Skapa och sälja en online kurs från scratch- så här gjorde jag

Hur gör man om man vill skapa och sälja en online kurs, hur ska de gå till att ordna all det praktiska för att kunna sälja kursen?
Jag blev involverad när Anders frågade om jag är intresserad att hjälpa till och ordna en online kurs i teknisk analys. Teknisk analys är konsten att läsa grafen som visar prisrörelserna av en aktie på börsen. Jag är ganska intresserad i ämnet och jag tyckte att det var en bra ide så satte vi igång.

Det första man ska göra är att skapa och sälja en online kurs är ett avtal som ska reglera vår partnerskap, hur mycket var och en av oss ska göra (insatsen) och vad ska vi göra om det uppstår en tvist eller om vi inte kommer överens. Man måste nästan hitta en massa svar för en rad olika situationer som kan uppstå framöver.
När avtalet är klar återstår det praktiska arbetet att skapa något från ingenting.

Att välja en kursplattform

Första steget för att skapa och sälja en online kurs är att göra en marknadsundersökning för att välja en plattform. Googles egna plattformen verkar lockande men efter några timmar på nätet och efter att jag har googlad åtskilliga gånger om ”Learning Managment” och ”Kursplattform” kom jag fram till att det fins en plattform som heter Thinkific som passade oss bättre.
Fördelar med denna plattform är att det finns en gratis variant som inte har begränsning om antal elever och de första 3 kurser man bygger och säljer är kostnadsfria.
Dessutom läste jag lite positiva omdöme och vi bestämde att det skulle passa oss.

Köp domänen innan du börjar

Det är som sagt en kurs i Tekniskt analys vi ska försöka bygga och sälja! Det första som kommer i tankarna är om jag kan hitta domänen ”teknisk-analys” med någon ändelse … vilket som egemntligen…
Ibland ska man ha tur och då är det domänen teknisk-analys.nu ledig! Wow! Jag hade inte väntat mig att det skulle gå så lätt. Jag ringde till Anders och berätta att jag köper det! Det var väl investerade 149 kr.


Skapa en hemsida för online kursen

En hemsida måste man ha för att kunna ge relevant information om kursen och berätta vad som folk ska lära sig och hur de kan köpa kursen. Viktigt att visa upp en bra sida för att kunna verka seriös och proffsig och trevlig ut. Jag ringde till min befintliga webhotell och berättade att jag vill skapa en ny sida och frågade om jag kan köpa domän och om jag behövde mera plats …. och jag behövde men det var inte så farligt!
Med domänen på plats var det enkelt att sätta igång och skapa en hemsida och installerade WordPress
Jag valde en tema som heter Astra och började skapa hemsidan genom att hämta lite texter och bilder från Anders gamla hemsida som heter www.tradingcoachen.se

För att skapa och sälja en online kurs måste man ha proffsiga bilder


Tyvärr fanns det inte så många bilder av Anders där och jag ville ha en bild som är lite mera vardaglig (utan kavaj) så jag kom på att jag hade fotat honom för att par år sedan och kunde till och med hitta dessa bilder :))
En av dessa bilder var perfekt för ändamålet så jag bytte bakgrunden mot en chart.
Först gäller det att hitta en fin chart som visar candlesticks och jag tog en skärmdump av en chart från investing.com. Jag tog faktiskt flera olika varianter när jag ändå höll på jag behövde några som går uppåt neråt och sidledes. Jag valde en som passade och la det som bakgrund bakom Anders porträtt.

Det tog ungefär en 8-10 timmar så hemsidan började ta form. Det behövdes lite flera bilder och det behövdes också en logga som Astra temat ville ha….

En logga till online kursen

Jag lämnade hemsidan för en stund och försökte designa en logga som ska vara glad och lättsam. Jag hade tänkt att ha ett djur och namn på kursen och letade fram clipart på djur. Jag fastnade för en skölpadda en sär som balanserar en boll och en glad elefant.
Det är kanske några som undrar om varför jag skulle ha ett djur på en kurs som handlar om börsen men tanke från början var att det skulle vara lättsam och glad. (Du kanske kommer ihåg att jag valde en bild av Anders utan kavaj.)
De flesta kurser som handlar om börsen och värdeppappershandel är gravalvarliga och stela. Jag ville skapa något som sticker ut. Jag gjorde en design med alla tre djuren lite enkelt och skicade dem också till Anders. Både han och jag tyckte att elefanten var bäst så nu var det dags att ladda upp elefanten på hemsidan


Skapa en ny mailadress till online kursen

Med hemsidan på plats (inte riktig färdig men ändå) behöver jag skapa en mailadress som både Anders och jag kommer att behöva ha tillgång till. Jag loggar in på hotellet och skapar en ny epost som heter teknisk-analys@teknisk-analys.nu. Klart som korv spad! Om vi senare behöver Jannis@teknisk-analys.nu eller dito med Anders namn kan jag lätt skapa dem när det behövs.
Jag skickar inlogg och lösenord till Anders och skickar även Smtp server namnet och detaljerna som han behöver för att konfigurera sin epost

Tillbaka till THINKIFIC för att planera onlinekursen

Nu är det dags att skapa ett konto på thinkific och sätta igång. Kontot heter https://teknisk-analys.thinkific.com/ Ja … teknisk analys så klart!
När jag har spenderat lite tid på siten ser jag att man kan ha en hemsida och man kan även skapa en landningssida direkt på plats i kontot hos thinkific! Det är bra nyheter så jag sätter mig ner importerar bilder och texter och vips hemsidan är igång om några timmar. Det är ju ett nytt eget system och det var inte så självklart från början så jag spenderade lite tid innan den blev klar! Men nu är den igång och live. Inte färdig men live… Jag skulle vilja ha en video till sidan och jag frågar Anders om han kan komma förbi studio för att filma! Jag behöver också länka till våra sociala media … just nu det största problemet är att vår online kurs inte har sociala media konto….Jaa… det många saker som måste falla på plats om du ska skapa och sälja en online kurs

Skapa Facebook konto till online kursen

Att skapa en facebook sida till vår online kurs i teknisk analys var inte så svårt. Det är bara att fylla in namn och andra detaljer och ladda upp logga och en bild eller video. Är man inte på facebook hela tiden är det bättre att konfigurera knappen från facebooksidan att skicka en mail istället för facebook meddelande. Ibland förväntar sig folk att få svar med en gång från ett FB meddelande därför känns det bättre med mail.

Skapa en Youtube kanal till teknisk analys kursen

Vi har planerat att jobba med video när vi ska promota kursen därför är bra om vi har en kanal där folk kan prenumerera och följa oss! Dessutom en Youtube kanal kan se bra ut på hemsidan och när vi vill visa filmer och analyser på facebook eller Linkedin

Skapa konto på Mailchimp

Vi behöver en plattform för att kunna få leads. Det blev mailchimp eftersom jag använde den tidigare men trots sin popularitet tycker jag att den är ganska rörig. Jag hittar helt enkelt inte i plattformen.
Nåja … jag gjorde ett konto och tog hem koden för att kunna bädda in det på hemsidan i thinkfikic. Platformen har möjlighet att göra detta någorlunda enkelt och nästam automatisk men endast på betalda abonnemang och vår konto är fortfarande gratis. Med lite HTML pyssel skaåpades prenumerations formuläret och testades också. Så nu fungerar allt bra!

Steg 2 på mailchimp är att skapa en tack för att du prenumererar mail. Så fort någon prenumerera sig får ett automatisk genererad epost som tackar personen i frågan och berättar lite gran om förväntningarna.
Sagt och gjort … skickade jag en test mail för att se hur det funkar och stängde fönstret.
Min mail kom i brevlådan efter nån minut och tackade att jag prenumererade men en bild var vänsterställd och inte centrerad så jag gick tillbaka till mailchimp för att centrera bilden.

Gissa om det tog minst en halv timme innan jag kunde hitta den aktuell välkomstmailen. Jag gjorde 3 försök och såg både tutorials och läste hjälptexter hur man gör men jag kom gång på gång till en helt ny mall och inte den som jag hade skrivit och hade editerat med facebook sida och youtubekanal och allt annat. Jag tycker fortfarande att mailchimp är ganska rörig … Önskar att jag hade valt nåt annat ….

Ok låt oss dubbelkolla att den autogenererade mailen fungerar

Koppla alla konton/sidor med varandra

Från hemsidan behövs länkar till sociala media som facebook, Youtube & Linkedin och även till hemsidan på thinkfikic så att folk som är intresserade kan gå och köpa kursen direkt.
Från Sociala media bör finnas länkar till hemsidorna och även en detaljerad beskrivning som lockar.
Från thinkific bör finnas också länkar till sociala media och även en formulär för att prenumerera sig i nyhetsbrevet.

Planering för framtiden

De närmaste dagarna bör vi bli klara med att dela upp kursmaterialet i olika kapitel och sortera dem i tur och ordning.
Videos ska spelas in,
Vi skapar en vinjett som kommer att finnas som introduktion av varje video.
Välja musik till vinjetten.
Klippa videos som hör till kursen och ladda upp dem till respektive kapitel tillsammans med texter och bilder.
Filma promo video för hemsidan
Filma ett antal teasers som ska vara på bloggen
Skaffa bilder /graf till bloginlägg
Skriva texter till blogginlägg

EnglishGreekSwedish