sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering för din hemsida

Längre relevanta texter för sökmotoroptimering

Längre texter är att föredra. Sidor från 1000-2000 ord som behandlar temat/nyckelord får mycket mer uppmärksamhet av Google. Fyll på med storytelling, berätta exempel från kunder, från olika situationen från tidigare erfarenheter så att du verkligen undersöker ditt tema och nyckelord från alla håll.
Om du vill kan du berätta hur folk gjorde förr i tiden eller vilken är bästa praxis eller hur tror att det kommer att bli i framtiden. Framför allt ska du berätta vilka problem du löser och varför du är den bästa alternativet.

Sökmotoroptimera med underrubriker

Något som funkar extra bra är underrubriker där ditt nyckelord förekommer. Dela gärna upp texten i 4-5 olika delar och låt din nyckelord finnas även i underrubrikerna. När folk läser går igenom underrubrikerna först för att hitta det som är relevant snabbast. När de har hittat det som är relevant för dem då kan de fördjupa sig och läsa innehållet.
När du delar upp innehållet i mindre delar och har en underrubrik i varje del underlättar du väldigt mycket dina läsare.

När sökmiotorn går igenom din text och finner olika angreppsätt av temat uppskattar att du lägger ner så mycket energi och lyfter upp sidan. Det är stor skillnad att ha en text som verkligen analyserar nyckelordet utömande och en text som bara sumerar utan att gå in på detaljer!

Sökmotoroptimerade bilder


Använd egna bilder. ”Generella bilder” är ok i nöden men de måste få lite krydda av personliga bilder som företaget är med på något sätt. Blandningen kommer att göra mixen ännu mer spännande! Det viktigaste är dock att sökmotoroptimera alla dina bilder.
Se till att bilderna har rätt storlek för webben! Du behöver inte ha stora bilder. Om du klarar att hålla det till runt 1000 pixlar eller mindre och om de väger 50-100 kb är du ganska ok med det!
Stora och tunga bilder är inte bra för din hemsidans sökmotoroptimering eftersom de väger mycket och laddar långsamt. När en hemsida laddar långsam får det en lägre betyg/poäng på Google page speed ranking och därför gynnas inte lika mycket av Google.
Dina fina bilder måste ha RÄTT namn. Om ditt ämne handlar för till exempel sökmotoroptimering dina bilder måste också heta sökmotoroptimering-1, sökmotoroptimering-2 och så vidare.
Superviktigt är att ha alt-text med nyckelordet och så klart ska stå ordet sökmotoroptimering som Alt-text
Om bilden inte kan visas besökaren ser denna text!
Bildbeskrivning: Vad är det som bilden föreställer, försök att beskriva bilden med få ord så klämmer du i någonstans ditt nyckelord så klart.

Din titel är ditt nyckelord

Det ska framgå direkt om vad din sida handlar om. Det ska vara så tydligt att det ska bli omöjligt att missförstå. Titeln får gärna vara ett längre nyckelord. Ett längre nyckelord är lättare att komma upp få första sidan på Google eftersom den har inte så mycket konkurrens.
Dessutom ett längre nyckelord kan vara mera exakt i jämförelse med ett ords nyckelord som är väldigt almän och intetsägande. Exempel: Jag är fotograf men har svårt att konkurrera med endast det ordet och komma upp på första sida på google. Det blir enklare med längre nyckelord

Längre nyckelord ger bättre sökmotoroptimering

Om jag vill hamna på första sidan är klockare av mig att satsa på ett längre nyckelord som till exempel ”fotograf i stockholm” eller ännu bättre ”porträttfotograf i Stockholm” Med det sista nyckelordet har jag specificera en smalare nisch (porträtt) och även begränsade det geografiskt.
De som söker en annan typ av fotograf , någon annanstans än i mitt område har svårare att hitta till mig och tvärtom de som söker just portätt i Stockholm har lättare att hitta till mig.
Förutom att jag blir mer relevant för de som söker porträttfotograf i Stockholm låter jag bli att komma först på första sidan på sökningar gravidfotografering Linköping eller babyfotografering Södertälje.
Att vara mer relevant gör att besökarna stannar på sidan och läser /tittar på filmer och spenderar tid på något som de intresserar dem. I googles ögon blir denna sida som väldigt relevant eftersom ”bounce rate” är ganska liten.
Vad händer när du själv söker efter något och hamnar av misstag på en sida som handlar om något helt annat?
Ja du klickar bort dig därifrån illa kvikt eftersom du fortsätter att leta. För dig den sidan var inte relevant. Du hittade inte det du sökte. Google räknar antal sekunder och minuter som folk stannar och jämför det med vad dessa människor sökt för att komma ditt. Om de försvinner vidare Bounce raten blir hög.

Sökmotoroptimera din URL

Ett ställe där dina nyckelord ska finnas är i själva URL. Jätteviktigt ställe eftersom det är synlig innan någon kommer till din hemsida. Dina url ska vara beskrivande. Om din sida handlar om porträttfotograf tjänst i Stockholm då ska den heta portrattfotograf-stockholm eller liknande med bindesträck mellan orden. OBS! ALLTID bindesträck mellan ord, inte underscore.

Länkar till relevant innehåll

Di hemsida ska den bli en källa till bra länkar och inspiration för det du pratar om. De som söker något och kommer till hemsidan kommer att bli ännu nöjdare om det finns flera länkar till andra intressanta länkar.

Kort och gott säg att din hemsida handlar om bildbehandling (Ja ,jag är fotograf 🙂 Om du pratar om bildbehandling kan du i slutet av artikeln länka till någon annan intressant artikel, guide eller video som handlar om bildbehandling. Om det handlar om dammsugare kan du länka till en dammsugartest på tidningen Råd & Rön!
För min del eftersom jag skriver nu om Sökmotoroptimering länkar jag direkt till Googles egen sökmotoroptimerings guide :https://static.googleusercontent.com/media/www.google.se/sv/se/intl/sv/webmasters/docs/search-engine-optimization-starter-guide-sv.pdf

Det är bra att ha många länkar på hemsidan! Det visar att du kan din sak och att du är expert på detta område.
Du kan också ha interna länkar, länkar som pekar mot en artikel på din blogg eller hemsidan.

Ditt unika innehåll skrivet för din publik

Du skriver för dina egna läsare. Dina besökare kommer till din sida för att du kan lösa deras problem. Därför behöver du inte tänka på att du ska skriva för någon sökrobot utan du ska skriva som du pratar med dina kunder eller dina vänner. En text som är gjord för att hjälpa och lösa problem.

Fallgropar med sökmotoroprtimering

Tänk på att när du byter URL på en sida måste du dirigera om till den nya sidan. Om dina kunder kommer till din sida och innehållet inte finns är inte bra och din hemsida visar tecken på att den är inte användarvänlig. Användarvänlighet är viktigt för sökmotorerna och den premieras.

Verktyg för att dubbelkolla din sökmotorsoptimering

Ett bra verktyg för SEO optimering är https://neilpatel.com/ubersuggest/

Du har möjlighet att hitta dina nyckelord , du skriver ett nyckeord så får du olika besläktade nyckelord och du kan även se sökvolym på dem.


https://answerthepublic.com/ är en sida där du kan få hjälp med att både bygga lite längre nyckelord men också hitta smarta URL till dina nyckelord. Jag tycker att den är superbra!

https://analytics.google.com/ är sidan där du kan kolla lite då och då hur din hemsida fungerar, hur många besökare hittar hit, varifrån de kommer, hur fungerar sociala media för dig mm
Superbra så börja ed att koppla din hemsida till analytics om diu inte har gjort det ännu.

https://search.google.com/search-console/ Samma sak här fixa en registrering först!
https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Är Googles eget verktyg som förvarnar om din sida är långsam! Måste kolla för att få en grönsiffra!
https://gtmetrix.com/ är superverktyget som visar hur din sida fungerar och vad du kan göra för att bättra den. Det handlar om hur snabbt den laddar och inget annat.

Här kan du hjälpa tin sökmotorsoptimering mer genom att länka till baka till din hemsida från Google My Business https://www.fotografjannis.se/mina-basta-tips-for-marknadsforing-med-google-my-business/

EnglishGreekSwedish