Vad tycker dina kunder, vilka intryck får de av dig

Vad tycker kunden innerst inne? Vilka intryck lämnade besöket? Hur villig att komma tillbaka till dig är din kund? Som egen företagare måste man alltid ligga på topp. Varje kund som kommer in ska få en så bra service och kvalitet på jobbet och allt ska göras smärtfritt och utan fördröjning. Du vill som egen företagare att göra så bra som möjligt så att kunden blir nöjd.
Det är lite som att gå till ett arbetsintervju varje gång.

Falsk varudeklaration?

Det var inte mycket som talade om att jag skulle bli besviken. Jag hade fastnat för just den tandläkarmottagning eftersom de hade många fina omdömen och det lätt jättebra. Eftersom allt jag läste lät så övertygande tog jag steget och gjorde en bokning.
Förväntningarna var på topp! Jag såg till och med fram emot mitt besök. Det hade aldrig hänt att jag kunde se fram emot att gå till tandläkare på samma sätt. Men med dessa omdömen och en trevlig röst i telefon vid bokningen gjorde att jag längtade att komma ditt för att få slut på ett problem.

Min inställning ( borde vara allas inställning )

Mina kunder litar på att jag löser ett problem som det har och att jag gör det på ett bra sätt och ett bra pris. Skulle jag vara trevlig under tiden som jag hjälper till är ett extra plus. Om jag finns i närheten är ett extra plus också. Om jag som yrkesman tipsar på vad ska de göra för att undvika denna typ av problem är det guldvärd.

Mitt mål och min vision

Kunden ska få så mycket information som möjligt om sitt problem. Om de vill ringa och få svar de kommer att få det snabbt och exakt efter deras förutsättningar.
Om kunden vill boka en tid, det ska finnas möjlighet att anpassa tiden till det som passar de bättre.
Kunden ska komma in till en trevlig miljö. (i mitt fall tycker jag en kreativ miljö kan kännas bättre).
Kunden ska få hjälp med sitt problem och få även tips och råd som de tycker att det är bra att veta /nyttiga.
Allt ska vara planerat och genofört för att maximera kundens user experience UX.

Sen finns det olika typ av problem man kan ha och olika yrkesmän som kan hjälpa till mer eller mindre och göra någon mer eller mindre besviken. En yrkeskår dock skiljer sig från alla andra för där blir man extra mycket glad eller jättebesviken om det bli fel. Jag talar om läkare och just i denna fall tandläkare.

UX hos tandläkaren

Jag har inga problem att komma in en kvart för sent även om jag var på plats en kvart för tidigt. Shit happens och man kan bli försenad, det är bara så. Jag satt på plats och väntade för att bli undersökt för öm tandkött. Jag hade räknat med att jag behövde se en tandläkare först att titta på de ömmande delen och senare boka en tid med en tandhygienist.

Sälj nr 1: Sälj en komplett undersökning

När jag kom in tog de en röntgenbild och de undrade om jag ville ha en komplett undersökning från hela munnen. Jag var inte berrd att satsa på något mer än jag kom in för … Tandläkaren insisterade dock och det blev så till slut till en ökad kostnad så klart. Det kan vara bra att se över hela munnen tänkte jag. Jag hade inte varit hos tandläkare på ett par år.

Sälj nr 2 : Sälj ett besök till

De frågade om jag kan komma tillbaka för det kompletta undersökningen eftersom det fanns ingen tid till det.
Hur kan de ens tänka tanken att skapa två debiterbara besök av detta? Jag hade inte ens planerat det.
Jag gick med på göra undersökningen men inte på nästa besöket utan om det inte fanns tid nu kan vi strunta i det och göra bara det som jag kom in för. Märkligt nog tiden räckte för att ta extra bilder och fullfölja undersökningen: Ingen carries, bara tandsten och tandhygienisten ska ordna det. Men tandläkaren fastnade på en skugga som visade mig och han ville göra en panoramisk bild för att ta reda om det är något som kirurgen ska ta bort

UX hos tandläkaren

Sälj nr 3 : Sälj en panoramisk bild

Vid det här laget är jag lite förvirrad….
Jag kom in akut för en tandköttsinflamation.
Jag får råd att göra en komplett undersökning just ifall…
Jag får besked att vi har inte tid att göra det kompletta undersökningen nu utan att jag måste boka om en tid.
När jag säger ifrån ”hittar” tandläkaren tid och gör hela undersökningen i alla fall.
Jag får en känla att det som gäller är att få mig att köpa tjänster. I princip är ingen som bryr sig om mitt problem bara att jag ”köper” grejer när jag ändå är på plats.
Jag kan ha fel men känslan jag fick var att min plånbok är viktig.
Undersökningen är klar
Jag svarade att jag ska boka en tid med tandhygienisten och tackade. Angående skuggan tyckte jag att eftersom jag inte har haft problem den senaste 60 åren jag prioriterar den inte just nu

Sälj nr4: Sälj en tvivel

Tandläkaren insisterade dock att vilja boka en tid ifall det är något man måste avlägsna och nämnde att han rekommenderar det och att det är en rekommendation och att det är bra att vi tittar på det. Samma saga … Hen verkar lite förtvivlad att jag inte köper en massa tjänster och jag kan inte låta bli att det känns lite obehagligt och otryggt. Det är ingen bra känsla när du sitter mitt emot en läkare. Specellt när du märker att din plånbok är viktigare än din hälsa. Men som sagt jag kan ha fel…. det är bara känslan jag fick.

Klockan tickar, jag hade varit hos tandläkaren i 20 minuter och hade fått stå ut med 3 olika försök att köpa undersökninngar och behandlingar. Det kändes inte bra och på väg ut betalade jag och lät bli att boka tid med tandhygienisten. Jag var tvungen att lugna ner mig lite och andas ut.

Hård sälj dagligen?

Hade han en dålig dag nån gång? Brukar han hårdsälja på det sättet till alla sina patienter? Hade han ekonomiska bekymer? Eller det kanske inte var hans fel? Kanske var ledningen som kom med hårda direktiv att vi måste sälja mer, inte bara hitta nya kunder utan få de kunder som vi har att köpa mer?
Man känner ju igen tankegångarna…
Bilhandlaren som vill sälja däck och skidboxar,
Matjättar som säljer kläder, verktyg och leksaker,
korvkiosken som frågar 3 gånger om man vill ha ost i hamburgaren eller läsk till…
Jag har ju lite problem med det när det kommer till hälsa och läkarkåren. Jag kan inte tänka mig att jag är en viktig del av deras omsättning. Jag vet inte om jag ska berätta för dem om denna upplevelse. Jag kanske råkade vara en av tusen som fått denna upplevelsen. Det kanske var bara en dålig dag på jobbet. Och en dålig dag på jobbet kan vi alla ha.

Hur upplever du när någon i en branch där tillit och förtroende är ALLT försöker hårdsälja till dig?

Mina förväntningar av min framtida tandäkare, läkare, bilmekaniker, blomsterförsäljare eller basala. Jag vill ha en ganska bra service, få hjälp med mitt problem och om du är trevlig och jobbar snabbt samtidigt om du är i närheten av mig kommer jag att få en bra upplevelse.
En bra upplevelse gör att jag kommer tillbaka vid nästa gång men det är inte det viktigaste! Det viktigaste är att jag blir din ambassadör och lägger ett bra ord för dig när jag kan. Det viktigaste är att du med den ärliga, avlappnad och rak beteende får massor med människor som kan rekommendera dig för att du gör bra ifrån dig.

Den Italienska journalisten Oriana Fallaci skrev en book som heter ”Brev till ett barn som aldrig föddes”. Det här blogginlägget kunde lika gärna heta : Brev till en tandläkare du inte har träffat.
Hoppas att det blir bättre när du väl sitter där.

EnglishGreekSwedish