Starta eget – 20 tips jag önskar att någon hade berättat för mig tidigare.



Att starta eget företag är kul och spännande och faktumet att man kan vara sin egen chef, tilltalar många. Men man måste vara beredd på att ta kalkylerade risker, men även att uppmärksamma och njuta av framgångar. Det är också viktigt att komma ihåg att man kommer att göra felbedömningar och ibland ta fel beslut, när man själv styr över sitt eget företag. Men det är förbaskat kul när det går bra! 

Det finns tusentals guider om hur du startar eget, hur du väljer företagsform, gör affärsplan, betalar skatter med mera, men det finns få eller ingen riktiga guider om hur du ska göra för att få ditt företag att blomma rent praktisk. Och allt det där viktiga som ligger bortom teorier om teknikaliteter och olika lagar och regler, som åligger företagaren att hålla sig uppdaterad på. 
Därför skrev jag en egen lista på tips som jag önskar att jag känt till första dagen jag startade mitt företag.

  • Starta mjukt
  • Hitta en bra nisch
  • kolla konkurensen
  • Om du är lokal tänk lokalt
  • Bygg nätverk
  • Skaffa rekommendationer
  • Fixa hemsida /SEO
  • Blogga
  • Skaffa leads
  • Koll på ekonomi
  • Blanda inte i vänner & familj
  • Inte hårdsälja till nätverk
  • skaffa buffert
  • Var långsiktig
  • Överleverera
  • Kundglasögon
  • Förändringsarbete
  • Flexibilitet
  • Ge företaget tid
  • Tänk förre efter

1. Mjukstarta och undvik stress, att starta eget är inte lätt.

Att kasta sig ut och starta eget kan vara en riktig utmaning och kan bli ganska stressande. Många är frågorna som dyker upp och kanske de mest framträdande är: 

”Kommer jag att kunna skaffa kunder?” och ”Kommer jag att kunna överleva på inkomsten från mitt företag?” 


Du kan minska stressmomentet om du utgår från att du kommer att ha det knapert en tid fram över och att du kan förlita dig på en annan fast inkomst under en övergångsperiod, innan ditt företag får luft under vingarna. 
Du kanske har en anställning som ger dig trygghet eller så har du sparat så pass mycket pengar att du kan överleva utan inkomster från ditt företag ett antal månader.  

Det blir på så sätt så mycket lättare att känna dig lugn och trygg och inte jagad och stressad. Och när du är lugn är du betydligt mer kreativ och lösningsorienterad. Är man konstant stressad över pengar och inkomst, kan man lätt fastna i den oron istället för att för att utveckla verksamheten. 



2. Hitta en bra nisch innan du startar eget



Det blir enklare att marknadsföra det du gör om det är nischad. Smal nisch = lättare att nå fram= lättare att få inkomster. Du kan sen utöka och bredda verksamheten som ett viktigt steg i dess utveckling. Jag som fotograf började med porträttfoto, för att senare nischa in mig på produktfoto och senare på video.

När du nischar dig själv smalt, kan det visserligen vara så att kundgruppen är mindre, men det är betydligt lättare för dig att identifiera din kundgrupp och fokusera på dem, dels är det lättare att visa på hur du är expert på ditt ämne. 

Många gånger när vi ska köpa en tjänst vill vi anlita den som är absolut bäst i sin grupp, och vem är bättre än den som är expert på just den tjänst du söker? Som kund vill man känna sig trygg med att man får det bästa möjliga för pengarna och genom att nischa dig, kan du skapa det förtroendet hos dina kunder. 

Det är bättre att vara expert på en sak än att vara medioker på flera. Dessutom kan du som sagt, efter tid utveckla din verksamhet, det vill säga bemästra en sak i taget och på så sätt erbjuda dina kunder riktigt vassa tjänster eller produkter. Nöjda kunder blir ofta återvändande kunder. 


3. Identifiera konkurrensen innan du startar eget 



Det finns ett antal frågor vi bör ställa innan vi sätter igång. Några av dem är: • Vilka konkurrenter har jag?• Finns överetablering? • Vad är konkurrenternas specialitet?• Har de bra med jobb? Om inte kan det vara en varning….

Utan att stirra sig blind på vad andra gör, är det ändå viktigt att bilda sig en uppfattning om hur dina kollegor i branschen jobbar. Är konkurrenterna många? Det kan indikera att marknaden är mättad och vill du ändå starta ditt företag, fundera på hur du kan skilja dig från mängden. 

Det är jättebra att skapa sig en klar bild av vad dina konkurrenter är specialiserade på, kanske kan du välja en nisch som erbjuder något nytt inom ditt område? Tänk gärna några varv extra, ställ dig i kundens skor, vad vill de ha? Och hur kan du tillgodose det på ett mer djupgående/bättre/mer effektivt sätt än dina konkurrenter? 

Verkar dina konkurrenter ha mycket att göra eller är det stiltje på marknaden? Det kan vara en indikation på att just det ni erbjuder inte har så stor attraktionskraft just nu eller i den delen av landet. Det kan också vara så att de inte lyckats justera sina erbjudanden så att de fångar kundernas uppmärksamhet. Lika viktigt som det är att göra eftersökningar gällande dina blivande konkurrenter, så är det att skapa sig en god bild av vad kunderna faktiskt vill ha och är beredda att betala för.  För några år sedan fanns det 4 olika glasögon butiker inom 100 meter från Sankt Eriksplan. Vem som helst kunde gissa att alla fyra kunde inte överleva

4. Om du är lokal, tänk lokalt 

Det finns företag som kan endast vara lokala som en butik eller jag som är fotograf. Jag kan ibland resa till andra städer men 99% av mina uppdrag är i Stockholm. Det finns företag som kan vara rikstäckande eller internationella, som hemsidebyggare, kommunikatörer eller psykologer som jobbar med nätet. Men är du mer eller mindre bunden till ett geografiskt läge, utnyttja alla resurser som finns för att hitta kunderna som är där du är när du startar eget. Bland annat kan du använda dig av Google My Business för att hitta nya kunder. Läs hur man gör här: https://www.fotografjannis.se/google-my-business-inlagg-hur-du-ska-gora/ och även här: https://www.fotografjannis.se/marknadsforing-med-google-my-business/

Kontakta lokaltidningar, sajter som vänder sig till lokalbefolkningen, delta på lokala event och försök i så stor utsträckning som möjligt att synas i olika lokala offentliga sammanhang. Kan du prata direkt med kunden är det lättare för dem att förstå vad du erbjuder och varför det skiljer sig från andra i din bransch. 


5. Bygg ditt nätverk innan du startar eget



Det är superviktigt att ha ett nätverk! Det är nätverket som kommer med tips om kunder eller idéer som du kanske inte tänkt på. Var engagerad i ditt nätverk och hjälp andra där så mycket du kan, kom med idéer, referera kunder, koppla ihop olika personer som du tror kan hjälpa varandra. På det sättet gör du dig synlig och aktiv och de som är i ditt nätverk kommer att vara tacksamma gentemot dig Det är då det händer!

Men tänk på du ska absolut inte sälja till nätverket, förutom om någon efterfrågar det! Vill du konnekta med mig på Linkedin och få tillgång till mitt nätverk kan du göra det här https://www.linkedin.com/in/jfotograf-jannis-politidis/




6. Skaffa rekommendationer från dag ett



Nöjda kunder är guld värda! Se till att alla dina kunder blir nöjda och se till att både kommunikationen och leveransen fungerade som de förväntade sig! Det är superviktigt med tydlighet, om de har missförstått något måste du ändra rutinerna så att det inte upprepas.
Be dina kunder som är riktigt nöja med dig och det du levererat, om en rekommendation eller ett omdöme. De flesta vill rekommendera en om de är nöjda. Be att få rekommendationer på Google, Reco och liknande. 

Vi människor är misstänksamma av naturen och går gärna på rekommendation. Har vi en bekant som nyttjat en tjänst vi är i behov av, vill vi gärna använda samma företag om vi hör gott om dem från någon vi litar på. Det känns betydligt tryggare än att bara googla någon. Därför är våra nöjda kunder så oerhört viktiga! Se gärna till att de känner sig extra uppmärksammade och lite vippade, det är en mycket enkel och lukrativ investering! Jag änvänder själv google omdöme. Se hur du kan göra här https://www.fotografjannis.se/mina-basta-tips-for-marknadsforing-med-google-my-business/



7. Hemsidan och SEO

Hemsidan är navet i din marknadsföring när du startar eget. Hemsidan måste fungera bra och komma upp på sökmotorers första sida när kunderna söker efter dina tjänster. Tänk igenom struktur, kategorier och taggar, speciellt om du använder WordPress. (Om du inte använder WP varför gör du inte det?)
Varje nyckelord måste ha en egen undersida om det ska vara optimalt. Om du är snickare ska du inte prata om både altan, fönsterkarmar och sommarstugor på samma sida utan skilja dem åt. Strukturera och låt dina sidor bli nr 1 på Google. Långa nyckelord är lättare att sökmotoroptimera.
Skriv inte bara att du bygger altan utan ”altan till sommarstuga”, ”Altan till villan” och liknande. Det bästa marknadsföringen är att komma upp på googles första sida just i ditt område. Det gör du med några lite längre nyckelord och kan knyta det geografiskt också.


8. Blogga blogga blogga



Hemsidan måste vara levande, varje vecka ska du skriva något där. Nya blogginlägg är viktiga inte bara för att du kan förfina och spetsa till dina nyckelord, utan också för att Google kommer att märka att du är aktiv när det händer saker på sidan.
Om du har idétorka kan du alltid ge tips eller råd eller berätta om hur du jobbade med ett spännande projekt. Du skriver om sånt som du vill jobba med. 
Så om du jobbar som kock kan du göra ett blogginlägg om vilken olja som ger krispigare pommes frites och om du är rekryterare förklarar du pedagogiskt om hur du vill att folk ska skriva sina CV. Om det underlättar, kan du göra upp ett schema för två månader framåt och fylla på med ämnen du kan skriva om. Du kan sen skriva inläggen när du varit med om något under dagen som du tror kan vara värdefullt att dela. Sen publicerar du det när tiden är inne. Att ”samla” på sig blogginlägg är ett smart sätt att slippa undan något som kan kännas som en börda. Det är inte alltid helt enkelt att forcera fram en engagerande text på några timmar, men är du förberedd, blir det en naturlig del av din marknadsföring och att du är aktiv på nätet. 

Vill du ta en titt på min blogg?

9. Skaffa leads



Ett bra sätta att sälja är att hitta kunder som är lite ”varma” det vill säga de som redan bestämt att de vill investera i det som du säljer.
Det är mycket lättare att sälja mat till någon som är hungrig.
Ett bra sätt att skaffa leads är att bjuda på något som inte kostar dig speciellt mycket till någon som är intresserad av det. Tillräckligt intresserad för att lämna en mejladress.
Till exempel om du säljer en kurs kan du alltid göra en minivariant av kursen som smakprov. De som är intresserade av detta ämne som kursen handlar om, kommer att ge dig deras mejl för att få din minikurs.
De får värde och du får en kommunikationskanal där du kan kommunicera vidare med någon som är redan intresserad av det som du säljer.
Förhoppningsvis kommer många av dessa att köpa din kurs också.


10. Tänk på ekonomin


Som egenföretagare har du sällan trygghet. Därför är det bra att skaffa sig en buffert och inkomster även när du inte har jobb. Försäkringar och sunt ekonomiskt tänkande är superbra, minskar stressen över eventuella uteblivna inkomster och skapar en tryggare plattform att stå på. Planera skatteinbetalningar, moms och alla fasta utgifter som du skaffar dig. Känns ett ekonomiskt planerande främmande för dig, ta gärna hjälp. Det finns massor av bra resurser, både gratis och billigt runt omkring dig. Hör till exempel med Almi för att få mer information.

En sund ekonomi med långsiktighet kommer att göra ditt företagande så mycket mer njutbart. Det finns guider och superbra tips på https://www.verksamt.se/  och https://www.foretagande.se/starta-eget

11. Håll vänner och familj utanför, det är DU som startar eget

Företagare är du! Dina vänner och din familj har ingen aning om vad du går igenom, om de själva inte är företagare. Håll dem utanför. Du vill inte få tips och råd från någon som inte är så insatt i det du jobbar med. Behöver du tips och råd, vänd dig till dem du tycker kommit längre än dig, företagarcentrum eller liknande. Att få professionella råd kan vara ovärderligt och det skulle vara synd om du inte kommer vidare, eller runt ett hinder för att du tänker att du måste lura ut allt själv.

12. Undvik att hårdsälja saker till någon som inte behöver det.

Det säkraste sättet att få folk att inte gilla dig är att försöka hårdsälja nåt till någon som inte behöver det. Dina kunder finns där ute och det är upp till dig att identifiera dem. Att sälja till dem som inte är intresserade skapar en negativ känsla, både för dig och den som inte vill bli din kund. Det kan till och med bli så att de pratar om dig med någon annan som eventuellt kunnat bli din kund, men istället väljer någon annan. Att hårdsälja kan framstå som desperat. Du vill framstå som lugn och sansad, att du vet vad du gör och att du har gott om kunder, även om så kanske inte är fallet just nu. Lägg inte en massa energi på dem som ändå inte kommer att köpa, utan fokusera istället på de som visar intresse av din tjänst eller produkt. 

13. Skaffa buffert, det kan vara svårt i början när man startar eget

Det kan ta ett tag innan dina kunder fått kännedom om dig och ditt företag, så det är av yttersta vikt att du under denna tid har något att falla tillbaka på. Det kan kännas tungt att jobba heltid och samtidigt dra igång ett företag, men kanske du kan gå ned något i tid? Du är förmodligen beredd att göra uppoffringar för att få fart på ditt företag och då kan en lönesänkning, i utbyte mot att du har mer tid att lägga på ditt företag, kanske inte kännas så blodigt? Så länge du har så att du klarar dig, kan du pausa med det där lilla extra som du annars gärna unnar dig. Faktiskt så är det ganska motiverande att inte göra några utsvävningar, som för att vässa självdisciplinen, när du är i uppstartsfas. Det gör målet tydligare och du känner av att du inte är riktigt där du vill vara än. Men håll målet i sikte och marinera i känslan av hur det känns när du är där, det kommer att skynda på processen. 

14. Långsiktighet är trygghet, avtal & återkommande kunder är guldvärda när du startar eget.

Livet och företagandet blir så mycket lättare när man har återkommande kunder och jobb. Det blir inte samma ständiga jagande, utan en bas av kunder som kommer tillbaka med jämna mellanrum, skapar både trygghet och långsiktighet. Det kan också vara bra att sluta avtal med företag där du har fasta uppdrag som är återkommande med jämna mellanrum. Här kan man också tydligt se fördelen med att dina kunder rekommenderar dig, en kund som kommer utan att du gjort annat än att ta väl hand om din återkommande kund, är både pengar och tid på pluskontot. 

15. Överleverera och ge mer värde

Överleverera alltid! Kunderna blir glada om de får 110% istället för 100!
Om du ska leverera något fysisk som kostar pengar, kan du gärna överleverera i tips och råd, en guide eller något annat som inte kostar dig så mycket. Din kund har alltid förväntningar gällande det du ska leverera, att underleverera är lite av en katastrof. Om du blir försenad utan att säga till, om tjänsten eller produkten har en lägre kvalité än utlovat eller om kunden på något annat sätt känner att de får mindre än de betalar för kommer de att känna sig missnöjda och med stor sannolikhet inte återvända. En förlorad kund är inget man som företagare vill uppleva! Om du däremot överlevererar och överträffar kundens förväntningar, skapar du en mycket positiv upplevelse och kunden vill med största säkerhet återvända och handla mer. Och berätta om dig för sina vänner. 

16. Var professionell, sätt på dina kundglasögon och granska dig själv 

Att kliva ur sina egna skor och ställa sig i kundens kan kanske kännas lite obekvämt för att du tvingas rannsaka dig själv, men så otroligt viktigt. Vad är det din kund upplever och känner när de träffar dig? Känner de sig sedda och hörda? Skulle du köpa själv från dig själv? Det här är en superviktig övning som kan hjälpa dig att rätta till beteenden och bemötanden. Kanske även din produkt eller tjänst så att dina kunder blir nöjdare.

17. Förändring – Korrigera & justera företagets kurs kontinuerligt

Det kan vara lätt att fastna i gamla hjulspår. Kanske gör vi något som funkar bra, blir bekväma i det och fortsätter helst så. Men ett välmående företag behöver förnya sig och hitta nya sätt att bemöta kunders förfrågningar. Att ha ett öppet förhållningssätt gör att företaget och du som företagare inte fastnar i stagnation. Vi vet själva skillnaden i känslan när vi träffar en öppen, engagerad och nytänkande företagare med stort kunnande och en som inte är beredd att frångå sättet han eller hon alltid jobbat på. Det är viktigt att kunna bemöta kunderna och marknaden på ett sätt som gör att du håller dig attraktiv och eftertraktad. Vi lever i ett föränderligt samhälle, då är det smart att dra nytta av det istället för att försöka motarbeta det. 

18. Var flexibel och anpassa dig efter förutsättningarna och kunderna

Om vi kan möta varje kund med inställningen att de och deras behov är unika, kommer vi att kunna möta varje kund på bästa sätt. Det gör att vi är engagerade i vårt arbete så väl som våra kunders välbefinnande och det leder till nöjda, återkommande kunder! Att vara flexibel i sitt arbetssätt och tankesätt när du har startat eget öppnar upp för möjligheterna att hitta lösningar vi annars inte skulle kunna se. Kunden ska aldrig behöva anpassa sig efter vårt arbetssätt och oss som personer, utan tjänster, produkter och erbjudanden anpassas till kunden så att vi kan maximera försäljning och kundnöjdhet. 



19. Ge ditt företag tid att växa



Det finns få företag som blommar upp direkt och går i en spikrak linje uppåt. Alla andra behöver massor med tid för att etablera sig och växa. Att gå in i ett nytt företagsprojekt med tålamod är att sätta förväntningarna på en bra nivå. Det tar tid att vinna mark och bevisa för våra kunder att vi verkligen är de bästa i vår bransch. Genom att man ger företaget tid är det också lättare att göra nödvändiga justeringar under resans gång. Kanske var vi övertygade om att just ett speciellt erbjudande skulle ta skruv, men sen visade det sig att en tjänst eller produkt vi inte lagt lika mycket fokus på, är den som kunderna gillar bäst. Genom att ha tålamod och acceptera att allt inte kommer att hända över en natt, så är vi också mer medvetna och kan ta fler kloka beslut. 



20. Tänk före efter


Fundera på allt du kan göra för att påverka ditt företag. Det är lätt att vara efterklok men för att få bästa möjliga resultat, måste man räkna ut konsekvenserna av sitt handlande, innan man gör det. Det är inte roligt att stå med fasta kostnader och företagsbil innan företaget kommit på fötter. Ska du starta eget är en stor fördel om du kan räkna ut kallt hur mycket kan du spendera och hur mycket får du in.

EnglishGreekSwedish