Social selling – Att sälja genom sociala media

Hur säljer man genom sociala media?
Världen förändras hela tiden. säljarkåren för några år hade ett tydlig och inarbetat sätt att sälja! De lyfte på luren och ringde ett samtal, de hjälpte kunden att ta reda på det olika produkter och tjänster och tog en beställning.
Idag fungerar inte riktigt så upplever många som jobbar med sälj. Det är svårt att komma fram och när man klara det då är kunden redan informerad och har en klar uppfattning ut av det som hen behöver.
Kunskapen kommer genom internet, kunden googlar och är väl informerad, en stor del av hjälp som säljaren kunde erbjuda är borta. Därför säljare har svårare att nå fram.

Att sälja genom Linkedin

Olle Leckne http://olleleckne.se/ är en Linkedin expert och har specialiserat sig på att hjälpa säljare att öka sin försäljning genom sociala media och framförallt Linkedin. Jag träffade Olle för något år sedan när jag och han var inne på att filma en video. Olle hade tankar på att vi tillsammans skulle göra några videofilmer om ”social selling” för att nå ut till företag som vill utnyttja denna typ av försäljning och bli framgångsrika på att sälja genom sociala media. Jag tyckte att det var ett jättespännande projekt och ville vara med och spela en roll!

Den bakåsträvande försäljningschefen!

Jag älskar humor så Olle och jag bestämde att budskapet ska lindas in med humor. Försäljning är inget som man kan koppla till humor i vanliga fall men om en karaktär är tillräckligt extrem kan funka utmärkt!

Försälningschefen är en bakåtsträvande personlighet som inte vill lära sig nya saker eller ändra på sitt arbetssätt. Allt ska göras som det alltid har gjorts. Det finns ingen anlendning att ändra på något eftersom det har funkat under alla år.
Han har dessutom alldeles för lite inblick i vad som har hänt de senaste åren med sociala media. Han lever i sin värld helt enkelt.
Samtidigt märker han att år efter år försäljningen sjunker och han kan inte sätta fingret på varför.

Tydlig plan om social selling med en serie videos

Försäljning genom sociala media och framförallt Linkedin är varken lätt eller en quick fix men kan ge resultat om man använder det rätt och framför allt kan skapa en stabil grund för framtida försäljning.
Olle och jag bestämmer att dela upp proceduren i olika delmoment och försöka förklara med en kort video hur det går till! Samtidigt ”karaktären” av försäljningschefen mejslas ut!
Mitt mål är att målgruppen ska känna igen sig i denna karaktär. Varenda ord, varenda fras och förhållningssätt till ”social sales” måste vara den som en säljare känner när försäljningen sjunker och han snappar upp någon som nämnde social selling.

I första videon etablera vi kontakt med tittarna genom att låta försäljnningschefen att lysa upp med sin okunskap då han inte hade en aning om vad ”social sales” är för något.
Sen i nästa video börjar vi betona vikten av hur man ser ut på sin profilbild och hur viktigt det är för första intrycket.
I videon nr 3 är är det dags att våran försäljningschef tar reda på att det finns nya verktyg och nya sätt att jobba som gör arbetet lättare och mer effektiv.
När han märker att det är faktiskt bättre blir han lite nöjd med sig själv och upprymd. Det är roligt att ta reda på nya saker om de kan göra jobbet lättare!

Nya verktyg är roligt att ha men det kräver att man kan lära sig att använda dem också! Olle påpekar väldigt pedagogiskt att man ska inte spamma alla om man vill sälja genom sociala media utan man ska bygga relationer med dem som är det riktiga målgruppen. Genom relationerna kommer tillit och förtroendet och man blir någon som ens kontakter kan lita på.

I nästa video är det dags att bekanta oss med social selling index som finns på Linkedin. Ett fantastisk verktyg som berättar för oss hur vi klara det i nätverket och även vad är det som vi kan förbättra!

Och så fortsätter videoklippen och pedagogiska Olle lyckas med att öppna försäljningschefens ögon. Han märker nu att tiderna ändras och att han har gjort fel som inte anammade försäljning genom sociala media tidigare och det blir för mycket för honom! Han börja anklaga Olle för att han inte berättade tidigare och är jättearg… Så småningom blir dock han lugnare och ser upp till Olle och lyssnar på honom. Det går lite tid till och nu gör han rätt. Äntligen börjar försäljningen gå upp!

Vill du läsa mer och se flera videos ? gå till https://selling-socially.com/ombordstigning/

Är du intresserad att göra egna videos för ditt företags social media? Kolla på https://www.fotografjannis.se/video-for-ditt-foretags-sociala-media/

EnglishGreekSwedish